Думка: Україна збере на 20% більше лохини

17 травня 2019, 08:00 2238

Перша українська лохина з'явиться на ринку України в третій декаді червня, а масові збори в господарствах розпочнуться ближче до середини липня. Але українські виробники вже переймаються ціновими перспективами цього року.

Приводами для турботи є дешева імпортна ягода, яка вже присутня на ринку і незрозумілі перспективи експорту української лохини, пише «Інфо-Шувар».

Деякі виробники налаштовані досить оптимістично, надія зміцнилася після появи інформації про втрати врожаю лохини в Польщі. Але на думку експертів, незрозумілі перспективи експорту несуть набагато більше загроз, ніж можлива конкуренція із імпортною ягодою на внутрішньому ринку.

«Перспективи експорту в нас не дуже чіткі і це велика загроза для наших виробників. В країні приблизно 500 виробників лохини, з них лише 5 мають сертифікати Globl Gap, тобто, експортувати в країни ЄС зможуть не більше 1% фермерів. Інші розраховують на ринок Молдови і, особливо, на ринок Білорусі, в цю країну в минулому році ми продали майже третину врожаю нашої лохини. Чи буде експорт в ці країни можливим, поки що, ніхто не може точно сказати. У разі виникнення проблем із експортом, українські виробники залишаться на внутрішньому ринку і, в такому випадку, в кінці липня українська лохина може коштувати 40-60 грн/кг (1,36-2,04 €/кг)», — каже співзасновник розсадника «ФруТек» Олег Босий.

Через прохолодну весну, сезон збирання лохини в Україні затримується приблизно  на 1 тиждень, але врожайність ягоди обіцяє бути вищою, ніж в минулому році. За прогнозами Олега Босого, в 2019 році Україна збере близько 4,6 тис. т лохини, тобто на 20% більше, ніж в 2018 році. В попередні роки ми експортували 40-60% врожаю цієї ягоди, Білорусь була головним зовнішнім покупцем нашої лохини. Внутрішній ринок лохини за останні роки теж зростає, але, перш за все, за рахунок зниження ціни. При цьому, виробництво української лохини зростає набагато швидше, ніж внутрішній попит на неї.

«Щороку тенденція до зниження внутрішньої ціни посилюється і це цілком прогнозована ситуація, адже на ринок виходять дрібні виробники, які самостійно сформувати експортний обсяг не в змозі. Таких продавців стає дедалі більше. Споживання лохини безумовно збільшується, втім, лохина — це все ще найдорожча літня ягода і зниження ціни є головною умовою зростання попиту на неї», — каже керівник департаменту аналітики ОРСП «Шувар» Тетяна Гетьман.

В умовах зростаючої конкуренції, вимоги до самої ягоди будуть теж зростати, продавати неякісну лохину буде все важче, навіть на місцевому ринку. Ціни поточного сезону можуть особливо розчарувати українських виробників, які запропонують ринку ягоду із високою собівартістю або ягоду низької якості.

«Я не виключаю, що в 2019 році деякі виробники почнуть пропонувати лохину переробним підприємствам. Можливо, це дивно звучить, але при оптимізації виробничих витрат, зокрема механізації збору продукції, це може бути досить перспективним напрямком. Українські переробні підприємства вже не перший рік говорять про готовність заморожувати лохину, але поки їх стримувала висока ціна сировини. Ціна ж на заморожену лохину на ринку ЄС досить стабільна і останнім часом знаходиться в межах 2,2-2,5 €/кг», — розповів Олег Босий.