Український агроекспорт до країн Азії поступово відновлюється

22 серпня 2023, 10:33 1408

Загальний оборот зовнішньої торгівлі агропродовольчою продукцією між Україною та країнами Азії у січні-червні поточного року склав $4,35 млрд – на 4 % більше відповідного показника за аналогічний період 2022 р. ($4,18 млрд).

Про це говориться у повідомленні Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки».

«Цьогоріч наш аграрний експорт ($3,76 млрд) збільшився на $168 млн, при цьому імпорт практично не змінився ($596 млн). В результаті, позитивне для України сальдо галузевої торгівлі з країнами Азії також зросло – до $3,16 млрд», —  уточнив заступник директора ННЦ ІАЕ, академік НААН Микола Пугачов.

Найбільшими покупцями вітчизняної агропродовольчої продукції в азійському регіоні зараз виступають Китай, Туреччина, Індія, Бангладеш, Саудівська Аравія, Ізраїль та Ірак. Разом на них припало близько 89% вартості продажів з України в цю частину світу. Цікаво, що лише Китай з Туреччиною забезпечують понад 70% здійснюваних у нас регіональних закупівель.

Головними постачальниками сільськогосподарської сировини і продовольства з Азії до України в 2023 році стали Туреччина, Китай, Індія та Індонезія, сумарна частка яких перевищує 4/5 у вартості нашого імпорту в цьому регіоні.

Країни Азії продовжують фокусуватись на ввезенні традиційної продукції українського виробництва – зернових ($1,7 млрд), олій та жирів ($1,34 млрд), олійних культур ($221 млн), залишків харчової промисловості ($213 млн), м’яса і субпродуктів ($115 млн).

У той же час перевагу в імпорті з азійських держав наша країна надає продуктам, пропозиція яких нині недостатня або відсутня на внутрішньому ринку. Це, зокрема, овочі, в основному — помідори, різні фрукти — переважно цитрусові, а також насіння соняшнику, пальмова олія, рис, чай, кава тощо.

Показники зовнішньої торгівлі продовольством між Україною та Азією все ще далекі від рівня 2021 року внаслідок неможливості повноцінного та регулярного використання наших морських портів, але даний регіон через велику ємність споживчого ринку і диверсифікацію аграрного виробництва є фактично безальтернативним по багатьох продуктах для галузевих компаній експортної та імпортної спеціалізації, підсумував Микола Пугачов.