Спроба скасувати мораторій №2. Дієвий механізм чи передвиборча піар-акція?

18 вересня 2018, 06:09 4865
Дмитро Александров

Народні депутати знову звернулися до Конституційного Суду України з поданням щодо визнання неконституційним мораторію на продаж сільськогосподарських земель.

Півтора роки тому народні обранці вже ставили подібне питання перед Конституційним Судом, проте суд відхилив конституційне подання за формальними ознаками. В суспільстві цю акцію нардепів сприйняли доволі неоднозначно, хоча її результат був абсолютно передбачуваний. 

Що ж змінилося зараз? Що саме підштовхнуло депутатів до другої спроби побороти мораторій? Близькість чергових виборів чи наявність нових, ґрунтовних підстав для скасування заборони на продаж земель сільськогосподарського призначення?   

Самі депутати обґрунтовують повторне подання тим, що з’явилося рішення Європейського суду з прав людини, яке підтверджує, що мораторій таки порушує права українців та суперечить Основному Закону. Дійсно, основний текст повторного конституційного подання базується на рішенні Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ) від 22 травня 2018 року по справі Zelenchuk and Tsytsyura v. Ukraine, №846/16 та 1075/16.

Приймаючи дане рішення, ЄСПЛ дійшов висновку про те, що встановивши мораторій та заборонивши будь-яке прижиттєве відчуження власниками земельних ділянок сільськогосподарського призначення, законодавець навіть не розглянув можливості досягнення заявленого соціального інтересу за допомогою інших засобів, які б передбачали менше обмеження прав землевласників. На думку ЄСПЛ, введенням та постійним продовженням мораторію на сільськогосподарські землі держава-відповідач вийшла за межі своєї широкої свободи розсуду у цій сфері та не забезпечила справедливого балансу між загальним інтересом суспільства та майновими правами заявників.

Як висновок, ЄСПЛ зазначив про те, що якщо держава-відповідач необґрунтовано затягуватиме прийняття необхідних заходів загального характеру з метою виконання його рішення, з часом це може призвести до присудження компенсацій певним категоріям власників землі сільськогосподарського призначення.

Очевидно, що вказане рішення ЄСПЛ стало гарним приводом для повернення до теми скасування мораторію окремими групами депутатів. Звичайно, говорити, що дана депутатська акція направлена виключно на відновлення конституційних прав дрібних землевласників, не зовсім доцільно. Все-таки відчувається близькість парламентських виборів, а роль борців за відновлення прав пересічного українця завжди гарно сприймається електоратом.

Якщо говорити про відповідність Конституції України відповідних пунктів Перехідних положень Земельного кодексу України, то Конституційний Суд України вже висловив свою думку, що в контексті ст. ст. 13, 14 Конституції України порушень прав землевласників мораторієм відповідно до ст. 41 Конституції України не вбачається. Дійсно, земля є надбанням українського народу та основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Тому повторне конституційне звернення навряд чи принесе реальний результат.

Проте ЄСПЛ доречно підняв питання можливості заміни мораторію на інші, менш обмежуючі права власників, механізми контролю за розпорядженням землями сільськогосподарського призначення, які діють в західноєвропейських державах. В даному контексті дійсно питання мораторію повинно підійматись, але його вирішення знаходиться не в Конституційному Суді України, а якраз у Верховній Раді України. Депутати повинні були б займатись не самопіаром, а розробляти відповідні законопроекти з дієвими механізмами, які дозволили б відмовитись від мораторію, але при цьому забезпечити реальний контроль на ринку сільськогосподарських земель. І саме на це звернув увагу ЄСПЛ.

Дмитро Александров, керуючий партнер ALEXANDROV&PARTNERS

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.