В Україні посіють на третину менше озимих через закриття зернового коридору

01 серпня 2023, 13:22 1701

Європейська Бізнес Асоціація закликала об’єднати зусилля для реалізації стратегії повного розблокування українських морських портів Чорного моря для комерційних перевезень усіх видів вантажів.

Як говориться у повідомленні ЄБА, блокування росією зернового коридору призведе до непередбачуваних наслідків для агросектору в майбутньому і, більше того, до можливого колапсу агросектору України. 

«Бізнес прогнозує, що закриття коридору може призвести до скорочення посівів озимих у 2023 році на 33%, або на 1,5 млн га. Це означає, що виробництво пшениці та ячменю скоротиться на 6 млн т. Таке зниження може спричинити волатильність цін на світовому ринку та загострити проблеми продовольчої безпеки», — пояснюють в асоціації.

Крім того, за нинішньої вартості логістики через Дунай фермери будуть змушені продавати зерно на 40 $/т нижче собівартості. Подорожчання логістики у зерновому коридорі вже коштувало українським фермерам близько $2,5 млрд втрат (за експорту 50 млн т). Така ситуація не дозволить аграріям завершити посівну наступного року і може призвести до скорочення загального виробництва зерна в Україні на 30%, або 15 млн т. 

«Водночас безпека та свобода плавання комерційних суден у Чорному морі може стати одним із поштовхів для економічного відновлення України та втримання стабільної ситуації зі світовою продовольчою безпекою», — підкреслюють в асоціації. 

Тому перш за все необхідно забезпечити безпеку судноплавства, зокрема розмінування морських територій, вважають в ЄБА. По-друге, важливо створити програми страхування воєнних ризиків для судноплавних компаній, які ведуть пряму торгівлю з Україною. Кабмін уже затвердив порядок, який передбачає відшкодування шкоди, заподіяної суднам під час їх перебування в українських територіальних водах.

«Важливо зосередитися не лише на повноцінній роботі зернової ініціативи, а й домогтися створення єдиних для України умов перевезення всіх вантажів в Азово-Чорноморському басейні», — додають експерти.

Найкращим рішенням було б повне розблокування морських комерційних перевезень у Чорному морі та відкриття українських портів для всіх видів вантажів. Експортним галузям необхідно продовжувати працювати на повну потужність і розблокувати логістичні ланцюги, пояснюють в ЄБА.

Тому асоціація звернулась до ООН із проханням вжити всіх необхідних заходів для сприяння реалізації стратегії повного розблокування українських морських портів Чорного моря для комерційних перевезень усіх видів вантажів та реалізації гарантій безпеки та свободи судноплавства торгових суден у Чорному морі.

«Важливо, щоб міжнародне співтовариство дало чіткий сигнал — ніхто не миритиметься з порушенням міжнародного права та загрозою суверенітету окремої держави! Тому сподіваємось на стійку підтримку міжнародного співтовариства в цьому контексті», — підсумували в ЄБА.