Rozetka та Made with Bravery як можливість швидкого старту для крафтяра. Кейс майстерні джемів та соусів

27 квітня 2023, 05:50 2948

«Ти готовий витратити 50 тис. грн на власний бізнес?» Саме це запитання Світлани Устименко до Ярослава Стеценка стало точкою відліку крафтової майстерні джемів та соусів Your Jam, яка була створена під час карантину на Черкащині.

«Ми давно хотіли свою власну справу. Дружина, як маркетолог, бачила, що ніша джемів та соусів не зовсім зайнята. Оскільки ми обоє з села, то вже були знайомі з цими продуктами. Та, як виявилося, не все знаємо та вміємо, адже те, що ти робиш для себе й для продажу — різні речі», — розповідає в прямому ефірі Instagram співвласник Your Jam Ярослав Стеценко.


Починало подружжя з доволі широкого асортименту, і це стало їхнім першим факапом.

«У нас було 30 смаків, і жодної лінійки. І тут з’являється корпоративне замовлення: людям потрібно 100 однакових банок, а у нас є 30 такого, 50 такого та 20 такого. Тому ми переглянули свою політику і залишили 7 позицій джемів (апельсин-грейпфрут, абрикос-кориця, вишня-полуниця, смородина-апельсин, груша з прянощами, персик-яблуко, полуниця-м’ята) та 4 соуси (сацебелі, кетчуп, вишневий та смородиновий)», — додає Ярослав.

У перший рік сировину подружжя брало зі свого саду та сусідських. Згодом майстерня почала закуповувати овочі та фрукти на оптовій базі в Черкасах. Починається виробничий сезон з кінця травня і триває аж до жовтня. Взимку вони виготовляють лише джем з апельсину та грейпфруту.

«Спочатку ми дивилися щось в інтернеті, щось позичали в колег, але коли зрозуміли особливості самого продукту — приміром, полуниці чи персика, а саме, як вони поводяться у приготуванні — тоді почали створювати свої смаки. І тут дуже важливий момент — втримати напрацьований смак, пронести його від партії до партії. Адже коли це робиться вдома, то можна й «на око» кидати інгредієнти. Тому ми робимо записи, а в майбутньому плануємо розробити технологічні карти», — зазначає співвласниця бренду Світлана Устименко. 

«Ми, як і кожен український бізнес, не знали, чого чекати завтра. Тому всі свої витрати на рекламу та просування відмінили. Нам потрібно було шукати альтернативні канали збуту. Якраз наприкінці літа Rozetka спростила свої стандарти для входу крафтярів, і ми скористалися цією можливістю. Ми подумали, що заплатити комісію Rozetka і оплатити там рекламу для нас буде вигідніше, ніж просувати свої сторінки. І тут ми не прогадали», — розповідає підприємиця.

Як зазначають виробники, продукт Your Jam не є унікальним і ніколи таким не задумувався бути. В бренду є певні смаки, яких немає в конкурентів, та це, швидше, перевага. 

«Ми відрізняємося брендом. Людина обирає продукт не через те, що в ньому органічна сировина чи немає консервантів, це лише критерій вибору. Важливий бренд. На Rozetka джемів вистачає, але у нас красиве та стильне пакування, є в наборі листівка. З брендингом ми заморочилися. Бо людина купує емоцію, а потім вже продукт», — підкреслює Світлана.

За словами підприємців, щоб зайти на Rozetkа, крафтяру потрібно зв’язатися з менеджером, який і буде супроводжувати присутність виробника на маркетплейсі.

«Спочатку вам можуть зробити виключення. Ми, наприклад, продаємо без торгової марки, але маємо її в майбутньому зареєструвати. Але найперше — у вас має бути офіційний бізнес, мінімально ФОП на спрощеній групі, і друге — обсяги продажу. Rozetka все одно, скільки у вас продукту, вона й так отримає свій відсоток від продажу. А ви ж заморочились із оформленням та документами, продали свої 100 банок і написали, що немає в наявності», — розповідає співвласниця бренду.

Your Jam купують також за кордоном через платформу Made with Bravery.

«Вони самі нам написали. Чому б не спробувати? Тим більше, ми нічого не втрачаємо. Єдине, що потрібно — це зареєструватися, пройти вибіркові етапи і відправити необхідні документи. Нам дали можливість вийти на ринок інших країн абсолютно безкоштовно. Плюс у тому, що тут велика маржинальність, оскільки це сайт, де ми говоримо, що це на підтримку України і виготовлено українцями», — зазначає Ярослав Стеценко.

Виробники акцентують, що замовлення відправляють відразу, хоч джеми й будуть йти в Америку чи Європу місяць, і один день нічого не вирішує, але відповідальність перед клієнтами є важливою для подружжя.

За період своєї роботи Your Jam отримували різні гранти, зокрема й від «єРобота» на 150 тис. грн. 

«Ми вже отримали кошти від «єРобота», зараз проходимо квест з оплатою. Важливо правильно вказати, що саме ви хочете купити. Я хотів купити холодильну шафу, а вказав холодильник, і тепер купити холодильну шафу я не можу. Є багато заморочок, але варто розуміти, що це кошти, які не потрібно повертати», — акцентує підприємець.

План на наступний сезон у майстерні вже складений: виготовити 10 тис. банок продукції, розширите бакалію та отримати ХАССП, щоб стати на полицю маркету.


Іванна Панасюк, AgroPortal.ua