Як зниження курсу долара впливає на експорт і репутацію

25 вересня 2019, 06:57 5265
Дмитро Крошка

Офіційний середньомісячний курс гривні до долара у січні 2019 року був 27,88, а у серпні — вже 25,25... Тобто кожен долар «подешевшав» на 2,63 грн.

За 8 місяців 2019 року Україна експортувала агропродукції на суму $13,8 млрд. Якби січневий курс зберігся, теоретично за цю валюту можна було би купити 384,7 млрд грн.

А фактично курс цьогоріч стабільно падав кожного місяця. В середньому наш агроекспорт за місяць становить $1,7 млрд. Якщо врахувати ці поступові зміни курсу за кожен місяць, оскільки зниження не було одномоментним, то максимум за валюту можна було би приблизно придбати тільки 361,5 млрд грн. Виходить, арифметичні втрати від ревальвації для експортерів склали на даний час 23,2 млрд грн.

Протягом останнього тижня гривня продовжує знижуватись у вартості відносно долара, і виробники та експортери продукції вже відчули наслідки ослабленої гривні.

При падінні курсу гривні собівартість виробництва підвищується, оскільки вартість засобів захисту, добрив, палива тощо прив’язана до курсу долара, тому у виробників все менше мотивації експортувати, тому що ціни на глобальних ринках більш-менш стабільно тримаються, наприклад, на фрукти та овочі.

І той стимул експортерів продавати продукцію на зовнішні ринки, який був минулого року і забезпечив експортний бум, при нинішньому курсі долара вже втрачено. Особливо це гостро відображається на виробниках, оскільки в них нівелюється ціла низка каналів збуту, а їм, якщо вони хочуть зберегти експортний напрямок, який потребує в першу чергу стабільності, потрібно експортувати, навіть втрачаючи прибуток.

На сьогодні ми маємо ситуацію, коли створені штучні умови, за яких експортувати невигідно, і у виробників виникає запитання — забути про експорт і втратити репутацію чи понести збитки.

Подібну ситуацію ми мали в 2017 році, але вона була пов’язана не з економічними факторами, а більше з технологічними, коли через заморозки Україна мала значно нижчий урожай плодово-ягідної продукції. Тоді ми дійсно мало експортували, бо не було продукції. Але за рік експортерам вдалося створити тренд у світі по дуже багатьох видах сільськогосподарської продукції, і сьогодні через курсові коливання можемо втратити цю репутацію.

За таких умов є ризик того, що порівняно з європейськими колегами українські виробники можуть суттєво скоротити обсяги експорту з ринку як мінімум з причин збільшення собівартості.

Дмитро Крошка, голова Української асоціації аграрного експорту (УААЕ) 

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.