Створення сучасного культурного продукту в регіоні — варто чи ні?

16 вересня 2019, 07:00 2810
Тетяна Воронова

В більшості випадків регіональний культурний продукт асоціюється з виступами народних колективів або передвиборчими концертами. Але з кожним роком з’являється все більше цікавих культурних заходів, які привертають увагу не тільки місцевих жителів, але й гостей.

Метою InStrum Fest у Заліщиках, який відбувся в серпні цього року, є створення знакового культурного продукту, який стане «магнітом» для туристів та драйвером культурного розвитку місцевих. 

InStrum Fest — це фестиваль сучасної інструментальної та симфонічної музики. Подібний формат ще недостатньо розвинений в Україні, тому справжні поціновувачі готові їхати навіть у найвіддаленіший куточок країни, щоб насолодитися цією музикою. Місцеві, в свою чергу, можуть отримати доступ до туристів і почати розвивати бізнес на селі. Але у роботі з регіональною спільнотою виникають перешкоди:

1. Віра у можливість існування. Жителі села зазвичай не вбачають у своїх родзинках культурний продукт і не вірять, що він може приносити їм додатковий дохід.

2. Бажання отримати все і відразу. Місцеві очікують на те, що хтось принесе великий мішок грошей та почне платити їм великі зарплати за розвиток регіону та інвестувати в інфраструктуру. Великі національні та регіональні компанії хочуть бачити одразу великі цифри (відвідувачів заходів, монетизацію, збільшення якісних кадрів). Місцева влада замість внеску в розвиток витрачає бюджет на миттєве матеріальне, що буде очевидним зараз та задовольнить виборців.

Довгострокові та стратегічні цілі, інвестиції в регіон не сприймаються як індивідуальна або корпоративна відповідальність, адже це державний обов'язок. Якщо він не виконується — продовжуємо чекати далі. Проте якщо регіони розуміють власну відповідальність та важливість об'єднання ресурсів, то досить швидко вони займають лідируючі позиції.

3. Проблеми комунікації: влади та бізнесу, національних компаній з регіональними філіями, між представниками різних сфер економіки та представниками різних регіонів у межах однієї індустрії. В умовах відсутності якісної системної комунікації учасники мають ілюзорне уявлення один про одного, повторюють однакові помилки та довго шукають рішення на їх виправлення. Відсутність комунікацій — головна причина відсутності ресурсів.

4. Неготовність відмовитися від старого. У нас є мета створити новий сучасний продукт та розвивати регіон: ми не можемо організувати фудкорт з шашликом та спиртним на сусідському мангалі, пропонувати неякісний музичний контент, не можемо думати про те, як задовольнити всіх. Ми створюємо нове на місці старого. Поступово та обережно.

5. Брак нових інструментів взаємодії та розвитку. Потрібно навчатись новому і створювати своє. І важливо пам'ятати, що розвиток українських регіонів, культури і туризму — нове явище. Отже немає готових рішень, і доведеться вчитися у іноземних колег та партнерів, зі своїх помилок. Про «ми і так все знаємо» варто забути.

Незважаючи на всі перешкоди, є люди, які прагнуть до розвитку, до змін на краще, наприклад, активна молодь. Сказати, що вони готові до цього, було б великим перебільшенням. Але вони готові пробувати та навчатись. Для цього їм необхідна мотивація, наставництво, можливості діяти. InStrum Fest і планувався як інструмент для створення таких умов. І незважаючи на всі перешкоди, InStrum Fest реалізований і досить вдало в умовах місцевості, часу та ресурсів. Як оцінити та виміряти цей успіх? 

1. Щасливі та натхненні люди. Своїми враженнями вони діляться з іншими, незважаючи на вікові обмеження: діти, підлітки, молодь, дорослі, старше покоління. 

2. Численні позитивні відгуки. У людей змінилося ставлення до симфонічної музики та з’явилося бажання рухатись у цьому напрямку далі. Хочеться вірити, що внутрішній позитив стане мотивацією для подальших дій.

3. Спільні зусилля місцевих і міжнародних виконавців. Для подібної можливості потрібно брати участь у міжнародних конкурсах, а ми цей шанс створили у співпраці з місцевими музичними закладами.

4. Готові інфраструктурні рішення для подальшого розвитку туризму. Разом зі спільнотою ми визначили їх, тепер вже це внутрішній вибір місцевих: чи реалізовувати, чи залишити на папері.

5. Потужна промоція регіону: відео, інтерв'ю, відгуки, статті. Ця інвестиція буде працювати на регіон ще не один рік. Вона є цікавою не тільки для представників туризму, а й загалом збільшує інвестиційну привабливість регіону.

Великі компанії, місцева влада та діячі вже зараз можуть розпочати створення нового і у майбутньому мати позитивну туристичну привабливість регіону.

Тетяна Воронова, консультант з розвитку внутрішнього туризму

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.