Бізнес на ніші: на низькій маржі, але з великими перспективами

28 жовтня 2021, 06:12 7012

Обсяги виробництва нішевих олій скорочуються через зниження купівельної спроможності населення, високі ціни на сировину та дорогі технології, але з огляду на тренд здорового харчування, цей напрям має перспективи.

За підрахунками компанії «Агросельпром», зменшення виробництва нішевих олій відбулося на 30-40%. Сьогодні в асортименті 25-річного підприємства, що є лідером за обсягами виробництва та експортом нішевих олій в Україні, 22 види олій ТМ Golden Kings of Ukraine.

«Такі олії — це натуральний продукт здорового харчування, і вони не можуть будь дешевими. По-перше, сама технологія виробництва нерафінованих олій дорожча. По-друге, зростає ціна на сировину, ПММ, зарплата працівникам», — розповідає директор «Агросельпром» Аркадій Голод.

Сировина дорожчає ривками, іноді зростаючи на 10-15% за день. Як олія з соняшнику подорожчала на 95% переважно через сировину, так дорожчає і льон, коноплі, насіння гарбуза

Ритейл  ще одна затратна частина для виробників

«Ми працюємо з усіма національними та локальними мережами. Вартість співпраці дорожчає з року в рік — на 20%, на 50%. Адже платимо за промоакції, ретро-бонуси тощо. Натомість вони просять знижувати ціну. До того ж, за виключенням Metro та Auchan, сильно затримують платежі», — зазначає Аркадій Голод. За його словами, усі ці фактори позначилися на ціні продукції.

Виробникам доводиться працювати на низькій маржі, а за деякими видами олій навіть виходити «в нуль»

Сировинне питання є основним для виробників олій

Харківське сімейне підприємство Kasap вже понад 15 років виробляє близько 20 видів олій.

«Ми працюємо з вітчизняною сировиною, тому знаємо всіх основних постачальників. Головна проблема — жадібність фермерів. Внутрішні ціни в 2-3 рази дорожче, ніж у Європі. До слова, експортна ціна українського льону — 450 $/т, Казахстан пропонує льон по 250 $/т», — пояснює директор підприємства Олексій Касап.

По гарбузовому насінні підприємство працювало з аграріями за схемою попередніх домовленостей. Проте зараз обсяги виробництва цієї олії скоротили через коронакризу. Загалом реалізація олій знизилася, але переважно за рахунок експорту, оскільки були труднощі з доставкою продукції. 

Льон програє соняшнику

У порівнянні з традиційним соняшником в Україні просто невигідно вирощувати сировину для нішевих олій, зазначає генеральний директор асоціації «Укроліяпром» Степан Капшук. З гектара збирають близько 1 т льону, а його вартість — як 1 т соняшнику. Тоді як соняшнику можна зібрати вдвічі більше, і відповідно отримати вдвічі більше прибутку, пояснює він. 

«Свого часу льон вирощували у Чернігівській області, Ніжинський жиркомбінат його переробляв. Але останнім часом виробництво льону скоротилося до близько 10 тис. т. І майже весь цей обсяг вивозиться з України без переробки. Потужні заводи переробляють переважно ріпак, сою та соняшник», — коментує Степан Капшук.

На хвилі інтересу до здорового харчування

Підприємниця з Хмельницького Юлія Намистюк стверджує, що попри складнощі, олійний бізнес може бути досить прибутковим, особливо зараз, на хвилі інтересу до здорового харчування.

«Потрібно встановити свою ціну, хай і високу, а покупець на якісну продукцію неодмінно знайдеться», — зауважує вона.

Крафтове виробництво олій під ТМ OleOP Юлія Намистюк розпочала у 2017 році. Дерев'яний ручний прес потужністю до 30 т тоді коштував 20-30 тис. грн, ручний закупорювач пляшок — 5 тис. грн, етикетувальне обладнання — 8-9 тис. грн. Ще 4-5 тис. заплатили за розробку дизайну.

«Планували виробляти олію з фундука. Але на цей вид олії не було технічної документації. Тож ми її розробили самостійно і затвердили. На лляну та конопляну олії купували ДСТУ. Але великі магазини були готові брати нашу продукцію і без документів — аби була якісною. А це залежить від сировини», — додає Юлія Намистюк.

Зараз олію ТМ Ole OP виробляють виключно за попереднім замовленням. Первинні вкладення у виробництво ще не повернулися, проте підприємниця планує відновити стале виробництво, мріє про купівлю автоматичного олійного пресу.

«Це прибутковий і перспективний бізнес. Якщо займатися рекламою, замовлень буде достатньо», — впевнена Юлія Намистюк.

Серед найпопулярніших нетрадиційних олій опитані AgroPortal.ua виробники насамперед назвали лляну та гарбузову. Також покупці обирають соняшникову, кукурудзяну, соєву, обліпихову, амарантову, гірчичну, олію з волоського горіху.


Валентина Оврас, AgroPortal.ua