Що таке аутсорсинг та аутсорсинг бухгалтерських послуг?

26 квітня 2023, 06:50 3353
Аліна Козубович

Існує думка, що за стрімкого розвитку бізнес-сегменту економіки бути вузькопрофільним фахівцем вкрай невигідно. Це в корені неправильне твердження. Чим вужча спеціалізація компанії або людини, тим вище професіоналізм і глибше знання. Якщо деякі супутні види діяльності видаються компанії обтяжливими по грошах або з яких-небудь інших витрат, на допомогу приходить аутсорсинг.

Слово «аутсорсинг» англійського походження, походить від злиття двох слів: out «зовнішній» і source «джерело». Таким чином, аутсорсинг — це, кажучи простими словами, процес передачі компанією частини виробничих або бізнес-процесів іншій компанії, яка є експертом у цій галузі. Делегуючи процеси, що не відносяться до основного виробництва, але є стратегічно важливими для аутсорсера (компанії, що бере «чужі» функції на себе), компанія здійснює взаємовигідний обмін.

Варто розрізняти поняття разової підтримки і аутсорсингу. Разова підтримка має епізодичний характер, а з компанією-аутсорсером укладається договір на надання аутсорсингових послуг на певний інтервал часу.

Прабатьком виробничого аутсорсингу можна назвати Генрі Форда. Він одним із перших зрозумів, що жодна фірма не може бути самодостатньою. Глава автомобільної компанії прагнув особисто контролювати всі етапи виробництва, але незабаром він зіткнувся з непомірними витратами на обслуговування всіх напрямів діяльності компанії. Тоді він і звернувся за допомогою до незалежних компаній, які взяли на себе частину завдань. Зараз компанія Ford самостійно виробляє тільки 30% комплектуючих, інше виробництво передано на аутсорсинг.

Інший гігант не з чуток знає про переваги аутсорсингу — компанія ІКЕА. Власного виробництва ІКЕА практично не має, натомість вона співпрацює з 2500 постачальниками, перевіреними роками. Логістичні функції ІКЕА також делеговані сторонній компанії. Виходить, що ІКЕА спрямовує всі свої ресурси на організацію роздрібного бізнесу, а решта послуг і бізнес-інфраструктура винесені на аутсорсинг.

Підштовхує компанії вдатися до аутсорсингу перш за все небажання витрачати дорогоцінний час на напрями, що супроводжують основну діяльність: програмне забезпечення, бухгалтерію, технічне обслуговування.

Аутсорсинг дозволяє довірити ведення цих напрямів професіоналам, а всі сили зосередити на вирішенні основних стратегічних і виробничих завдань.

Виділяють три основних види аутсорсингу:

  • Виробничий аутсорсинг. Частина виробничих функцій передається сторонній компанії. Наприклад, рекламні агентства, які використовують виробничі потужності друкарні.
  • Аутсорсинг бізнес-процесів. Компанія передає бізнес-процеси, які не є основним видом її діяльності, у відання сторонньої компанії. Класичний приклад — аутсорсинг бухгалтерських послуг.
  • IT-аутсорсинг. Інформаційні системи компанії передаються на обслуговування організаціям, які займаються технічною підтримкою і програмним забезпеченням. У списку переданих функцій можуть бути: створення сайтів, підтримка ПЗ або його розробка, обслуговування комп’ютерної та супутньої техніки.

При передачі допоміжних бізнес-процесів аутсорсинговій компанії для оцінки і контролю ефективності застосовують узгоджені показники. Правильно підібрані метрики підвищують якість взаємодії між компаніями.

Аутсорсинг дозволяє компаніям фокусуватися на головному. Диверсифікація — розширити сферу діяльності організації або асортименту продукції.

Аутсорсинг має як переваги, так і недоліки

Серед переваг:

  • зростання рентабельності бізнесу. Аутсорсинг дозволяє скоротити витрати на обслуговування бізнес-процесів;
  • концентрація всіх зусиль на основному бізнесі. Передача супутніх бізнес-процесів на аутсорсинг дозволить направити зусилля на основну справу компанії;
  • залучення чужого досвіду. Аутсорсингова компанія спеціалізується на визначеному виді діяльності та обслуговує велику кількість фірм, що дозволяє їй досконало розбиратися в усіх поточних питаннях і використовувати напрацьований досвід;
  • надійність і стабільність. Аутсорсингова компанія несе відповідальність за роботу, яку виконує згідно з договором на обслуговування та поточним законодавством;
  • гнучкість масштабів бізнесу. При збільшенні (скороченні) масштабів бізнесу підприємству необхідно буде наймати (скорочувати) працівників, нести витрати на їхнє навчання, обладнання робочого місця, платити додаткові податки, компенсації тощо, що потребує часу та додаткових витрат і може призвести до зниження мобільності бізнесу і зростання витрат. Для аутсорсингової компанії збільшення або скорочення масштабів вашого бізнесу буде супроводжуватися лише переглядом вартості послуг, які передані на аутсорсинг.

Недоліки аутсорсингу:

  • загроза невиконання конфіденційності. Аутсорсингова фірма гарантує, що витік інформації про замовника неможливий, але виконання цього пункту не може гарантуватися стовідсотково. В аутсорсинговій фірмі діє положення про комерційну таємницю клієнта, порушення якої несе збитки перш за все безпосередньо самій аутсорсинговій компанії. Передача інформації про діяльність клієнта виконується тільки згідно з поточним законодавством. Потрібно врахувати, що витік інформації можливий і штатним працівником компанії;
  • вартість аутсорсингу досить часто може бути вищою за вартість ведення обліку внутрішніми працівниками;
  • загроза банкрутства аутсорсингової компанії. Як і будь-яка, аутсорсингова фірма потенційно може збанкротувати, що породжує додаткові проблеми з пошуку іншої аутсорсингової фірми і передачі їй всіх справ. Звільнення працівників у компанії теж породжує проблеми з пошуку інших працівників і передбачає передачу справ.

Оскільки моя спеціалізація — аутсорсинг бухгалтерських послуг, то доречним буде навести порівняння для компаній у разі, якщо бухгалтерський облік ведеться штатним працівником, якщо бухгалтером, що «приходить», та якщо бухгалтерською компанією.

Штатний працівник:

  • Має невизначений реальний рівень кваліфікації; 
  • Потребує офіційного працевлаштування з усіма податками, відпустками тощо; 
  • Потребує додаткового робочого місця та обладнання в офісі; 
  • Професіонал вимагає високу зарплату; 
  • Потрібен постійний нагляд за якістю роботи;
  • Складні завдання вимагають найму додаткових  фахівців.

Бухгалтер, що приходить:

  • Не виключений ризик низького рівня кваліфікації;
  • Пропонує невелику оплату, але без гарантій результату;
  • Не завжди на зв’язку або не відповідає;
  • Потребує безпосереднього контролю роботи.

Бухгалтерська компанія:

  • Має професійну команду з багаторічним досвідом;
  • Постійно на зв’язку;
  • Не потребує  робочого місця в офісі;
  • Усі питання вирішуються комплексно та швидко;
  • Фіксована абонентська плата;
  • Не потребує нагляду та найму;
  • Відповідальність «закріплена» в договорі.

З наведеного вище, бухгалтерська компанія має суттєві переваги порівняно зі штатним працівником та бухгалтером, що «приходить».

Під час поїздок до США, здебільшого на невеликі агрокомпанії, моє запитання до фермерів було незмінним: «Хто вам веде бухгалтерський облік?». І відповідь теж була однаковою та очікуваною: «Бухгалтерська компанія». Теж саме спостерігалось у країнах Європи. Більше того, у аграріїв США — велика довіра до бухгалтерських компаній. У мене, як у власниці бухгалтерського бізнесу,  велика мрія, щоб наші аграрії мали б таку ж довіру до аутсорсингу бухгалтерських послуг. 

Аліна Козубович, власниця бухгалтерської компанії «Агрооблік», яка спеціалізується на веденні бухгалтерського обліку в агробізнесі (сайт компанії)

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.