Багато агрокомпаній в Україні сьогодні переживають складні часи. Війна, а разом із нею і нестабільна економічна ситуація змушують керівників шукати нові підходи до утримання бізнесу на плаву.
CRM-система — це той інструмент, впровадження якого може принести ряд переваг бізнесу та допомогти у його подальшому зростанні. Проте, це не чарівна пігулка — до вибору CRM-системи та процесу її впровадження треба підійти відповідально. Особливо коли ми говоримо про аграрну сферу, де треба враховувати ряд особливостей.
Пропонуємо розібратися: на які особливості треба звертати увагу під час вибору CRM-системи для агробізнесу, та які переваги отримує компанія від її впровадження.
Проблеми, які не дають бізнесу розвиватись
Агробізнес впродовж свого розвитку стикається з рядом проблем. Окрім природних чинників та нестабільної політичної ситуації, існує також і багато ризиків, пов’язаних із неналагодженими внутрішніми процесами. Це, наприклад, відсутність єдиної системи для зберігання даних та їхнього аналізу, непрозора робота команди, непрогнозований прибуток тощо. Як наслідок, виникає низка проблем:
- Втрата потенційних клієнтів через те, що менеджери забувають вчасно перетелефонувати.
- Хаос в бізнес-процесах: багато часу витрачається на рутинні задачі, процеси не структуровані, менеджери не знають, що робити у різних ситуаціях.
- Неефективне використання часу менеджерів з продажу.
- Відсутність росту прибутку і нерозуміння того, які напрями приносять більше продажів.
- Неможливість визначити ефективність менеджерів: хто над якими задачами працює, наскільки ефективна їхня робота, скільки грошей приніс кожен менеджер.
Ці внутрішні проблеми бізнесу можна вирішити за допомогою впровадження CRM-системи.
Що отримує агрокомпанія від впровадження CRM-системи
CRM-система приносить агробізнесу безліч переваг, ось лише короткий перелік:
- Організація та структура бази даних: контакти, угоди, списки дистриб’юторів, клієнтів тощо. Створюйте картки для кожного клієнта, зазначивши всі необхідні деталі, такі як розмір поля, культури, які вирощують і продають, контактні дані фермерів чи менеджерів та найоптимальніші канали зв’язку тощо.
- Сегментація бази даних. Сегментувати аудиторію чи угоди можна за багатьма параметрами. Наприклад, відсортувати клієнтів, які вирощують лише пшеницю, або зрозуміти, який товар продається більше, в які періоди тощо.
- Історія взаємовідносин із кожним контактом: зберігайте всі листи, дзвінки, спілкування у месенджерах у картці контакту. Залишайте важливі коментарі у кожній картці та прикріпляйте необхідні документи, щоб не загубити.
- Можливість налаштувати декілька воронок продажу — для постачальників, потенційних покупців, різних продуктових лінійок, користувачів сервісу тощо та відстежувати прогрес продажу по кожному напрямку.
- Автоматизація бізнес-процесів — створення карток клієнтів, оновлення даних, синхронізація даних між різними інструментами (телефонія, месенджери), створення завдань менеджерам, автоматичні нагадування тощо.
- Звітність — з її допомогою ви можете провести оцінку ефективності роботи співробітників, зрозуміти, хто з менеджерів приносить більше продажу, оцінити загальний обсяг продажу, спрогнозувати прибутки та мати можливість виявити слабкі місця у процесах.
Можна підсумувати переваги впровадження CRM-системи, виділивши основну з них. CRM-система призводить до найголовнішого — збільшення обсягу продажу та прибутку. Це відбувається шляхом залучення та швидкої обробки нових заявок та якісної роботи з поточними клієнтами задля збільшення їхньої лояльності.
Окрім того, CRM значно полегшує роботу менеджерів, адже вся необхідна інформація буде знаходитись в одній системі. Також максимально виключається людський фактор та зменшується кількість помилок завдяки автоматизації процесів.
Полегшується робота і тих менеджерів, які працюють на виїзді. Адже завдяки мобільним додаткам, що є у провайдерів CRM-систем, менеджери можуть додавати та оновлювати інформацію про угоди та партнерів «на ходу», обробляти нові вхідні заявки та відповідати поточним клієнтам, маючи всю необхідну інформацію із CRM під рукою.
Як обрати CRM-систему для аграрного бізнесу та не схибити
Головне правило під час вибору CRM-системи для агрокомпанії: програмне забезпечення має ідеально вписатися в роботу компанії — не навпаки.
- Віддавайте перевагу системам, які можна максимально налаштувати під ваш бізнес, а не вузькоспеціалізованим. Наприклад, в NetHunt CRM ви можете повністю налаштувати систему під специфіку свого бізнесу: додати лише ті поля до картки клієнта, які для вас важливі, та назвати їх, оскільки ви звикли у компанії, або ж налаштувати певну кількість етапів у воронці, щоб та відповідала вашому процесу.
- Почніть вибір системи із визначення основної цілі впровадження CRM. Чи це організація та структуризація даних, аналіз та прогноз продажу, підвищення якості обслуговування чи контроль ефективності команди.
- Відштовхуючись від цілей, ви зможете скласти перелік пріоритетного для вас функціоналу системи. Окрім того, це допоможе вам оцінити результат впровадження CRM, визначивши основні показники.
- Далі визначте, які відділи будуть користуватись системою, та залучіть команду до вибору системи. По-перше, таким чином ви оберете зручний інструмент для всіх, і команді буде легше пристосуватись до CRM.
- Якщо ви використовуєте інші інструменти для роботи, наприклад, телефонію або надсилання СМС-повідомлень, переконайтесь, що CRM-система має всі необхідні інтеграції та буде зберігати всю необхідну вам інформацію.
- Складіть список пріоритетного для вас функціоналу та починайте тестування декількох систем. Не нехтуйте тестовим періодом та використовуйте цей час, щоб максимально розібратися із системою та зрозуміти, чи вона підходить для вашої компанії. Також радимо спілкуватись у цей період із командою підтримки CRM-системи, щоб зрозуміти, наскільки швидко та якісно вони надають допомогу.
- Не намагайтесь впровадити одразу всі функції системи, почніть з основних, дайте команді звикнути до CRM та поступово впроваджуйте більш складний функціонал.
Ви повинні розуміти, що у вашій команді є співробітники з різним рівнем технічної обізнаності та навичок. І ваша задача як керівника — впровадити CRM-систему так, щоб нею користувались. Адже інакше немає сенсу інвестувати у це кошти. Тому обирайте максимально інтуїтивно зрозумілу та зручну саме для вас систему.
Ми радимо звернути особливу увагу на українські CRM-системи. З досвіду роботи з іноземним ринком ми знаємо про відмінності в підході до комунікації бізнесу зі споживачем. Український аграрний ринок краще сприймає CRM-систему, в якій технічна підтримка надається рідною мовою, та є можливість швидкого зв’язку з підтримкою (популярні месенджери та телефонія). Іноземні CRM-системи, попри свою популярність у світі, часто не враховують ці важливі локальні фактори.
Анастасія Таценко, директорка по роботі з клієнтами NetHunt CRM
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.