Козотерапія в умовах війни. Як ферма на Дніпропетровщині руйнує міфи про козині молочні продукти

12 червня 2023, 05:58 5675

Досить часто робочий день у козиному господарстві «О’ферма» на Дніпропетровщині розпочинається зі збирання уламків ракет і «шахедів», якими росіяни атакують Україну вже більше року. Все, що летить з півдня, пролітає через ферму та її поля.

З початком війни тварини доволі активно реагували на різні звуки, як наслідок — зменшилися надої молока. Та з часом кози, як і всі українці, призвичаїлися. І сьогодні радо зустрічають гостей, аби ті з ними погралися і пригостили смаколиками.

Про розвиток ферми в умовах війни, формування іміджу козиних продуктів та дотації галузі розповіла в прямому ефірі Instagram маркетинг-директор «О’ферма» Анастасія Бондарєва.

Задача №1 — вирівняти надої молока

ФГ «Миколаєво-Петрівське» займається вирощуванням зернових, бобових та олійних культур. У 2016 році у власників господарства виникла ідея створити молочну ферму, тоді ж було закуплено основне стадо кіз. Наприкінці 2021 року було прийняте рішення працювати над формуванням бренду та виводити продукцію на прилавки магазинів.

«Ми маємо свої поля, тому у нас виходить виробництво замкнутого циклу. Звісно, більша частина зерна йде все ж на продаж. Зараз внутрішній ринок перенасичений зерном, тому ми продаємо його за набагато нижчими цінами, попри те, що витрати дуже зросли», — розповідає Анастасія Бондарєва.

На фермі проживає близько 300 кіз, з них 150 — дійні. Наразі період окотів на фінальній стадії, тому тут чекають ще на 70 малюків. Більшість кіз — зааненської породи.

«Кількість молока залежить від циклу окоту: влітку, коли піковий сезон, маємо до 200 л на день, взимку — до 40. Зараз у нас два покоління молодняка, які цього року будуть вперше окочуватися. Ми хочемо спробувати пересунути їхній період окотів у протилежний від основного дійного стада, і таким чином вирівняти обсяг молока до 150-170 л», — зазначає маркетинг-директор ферми.

Ціна літра козиного молока — 80 грн. З нього виготовляється 11 видів сиру, а також вершки, йогурт, кефір, масло і сироватка. 

Анастасія Бондарєва

«Незабаром вперше маємо закласти молодий капріччо — базовий, нейтральний та дуже універсальний сир. Час від часу виготовляємо сир з пліснявою, але оскільки не додаємо консервантів, то не знаємо, яким він вийде. Тому його виробництво досить нестабільне», — додає маркетолог. 

Приблизна пропорція молока до сиру 1:10. У витриманих може бути й більше — 1:20 або 1:30. Щотижня близько сотні кілограмів свіжого сиру йде на доставку.

Серед топ-5 популярних козиних продуктів на «О’ферма» виділяють лабне, адигейський сир, вершки 60%, масло і халумі. 

Задача №2 — похитнути тезис, що козині продукти мають специфічний запах

80% продукції ферми збувається через Інстаграм, і лише 20% — через офлайн- партнерів.

«Коли ми планували стратегію розвитку ферми, то робили фокус-групу, яка показала, що люди, навіть ті, які ніколи не пробували козиного молока, впевнені, що воно має специфічний запах. Цей міф ускладнює роботу. Та наша мета — похитнути цей тезис у головах людей. Ми вважаємо козині молочні продукти безкомпромісним замінником коров’ячої продукції», — впевнена Анастасія Бондарєва.

«О’ферма» зазначає, що запах продукції залежить насамперед від раціону кози: якщо з тваринами все добре, вони не хворіють, мають правильний раціон, то молоко не буде мати явно вираженого запаху. 

Всього на фермі працює 11 людей, яких щодня підвозять до місця роботи. Один із двох зоотехніків перебуває у лавах ЗСУ, тому працює дистанційно. Зараз господарство в активному пошуку трактористів та зоотехніків.

«Було б добре, якби дотувалася галузь козівництва, адже, ігноруючи її, ми втрачаємо величезний потенціал країни. Тим паче, що козині продукти менш розповсюджені, ніж коров’ячі», — стверджує маркетинг-директор ферми. 

Задача №3 — допомогти людям пройти курс козотерапії

З початком війни «О’ферму» відкрили для самостійного відвідування як хаб для відпочинку та козотерапії. А вже в квітні цього року почали проводити повноцінні екскурсії. Програма розрахована на 2,5-3 години. 

«Спочатку ми розповідаємо про нашу ферму, а вже потім йдемо знайомитися з усіма групами кіз, деяких навіть можна погодувати, а саме непокритих, оскільки у них більш лайтовий раціон. Потім проводимо дегустацію продуктів. Якщо погода дозволяє, то йдемо ще на пасовище, де гуляють дорослі козочки», — розповідає Бондарєва.

Дорослий квиток коштує 350 грн, для дітей до 14 років — 320 грн.


Іванна Панасюк, AgroPortal.ua