Фермерство на Поліссі. На дбайливому ставленні до тварини будується основа бізнесу

24 жовтня 2022, 06:11 3746

«Ферма Брата» ще минулого року почала будівництво цеху молочних продуктів. Незважаючи на початок повномасштабної війни, робота продовжилась, і зараз цех сертифікований за системою HACCP. А на черзі — відкриття вже четвертого магазину власної продукції.

«Ми логічно розвиваємо нашу ферму. Мусимо працювати, виплачувати людям заробітну плату — тому треба продавати продукцію. Маємо забезпечити повну потужність роботи нашого цеху. Без точок продажів власної продукції нам не обійтись. Це лише маленька частинка великого механізму, але без неї ніяк», — розповіла у прямому ефірі AgroPortal.ua в Instagram співвласниця бренду «Ферма Брата» Юлія Коваль. 


Рівненська область відносно тиха щодо воєнних дій, чому власники ферми завдячують ЗСУ, тож продовжують робити розпочату справу і розвиватись далі. 

Вже після 24 лютого господарство відкрило три магазини на Рівненщині: м. Березне, м. Костопіль, м. Рівне. Зараз планується відкриття ще одного у Рівному. 

Всього команда ферми складається з близько 80 людей. Це ті, хто задіяний у тваринництві, рослинництві, на виробництві та в теплицях. Більшість працівників — місцеві з села чи району. 

Фермерство нас знайшло саме

У с. Поляни Рівненського району була стара ферма, яку декілька років тому викупили діючі власники «Ферми Брата». Без досвіду, але з великою вірою сім’я (двоє братів) почала фермерську справу. 

Фермерство нас саме знайшло, ми його не шукали. Для нас немає нічого неможливого. Я вважаю, що це має бути опцією для кожної людини, оскільки ми самі створюємо своє життя. Головне — віра у власні сили і правильне налаштування. Звичайно, за цей час ми наробили і багато помилок. 

Сама ж Юлія за освітою технолог у харчовій промисловості. Зараз виконує роль маркетолога. Олег, який керує фермою, за освітою вчитель. На думку співвласниці ферми, досвід, який людина набирає протягом життя, — це і є той багаж знань, з яким потрібно працювати. 

Загальний земельний банк ферми складає 1300 га, з яких 480 га забезпечують кормову базу для тварин. 

Окрім кормових культур, вирощують жито, пшеницю, сою. Юлія Коваль каже, що зі збутом зерна, звичайно, цього року були проблеми, але посіяли озиму пшеницю, жито вже зійшло. Зібрали сою, зараз у полі ще стоїть кукурудза на зерно. 

Відновлення натурального українського продукту

Однією з важливих цілей підприємців стало відновлення натурального українського продукту, побудова довіри у людей до того, що існують якісні молочні продукти. 

«Це вкрай важко, не завжди все так гладко, як ми демонструємо у соціальних мережах. Але водночас завдяки активній сторінці в Instagram ми отримуємо зворотній зв’язок щодо покращення нашої продукції — смакових якостей, упаковки. Ми вдячні нашим друзям, читачам за таку допомогу», — коментує Юлія. 

Фото: Instagram Євген Клопотенко

Власники ферми мали спільних знайомих із шеф-кухарем Євгеном Клопотенком. Йому розповіли про виробництво «Ферми Брата», про загальні підходи до ведення бізнесу. В результаті шеф-кухар і ферма почали кооперацію.

Ми спочатку говорили про спільні життєві цінності та відповідальність за якісний результат. На цьому і зійшлись. Вже розпочали співпрацю, зараз відправляємо у ресторани Євгена Клопотенка молочну продукцію. Далі будемо працювати по зелені та овочах.

Співвласниця ферми зазначає, що вони зацікавлені у виробництві нових продуктів. До прикладу наводить лободу. Каже, що це вітамінна бомба в українському міксі салатів, який планують вирощувати. 

Корова на фермі — головна

На момент купівлі на фермі було тваринницьке і рослинницьке господарство. Щодо тварин, то за словами Юлії, стайні та території були у плачевному стані. Тому перш за все власники поставили перед собою завдання створити умови та відбудувати тваринництво. 

«Завдяки державним програмам ми змогли реконструювати декілька стаєнь. Це була дуже велика підтримка для нас — здається, якби не це повернення коштів, то і не зрушилась з місця вся наша справа», — говорить співвласниця бренду. 

Зараз у господарстві налічується 415 голів, з яких 225 корів дійного стада. З часу придбання ферми поголів’я збільшилось удвічі, а то й більше. 

Вся філософія бізнесу у «Фермі Брата» базується на гуманному, правильному ставленні до тварин.

Тварина має бути у комфорті, чистоті, смачно та корисно нагодована, мати постійний доступ до свіжого повітря. Тоді вона віддячить якісною продукцією. Тому на дбайливому ставленні до тварини будується вся основа нашого бізнесу. У нас головні — корова і команда. 

Асортимент продукції «Ферми Брата» на сьогодні це: непастеризоване живе молоко, кефір, маслянка, йогурт, сироватка, бринза, бринза з зеленню, адигейський сир, моцарела, сулугуні, сир напівтвердий дитячий та перчинка, масло, сметана, кисломолочний сир. Також є сирники, налисники, ліниві вареники, вареники з різними начинками, картопляники з кисломолочним сиром усередині. 

Собівартість продукції з початком війни значно зросла. Перш за все, подорожчали засоби догляду за коровами. На фермі використовують одноразові паперові рушники, спеціальну рідину, якою обробляють вим’я, одноразові рукавички, спеціальні засоби для промивання молокопроводу до та після доїння — все це виросло у ціні. До прикладу, упаковка мінімум здорожчала удвічі. 

Також після здорожчання палива возити молочну продукцію в Київ стало нерентабельно. Тому фермери «запускають» Рівненську область. До того ж, є обмеження у потужностях, оскільки це не завод, а крафтове виробництво. 

Ми дуже пишаємося тим, що виробляємо молоко екстра класу. Ферма не сертифікована як органічний виробник, для цього потрібні значні кошти, тому поки не на часі.

З початком війни преміум-салати доїдали кури

Лютий — це сезон салатів, і станом на кінець місяця у теплицях господарства було дорослих рослин близько 30 тисяч, і ще було засіяно. З початком війни все зупинилось, але рослини свій ріст не припинили. Тому власники змушені були віддавати продукцію людям. Приїхало багато ВПО, тож і з ними ділились. Хоча, за словами фермерів, багато хто брав для годівлі курей. Всю продукцію просто роздали. 

Влітку теплиці так і не задіяли, а у вересні під час буревіїв вітер частково зніс плівку з даху, тому зараз триває реконструкція. Але в планах найближчими тижнями почати сіяти. 

У теплицях планують робити акцент на цибулю на перо, частину збираються вирощувати для ресторанів Євгена Клопотенка. 

Коли «Ферма Брата» запускала салатне виробництво, воно було направлене на споживачів, які цінують якість продукту. Тому салати — не у дешевому сегменті. 

Проєкт до великої Перемоги

Додає, що «телятотерапія» справді діє, спостерігати за життям тварин у стайні — це цікаво і заспокійливо. 

«Підприємництво, фермерські господарства мають розвивати нашу країну — це те, що ми можемо залишити після себе. Ми повинні жити і працювати з думкою про майбутнє. Так має жити кожна людина», — наголошує Юлія Коваль. 


Наталія Помянська, AgroPortal.ua