Ці чиновники дозволили собі сфабрикувати результати проведених напередодні торгів щодо передачі в оренду земельної ділянки, що раніше орендувалася і оброблялася фермером Григорієм Білецьким, керівником фермерського господарства «Білецького». Крім того, самого фермера вони не допустили до аукціону, оскільки кілька документів з поданого ним пакету були вилучені.
Краєм нахабності стало те, що навіть на вимогу обурених аграріїв провести повторні торги Держгеокадастр відмовив їм та навіть не надав вичерпної відповіді, чому. Однак переможцем конкурсу, якому відійшла земля, стала людина, що навіть не проживає в області.
Ситуація на Черкащині — це не перший випадок нахабного та протизаконного ставлення чиновників до звичайних фермерів, які чесно обробляють землю та сумлінно сплачують за неї орендну плату.
Цю ситуацію мав врегулювати депутатський законопроект № 4355, відповідно до якого саме люди на місцях отримали б змогу приймати рішення, кому надавати в оренду землі державної власності, які знаходяться поза межами населених пунктів. Тобто Держгеокадастр був би позбавлений права розпоряджатися цими землями, а таке рішення приймала б об’єднана територіальна громада.
Я вважаю це надзвичайно правильним і на часі, оскільки це б значно посилило громадський контроль на місцях та дозволило ефективно впливати на раціональне використання земель, попереджувати випадки зловживань із земельними ресурсами та законодавством.
Громади на місцях краще знають, кому надати в оренду певну земельну ділянку, хто її ефективніше використає і заплатить вигіднішу орендну плату та принесе найбільші надходження до місцевого бюджету.
Окрім інших моментів, законопроект вирішує два важливих питання управління державними земельними ресурсами — розпорядження землями, а також державного контролю за використанням та охороною земель. Ці питання вже давно стали темою для спекуляції та корупції, тому потрібно раз і назавжди прийняти рішення щодо розпорядника цими землями на рівні територіальних громад. Крім того, цей законопроект вплине на добровільне об’єднання територіальних громад в регіонах, які зможуть через додаткові надходження до місцевих бюджетів мати кошти на розвиток сільської інфраструктури.
Положення цього законопроекту увійшли в президентський законопроект № 7363, який було зареєстровано майже в останні робочі дні Верховної Ради минулого року. Крім того, цей законопроект містить положення ще двох важливих законопроектів, які також вирішують надзвичайно важливі питання для суспільства, зокрема, що стосується боротьби з рейдерством та щодо використання земель колишньої колективної власності і підтримки сімейних ферм.
Зокрема, антирейдерський законопроект «Про захист майнових прав власників і користувачів земельних ділянок, запобігання протиправному поглинанню і захопленню підприємств в аграрному секторі економіки», який ми підготували разом з колегами народними депутатами по Комітету ВРУ з питань аграрної політики та земельних відносин, був спрямований впорядкувати систему державної реєстрації, оскільки розквіт аграрного рейдерства, який ми сьогодні спостерігаємо, став можливим саме через безкарність державних реєстраторів та обмеження можливостей контролю їхньої діяльності. Найпоширенішими схемами, які зловмисники використовують сьогодні, залишаються переоформлення договорів оренди землі та корпоративних прав підприємств на підставні компанії. Щоб покласти цьому край, ми детально виписали норми закону, щоб врегулювати систему держреєстрації в Україні. Однак, на жаль, не усі потрібні ініціативи, що були зазначені в положеннях цього законопроекту, потрапили до президентського документу.
Незважаючи на те, що таким чином законопроект № 7363 фактично копіює те, що протягом довгого періоду часу обговорювалося в експертному середовищі, над чим працювала велика кількість фахівців та народних депутатів при підготовці трьох інших законопроектів, сьогодні майже усі, полишивши боротьбу за авторство потрібних державі речей, підтримують прийняття законопроекту № 7363 заради того, щоб нарешті в нашій країні припинити той безлад та беззаконня, які дозволяють собі деякі чиновники спільно з рейдерами та іншими правопорушниками. Разом з тим, прийняття й цього законопроекту може бути непростим, оскільки він містить два великих блоки із земельних питань, оподаткування тощо, що може значно ускладнити процес його прийняття.
Іван Мірошніченко, народний депутат України
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.