Земельна реформа: чи варто запускати другий етап під час війни

10 квітня 2023, 08:39 2730

Питання запуску другого етапу відкриття ринку землі — допуску юридичних осіб з 1 січня 2024 року — викликало суспільний резонанс ще до старту реформи, а тепер знову постало в контексті повномасштабного вторгнення.

Про це говорять аграрні та економічні експерти в коментарях «Укрінформ».

Як зазначається, за нинішніх умов питання стає ще більш чутливим — чи доцільно під час воєнного стану, коли Публічна кадастрова карта Держгеокадастру та більшість реєстрів залишаються закритими, розпочинати цей етап, чи варто все ж дочекатися перемоги України. При цьому ринок не зупинився і продовжує функціонувати, проте активність на ньому впала в рази.

«Це питання дискусійне», — вважає генеральний директор асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» (УКАБ) Роман Сластьон.

І визнає, що прогнози, розрахунки та плани з упровадження земельної реформи будувалися без урахування повномасштабного вторгнення та стрімкого економічного падіння, яке воно принесло, а також того, що в Україні майже чверть сільськогосподарських земель стануть непридатними для ведення діяльності. Навряд чи хтось із вітчизняних реформаторів міг таке собі уявити.

Водночас генеральний директор УКАБ вважає, що відкриття ринку для юридичних осіб не надто змінить нинішню ситуацію, адже юрособа «прив’язана» до певного кола фізичних осіб. На думку експерта, більш вагомим є збільшення ліміту володіння землею на одного громадянина України — «стеля» у 10 тис. га (наразі цей ліміт становить 100 га).

Зі свого боку, дослідник агроцентру Київської школи економіки (KSE) Валентин Літвінов  підтверджує, що питання відкриття доступу до ринку землі юрособам з 1 січня 2024 року було і є доволі гострим. 

«Хоча відповідь на нього однозначна. Так, його варто відкрити для юросіб, навіть попри широкомасштабне вторгнення і несприятливу економічну ситуацію в країні», — додає він. 

На думку експерта, другий етап реформи точно не розпочнеться враз, у всіх учасників буде час зрозуміти — що та як працює. Адже насамперед це наявна інфраструктура, система відносин між покупцями, продавцями, орендарями та громадами, а ще — взаємозв'язок реєстрів та цифровізація.

«Компанії мають право інвестувати гроші в українську землю легально та прозоро, а українські землевласники — отримувати гідний прибуток. Крім того, це чіткий сигнал партнерам, що Україна не зупиниться в реформах», — наголошує аналітик KSE.