Ягідна ферма Миколи Стецьківа «ФайнаBerry» знаходиться за 20 км від Львова в селі Новосілка. Земельну ділянку він отримав як учасник АТО у 2015 році. Не знаючи, чим зайнятися на землі, Микола звернувся до Центру зайнятості та, захистивши свій проєкт, отримав 28 тис. грн для старту ягідного бізнесу.
Фермер і досі вважає, що в ягідництво потрапив випадково, каже, що це — момент долі: «Якби повернути час назад, не впевнений, чи повторив би свій вибір. Але ягідництво — воно таке, що коли почав займатися, вже не можна облишити. Ще одна особливість — у ягідництві ніколи не вистачає грошей».
На отримані 28 тис. грн та ще позичені кошти фермер придбав 2,5 тис. саджанців, які висадили на 10 сотках землі. Вчився технологіям вирощування суниці садової самотужки, переглядаючи відео на YouTube.
Нині ж поля Миколи Стецьківа займають 12,5 га, частина землі орендована в інших учасників АТО.
«Попит на нашу ягоду перевищував пропозицію два роки поспіль. Деякі виробники йдуть у переробку та експорт, а деякі — зі свіжою ягодою на ринок. Я наперед контрактую врожай ягоди. За такою системою почав діяти з минулого року і думаю, що надалі вона буде працювати. Ми продали таким чином 2,5 т суниці садової врожаю майбутнього сезону», — зазначає Микола Стецьків.
Цінові перепади на ринку фермера не страшать, адже має постійних покупців на свою ягоду. Хоча зазначає, що українському ринку не вистачає аналітики, тобто вивчення обсягів споживання тієї чи іншої продукції.
Щоб навести лад на ринку, потрібно взяти за приклад досвід Німеччини. Там ведеться аналітичний процес — скільки споживає ринок продукції, й автоматично видають дозволи виробникам на її вирощування та реалізацію. За таких умов на ринку не буде перекосів і обвалу цін», — вважає Микола Стецьків.
Як розповідає президент асоціації «Ягідництво України» Ірина Кухтіна, суниця садова за обсягами виробництва в Україні — доволі стала культура, і щорічно демонструє зростання на 1-3%.
«Ринок ягід дуже динамічно змінюється. Суниця садова має короткий виробничий цикл, і ситуація з нею змінюється досить швидко. За рахунок того, що ця ягода є промисловою культурою, вона тримає обсяги та ціновий пресинг», — зазначає Ірина Кухтіна.
За її словами, суницю садову виробляє багато країн, але найбільше — Китай, США, Мексика, Туреччина та Іспанія. Україна на світовому ринку цієї ягоди майже не присутня в міжнародній торгівлі, адже у свіжому вигляді вона не експортується.
Експерт прогнозує, що через несприятливі погодні умови в Іспанії буде зібрано менше ягоди, і ціна на суницю садову в цьому сезоні буде висока. При цьому ціна української ягоди буде залежати від її якості.
Людмила Лебідь, AgroPortal.ua