Старт нової сесії парламенту: плани Аграрного комітету

31 серпня 2018, 16:39 4071
Олег Кулініч

У понеділок, 3 вересня, стартує нова, дев'ята сесія Верховної Ради VIII скликання.

Тривала літня перерва у роботі парламенту була використана не лише для відпочинку, а й для підготовки законодавчих ініціатив на новий «сезон». Тому детально зупинимося на планах Аграрного комітету ВРУ на найближчі п'ять місяців.

Земельний блок

Як голова земельного підкомітету Аграрного комітету ВРУ, розпочну з питань земельного блоку. На мою думку, першим на «порядку денному» повинен стояти антирейдерський законопроект №8121 «Про внесення змін до Земельного кодексу України та деяких інших законодавчих актів щодо протидії рейдерству». 10 липня він був прийнятий у першому читанні, а влітку разом зі своєю командою, експертами, працівниками секретаріату Аграрного комітету ми працювали над підготовкою цього дуже потрібного законопроекту до другого читання. Рейдерство — це, на жаль, тема №1 в ЗМІ, тому що захоплення підприємств, в тому числі і аграрних, не стихають. Що ж пропонує законопроект, щоб мінімізувати це згубне для економіки явище?

— надання можливості власникам та учасникам господарських товариств вносити до державних реєстрів заборону реєстрації оренди землі та зміни учасників товариств без нотаріально посвідченого договору — це дієвий інструмент проти підроблених підписів на договорах, який не матиме обов'язкового характеру, а використовуватиметься на розсуд власника як додатковий рівень захисту;

— зобов'язання Кабміну відцифрувати усі документи на землю, які на сьогодні існують лише у паперовому вигляді (через це виникає проблема «подвійної реєстрації» оренди);

— введення двох видів орендних договорів: з автоматичною пролонгацією та без пролонгації, що дозволить зупинити низку маніпуляцій;

— автоматизація взаємодії між Державним земельним кадастром і Реєстром прав та багато інших новацій, які зможуть стати дієвими запобіжниками проти рейдерів.

На друге читання в Комітет і зал може також виноситися інший земельний законопроект №7060 «Про внесення змін до Земельного кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо стимулювання створення і розвитку сімейних фермерських господарств та припинення корупційних зловживань у сфері розпорядження землями державної та комунальної власності». Цей законопроект припиняє певні зловживання, які виникають в процесі безоплатного отримання громадянами земель під особисте селянське господарство. Також законопроект забороняє зменшення орендної плати за земельні ділянки, набуті на земельних торгах. Новацією є те, що законопроект пропонує можливість грошової компенсації ветеранам війни у разі відмови від одержання земельних ділянок.

Чекаємо також на розгляд Аграрним комітетом законопроекту №6255 «Про внесення змін до Земельного кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо оформлення прав на землю під об'єктами енергетики», важливого для нашої економіки, оскільки він суттєво спрощує процедури відведення землі для будівництва ліній електропередачі та інших об'єктів енергетики.

У земельного підкомітету є плани щодо вирішення проблеми земель постійного користування, яке, в першу чергу, використовується різноманітними державними та комунальними підприємствами. Але постійний користувач не має можливості передавати будь-яку частину своїх земель у тимчасове користування іншій особі, через що величезні масиви землі стають або об'єктом корупційних зловживань, або використовуються нераціонально. Подібну проблему ми маємо і при узгодженні певних положень Земельного і Лісового кодексів, адже Земельний кодекс не надає постійному користувачу земельної ділянки права передавати її у користування третім особам, а положення Лісового кодексу фактично передбачають це право під виглядом надання у користування не земельної, а лісової ділянки. Процедура надання лісової ділянки у користування не є прозорою, тому тут також потрібне законодавче врегулювання проблеми.

Ну і нам не потрібно забувати про основну проблему в земельній сфері, яка досі залишається невирішеною — це передача земель за межами населених пунктів місцевим громадам. З тих пір, як у лютому нинішнього року Рада провалила Президентський законопроект №7363 про земельну децентралізацію, питання фактично не піднімалося. Між тим, уже два з половиною роки як лежить без руху прийнятий у першому читанні законопроект №4355. Не розглядалися поки навіть у першому читанні в залі законопроекти 7118-1 і урядовий 7118. Ці законопроекти давно опрацьовані Комітетом, їх просто потрібно виносити на голосування. Питання лише в наявності політичної волі і в оптимальній моделі земельної децентралізації.

Аграрний блок

Низку законопроектів, які плануються до розгляду Аграрним комітетом, можна винести в окрему групу євроінтеграційних ініціатив. Це, перш за все, законопроект №8450 «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів». Він важливий для захисту інтересів споживачів та забезпечення їх доступу до безпечної і якісної продукції, а також гармонізує українське законодавство з законодавством ЄС.  За тематикою доволі близький і законопроект №4611 «Про вимоги до предметів та матеріалів, що контактують з харчовими продуктами», який ми також повинні прийняти в рамках Угоди про Асоціацію.

Два законопроекти, які також можемо віднести до євроінтеграційних, стосуються питання генно-модифікованих організмів — це проект №7210 «Про внесення змін до деяких законів України щодо відстеження і маркування генетично модифікованих організмів та обігу, відстеження і маркування харчових продуктів, кормів та/або кормових добавок, ветеринарних препаратів, отриманих з використанням генетично модифікованих організмів» та проект №7186 «Про державний контроль за генетично модифікованою продукцією у сільському господарстві та харчовій промисловості».

10 липня, на жаль, було провалено голосування за законопроект «Про основні засади державної аграрної політики та державної політики сільського розвитку», який на нинішній сесії, сподіваюся, знову з«явиться в новій редакції. Це рамковий документ, який визначає шляхи розвитку нашого аграрного сектору та сільських територій, і він потрібен для системного бачення нашої аграрної політики.

Законопроект № 4922 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації системи державного управління у сфері сільського господарства» пропонує внести зміни до десятків законів з метою приведення законодавства у сфері сільського господарства у відповідність до визначеної у 2014 році концепції реформування системи центральних органів виконавчої влади. Законопроектом, зокрема, вирішується проблема перерозподілу функцій де-факто ліквідованої Держсільгоспінспекції між іншими органами, та деяких повноважень Держпродспоживслужби.

Окрім того, на минулій сесії разом з колегами по Аграрному комітету та багатьма іншими депутатами ми зареєстрували комплекс законопроектів, покликаних забезпечити збереження і розвиток нашої лісової галузі. Мова йде про шість законопроектів, співавтором яких є також і я. Тож обов«язково будемо рухати ці ініціативи в парламенті.

Нагадую і про законопроект 6527-д «Про сільськогосподарську кооперацію», який створює нові умови для сільськогосподарської кооперації в Україні. 

Цікавим, особливо враховуючи стрімкий технічний прогрес, який торкнувся і агросектору, є законопроект №8275 «Про внесення змін до Закону України «Про стимулювання розвитку вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу» щодо переліку техніки і обладнання для агропромислового комплексу». Ця ініціатива дозволить забезпечити виробництво вітчизняних «дронів» для аграрної сфери.

Податковий блок

На початку липня в Раді було зареєстровано законопроект №8570 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо зменшення ставки податку на додану вартість для продукції садівництва, ягідництва та виноградарства», співавтором якого є також я. Законопроект стимулюватиме садівників виходити з «тіні» і повністю сплачувати податки, адже запровадження зниженої ставки ПДВ у розмірі 7%, яке ним пропонується — це додатковий стимул вести свою діяльність офіційно. А це «біла» зарплата і офіційне працевлаштування працівникам і додаткові надходження до місцевих бюджетів, не кажучи вже про суттєвий поштовх до розвитку галузі.

До податкового блоку можемо віднести і законопроект №8282 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо зниження ставки податку на додану вартість по операціях з постачання на митній території України молока». Мета законопроекту — зменшення ставки ПДВ по відповідним операціям. Цей законопроект виник як реакція на негативні тенденції в нашому тваринництві: скорочення доходів тваринницьких підприємств та зменшення поголів'я ВРХ.

Працювати на нинішній сесії є над чим, і дуже сподіваюся, що ця робота буде предметною і конструктивною.

Олег Кулініч, народний депутат, голова підкомітету з питань земельних відносин Аграрного комітету ВРУ

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.