В Україні готують перезавантаження системи перевірок бізнесу

10 жовтня 2024, 08:00 2185

Верховна Рада України 8 жовтня ухвалила у першому читанні урядовий законопроєкт, який перезавантажує систему перевірок бізнесу.

Як говориться у повідомленні Міністерства економіки, йдеться про проєкт закону «Про основні засади державного нагляду (контролю)» (№5837). 

Мета документа — створити сприятливе середовище для  ведення бізнесу, розвитку малого і середнього підприємництва, запевняють у міністерстві. Масштабна дерегуляція є складовою однієї з чотирьох стратегічних цілей ухваленої урядом Стратегії підтримки малого та середнього бізнесу — відновлення та полегшення ведення бізнесу. Дерегуляційний підхід стратегії відповідає меті ЄС щодо спрощення регуляторного середовища та допоможе ефективнішій роботі та зростанню малого й середнього бізнесу в межах єдиного ринку, принципу пріоритетного врахування потреб МСП («Think small first»), аналізу впливу регулювання на їхню діяльність. 

«Ми прагнемо перезавантажити систему перевірок, переорієнтувати панівний сьогодні карально-репресивний підхід до нагляду та контролю на превентивний і ризик-орієнтований. Одна з ключових цілей — запровадити збалансовану прозору систему, яка гарантувала б подальше формування сприятливого бізнес-клімату та середовища для розвитку бізнесу. Та водночас захищала б інтереси держави та людей», — зазначив перший заступник міністра економіки Олексій Соболев.

Законопроєкт передбачає:

  1. Добровільне страхування цивільної відповідальності роботи підприємців. Для застрахованих підприємців із середнім та незначним ступенем ризику зменшиться кількість планових перевірок; 
  2. Аудит діяльності підприємців як попереджувальний захід. Підприємці зможуть залучати до такого аудиту фахівців органу контролю або незалежної організації. Виявлені правопорушення  можна буде виправити, при цьому штрафні санкції до бізнесу не застосовуватимуться. Позитивний висновок аудиту дозволить зменшити кількість планових перевірок у півтора раза: період між перевірками збільшиться для високого ступеня ризику з 1 до 1,5 років, середнього — з 3 до 4,5 років, незначного — з 5 до 7,5 років.
  3. Створює в органах контролю інститут громадських рад з питань державного контролю за участі представників бізнесу. Залучення громадськості до розгляду скарг підприємців підвищить об’єктивність та публічність такого розгляду, зменшить навантаження на суди шляхом досудового розгляду скарг. 
  4. Розширює та вдосконалює функціонал Інспекційного порталу. Наприклад, заходи контролю та обмін документами здійснюватимуться в електронній формі. Запроваджується е-кабінет для підприємців з можливістю подання скарги та відмови від комплексної перевірки через е-систему тощо. Автоматизація процесів дозволить економити час та ресурси підприємців і державних органів.
  5. Запроваджує відповідальність керівника органу контролю за недотримання підлеглими процедурних вимог та дисциплінарну відповідальність посадових осіб органу контролю, якщо суд підтвердить незаконність рішення цього органу контролю.

«Водночас документ посилює захист прав громадян та стимулює бізнес бути відповідальним завдяки ліквідації недоброчесних схем уникнення законних перевірок», — додали у Мінекономіки. 

І зауважили, що до розробки документа доклали зусиль органи державної влади та громадські організації, в ньому врахована позиція бізнес-асоціацій та галузевих об’єднань.