Нещодавно Верховною Радою України було зареєстровано проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо безпечності транспортних засобів» №8369 від 19.01.2023, яким вводяться адміністративна відповідальність і недопуск транспортних засобів до участі в дорожньому русі без сезонних шин.
Законопроєктом встановлюється адміністративна відповідальність у розмірі 340 гривень і передбачається, що у період з 1 листопада по 31 березня не допускається участь у дорожньому русі транспортних засобів:
Під визначення «транспортний засіб» підпадає все — від легкових автомобілів і вантажівок до сільськогосподарської техніки (комбайни, трактори тощо).
Розглянемо визначення із Закону України «Про автомобільний транспорт»: «автомобільний транспортний засіб — колісний транспортний засіб (автобус, вантажний та легковий автомобіль, причіп, напівпричіп), який використовується для перевезення пасажирів, вантажів або виконання спеціальних робочих функцій» та з Технічного регламенту затвердження типу сільськогосподарських та лісогосподарських тракторів, їх причепів і змінних причіпних машин, систем, складових частин та окремих технічних вузлів: «трактор — моторизований колісний або гусеничний транспортний засіб сільськогосподарського або лісогосподарського призначення…».
За першою категорією т/з (до 3,5 тонн — легкові автомобілі) можна знайти логічне пояснення щодо встановлення зимових шин з метою зменшення ДТП, адже такий транспорт здебільшого застосовується в місцях, де є суттєвий ризик нанесення шкоди не тільки собі, а й оточуючим (пішоходам, іншим автомобілям, майну). Також є широкий вибір шин різних виробників і постачальників, якості гуми, малюнку протектора, вартості тощо.
Але вивчаючи запропонований авторами проєкт закону, виникає запитання — автори навмисно виписали заборону на участь у дорожньому русі абсолютно всім типам транспортних засобів без зимових шин, в т.ч. для сільгосптехніки, чи випадково, не розуміючи специфіку того ж агросектору? І чи дивилися вони взагалі на ринок шин чи хоча б пробували знайти спеціальні зимові шини для, наприклад, комбайна?
В сьогоднішніх умовах вже не є дивним, якщо взимку ми побачимо комбайн, який збирає кукурудзу або переміщується між полями. В разі прийняття ініціативи авторів, такий комбайн має бути обладнаний САМЕ зимовими шинами. Це ж стосується й тракторів, які можуть вносити добрива по мерзлоталому ґрунту.
Звичайно, погода впливає і на стан самих шин, перепади температури впливають на тиск всередині тощо. Але за правильної експлуатації, згідно рекомендацій і вимог виробника, універсальні шини виконують свою функції без ризику для механізаторів і техніки. І фактично для всієї сільгосптехніки виробляються та використовуються універсальні (всесезонні) шини. Для сільгосптехніки і деяких інших видів спецтранспорту зимових шин майже не виробляється або взагалі не існує як таких. Це, зокрема, підтверджується первинною перевіркою сайтів виробників/постачальників шин у пошуковику Google.
Слід розуміти, що для тракторів чи комбайнів придбання додаткових комплектів дисків та спеціальних шин (на декілька місяців неактивного використання) призведе до необґрунтованих економічних витрат. Особливо в період війни, коли у багатьох спостерігаються збитки і зменшення доходів підприємства.
Аналогічна історія і для більшості вантажівок (понад 3,5 тонн) — для них використовується всесезонна шина (універсальна). Навіть самі автори у пояснювальній записці до законопроєкту зазначають, що Правилами технічної експлуатації коліс та пневматичних шин колісних транспортних засобів категорій L, M, N, O* та спеціальних машин, виконаних на їх шасі, затвердженими наказом Міністерства інфраструктури України від 26.07.2013 №549 передбачене використання всесезонних шин, що мають на боковині маркування «All Seasons» та призначені виробником для експлуатації під час літнього та зимового сезонів.
Тобто обґрунтування для прийняття законопроєкту, яке надали автори, суперечить викладеному в тексті. Також, мабуть, авторами не було враховано той факт, що на балансі підприємств, установ, організацій державної форми власності та в органах місцевого самоврядування теж велика кількість транспортних засобів категорій L, M, N, O, спецтранспорту, тракторів, на які, у разі прийняття відповідного законопроєкту, теж потрібно буде закупити комплекти зимових шин, які по суті навіть не виробляються. І при цьому немає розуміння суми державних коштів, котрі будуть необхідні під реалізацію цієї ініціативи для держави.
Тобто ситуація виглядає наступним чином: виробників зимових шин для такої категорії т/з — немає (чи вони потім виникнуть?), кошти в бюджеті для виконання вимог закону державою і ОМС — не передбачені, специфіка галузі та взагалі ситуація на ринку, судячи з усього, навіть не вивчалась, а обґрунтування ініціативи і сам текст законопроєкту сам собі суперечить. Та й загалом виникає низка запитань щодо можливості реалізувати вимогу зазначеного вище законопроєкту для транспортних засобів понад 3,5 тонн як із боку бізнесу, так і держави.
Олег Нестеров, координатор комітету техніки УКАБ
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.