Погана звичка — забирати, а не думати, як заробити

14 січня 2019, 06:12 2985
Тарас Висоцький

Є така традиція у наших держструктур: шукати швидкі неефективні рішення наповнення бюджету, простіше кажучи, щось у когось забрати.

Бажано в ефективних, в драйверів економіки, наприклад, в агровиробників.

Остання ініціатива ДФС стосовно «крадіжки» 50 млрд грн у агровиробників тому є підтвердженням. При цьому є багато конструктивних рішень, які дають можливість формувати додаткові надходження від боротьби з тіньовою економікою або від неефективного використання коштів. Про одну з них на 4 млрд грн — нижче. 

Асоціація «Український клуб аграрного бізнесу» (УКАБ) звернулася до міністерства фінансів з ініціативою виділення сум сплаченого ПДФО з оренди земельних ділянок с/г призначення в окрему категорію. Наступним кроком має стати забезпечення публічного доступу до інформації щодо сплати ПДФО з оренди земельних ділянок с/г призначення в розрізі контрагентів.

Чому це важливо? 

До місцевих бюджетів спрямовується 75% від сплаченого ПДФО, у тому числі 60% спрямовується до бюджетів ОТГ. Левову частку бюджетів сільських громад формує ПДФО з оренди земельних ділянок с/г призначення та єдиний податок четвертої групи, що знову ж прив’язаний до офіційної площі обробітку с/г земель. У 2017 році надходження від ПДФО з оренди земельних ділянок с/г призначення становив близько 4,2 млрд грн. У 2018 році за нашими підрахунками він складе близько 4,8 млрд грн. На жаль, ключовим у цих розрахунках є БЛИЗЬКО. Оскільки, на сьогодні, не існує відокремленої податкової звітності по сплаті ПДФО з оренди земельних ділянок с/г призначення, не можливо чітко порахувати величину цього податку. Як результат, не можливо достовірно оцінити втрати місцевих бюджетів від тіньового обробітку с/г земель та не можливо ідентифікувати та покарати аграрних виробників, що ухиляються від сплати відповідного податку. 

Які можливості створить реалізація запропонованих змін? Кожна свідома громада матиме змогу ідентифікувати тіньових аграріїв та примусити їх сплачувати відповідні податки до бюджетів громад. Кожен свідомий «прозорий» аграрний виробник матиме змогу публічно задекларувати рівень сплати податків, порівняти їх з рівнем сплати податків «тіньових» аграріїв та продемонструвати різницю реальних фінансових втрати відповідній громаді. За нашими розрахунками знову ж, поки що, на жаль, БЛИЗЬКО 3-4 млрд грн. щорічно недоотримують бюджети від несплати ПДФО з тіньового обробітку земель с/г призначення. А це не збудовані кілометри доріг, десятки шкіл та медичних закладів. 

Головне, що забезпечать запропоновані зміни, це надання інструментів, тисячам  активним, свідомим, ініціативним бізнесам, громадам та громадянам боротьби, з тіньовим сегментом аграрного бізнесу, забезпечення максимального наповнення місцевих бюджетів, прозорості умов ведення бізнесу та взаємовідносини між бізнесом та громадами. Створювати умови для реалізації позитивних змін — можливо, головне — бажання.

Тарас Висоцький, генеральний директор асоціації «Український клуб аграрного бізнесу»

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.