Топ-5 споживчих трендів: що їдять українці, та як ритейл адаптується до потреб покупців

10 листопада 2024, 06:20 2727

З початку повномасштабного вторгнення ринок продуктів харчування в Україні обвалився, кількість проданих паковань зменшилася, і в продажах ще не вдалося повернутися на довоєнний рівень. Триває процес відновлення, а бізнес і споживачі вже знайшли способи адаптації до викликів.

Згідно з офіційною державною статистикою і даними аналітичних компаній, спостерігається прискорення темпів інфляції, а це означає, що покупець повертається до своїх звичок і шукає способи заощаджувати. 

Про тенденції у споживанні продуктів харчування говорили аналітики та представники ритейлу на форумі NEW FOOD SUMMIT 2024.

propData.content.image
Катерина Машошина, старша інсайт-аналітикиня відділу по роботі з клієнтами компанії «NielsenIQ Україна»

Ми порівняли дані 2024 року з минулорічними і відмітили, що найбільше впливають на розвиток ринку продуктів харчування в грошовому виразі свіжі та охолоджені продукти. Майже на 40% зростання ринку відбувається саме завдяки цій групі продуктів. Обертів набирають безалкогольні напої (переважно газовані солодкі) та заморожені продукти (лідер — морозиво).

Найбільше зростання частки ринку аналітики побачили в сегменті продуктів харчування, які можна з’їсти одразу (снеки, сири, кисломолочні сири, солона, консервована риба, готові до вживання морепродукти). Водночас продукти, які потребують готування, демонструють найбільше падіння.

Українці орієнтуються на базові продукти

За минулорічними дослідженнями аналітики «NielsenIQ Україна» визначили, що найбільш популярним способом заощадження є відмова від того, без чого можна прожити. Українці більше витрачають на базові продукти, які складають основний раціон харчування. Другу сходинку посідає купівля товарів зі знижкою, на третьому місці — бажання купувати менші порції продуктів, а четвертий щабель посідають більш дешеві бренди.

Не вистачає продукції українських брендів

Аналітики дослідили, що в деяких категоріях товарів асортимент оцінюється як недостатній. Найбільш критично це виражено в рибі, морепродуктах, м'ясних виробах, дитячому харчуванні, а також готовій кулінарії. Середня кількість товарних одиниць на магазин досі відстає і в гіпер-, і в супер-, і в мінімаркетах, і навіть на автозаправних станціях.

propData.content.image
Катерина Машошина, старша інсайт-аналітикиня відділу по роботі з клієнтами компанії «NielsenIQ Україна»

Ця тенденція спостерігається в усьому світі, адже ритейли намагаються оптимізувати свої витрати так само, як звичайні покупці, та як бізнес, відповідно, пропонують той асортимент, який призведе до подальшого зростання ринку, а не до надмірних витрат. Особливо це стосується українських власних марок і мереж. Так, відновлення асортименту насамперед стосується саме брендової продукції.

Власні марки поки що відстають за темпами нарощування повноти цього асортименту, зазначає аналітикиня.

Фокус на здорову їжу

Сьогодні відсоток тих, хто прагне до здорового харчування, невеликий, але він постійно зростає. Якщо раніше торговельні мережі облаштовували полиці зі здоровою їжею лише у великих гіпермаркетах, то сьогодні таку продукцію можна знайти майже всюди.

propData.content.image
Сергій Чорний, директор департаменту власних торговельних марок мережі супермаркетів VARUS

Ми масштабуємо на всю мережу полиці з продуктами здорового харчування. І тут споживач досить вибагливий, він хоче більшого асортименту цієї продукції, хоча її частка у товарообігу досить невелика.

Покупці потребують крафтової продукції

Сьогодні спостерігається тренд на товари з українською ідентичністю, тому в торгових мережах з’являється більше полиць із крафтовою продукцією.

propData.content.image
Сергій Чорний, директор департаменту власних торговельних марок мережі супермаркетів VARUS

Зараз тренд на українське, і ми говоримо про крафт — це і сири, і ковбаси. Український крафтовий виробник, на мою думку, за якістю преміальний. Якщо раніше на таку продукцію був низький попит, то наразі ми можемо тримати ці продукти на своїх полицях, і їх потребують покупці.

Тренд на економію часу

Сьогодні покупки онлайн, доставка їжі та «сам собі касир» — це три основних тренди серед споживачів, і всі вони про економію часу. Ще нещодавно до кас самообслуговування було скептичне ставлення покупців, однак сьогодні до них шикуються черги. Ритейл реагує на запити клієнтів щодо економії часу і розробляє рішення.

«У майбутньому буде велике зростання попиту на онлайн-замовлення. Наразі 20% людей роблять онлайн-покупки. Наша частка на сьогоднішній день складає лише 2% від загального товарообігу, але ми бачимо, що є приклади європейські, є запит від українського споживача до збільшення таких сервісів. Ми намагаємося пропонувати альтернативу — це власна доставка, декілька кур'єрських служб, також пішли у розвиток скорочення часу очікування доставки», — говорить Сергій Чорний.


Вікторія Полевик, AgroPortal.ua