Експорт органічної продукції до війни був значно більш диверсифікованим. Зараз українські виробники мають обмежені логістичні можливості. Втім, з'являється більше готових продуктів, що виробляються в Україні й потрапляють на полиці європейських супермаркетів. Поки йдеться про невеликі обсяги, але вони зростають у структурі експорту.
Обсяг споживання органічної продукції на внутрішньому ринку минулого року дещо зріс порівняно з 2022 роком. Найбільшим попитом користуються молочні продукти, овочі, фрукти та крупи. Лідери експорту — кукурудза та соя.
Про це свідчать результати дослідження ринку органічної продукції в Україні 2023 року, проведеного ТОВ «Органік Стандарт».
Торік до топ-3 органічної продукції за обсягами реалізації в Україні увійшли такі категорії:
Молочна продукція і фреш-група посідають топові позиції останні чотири роки.
Зростають обсяги виробництва органічного яйця (4%), тому цей продукт виділено в окрему групу.
Соки та напої складають 3%, сюди відносяться також ягідні пасти, що реалізуються як у ритейлі, так і в аптеках.
Цукор, солодощі, чай, кава та інші продукти займають менше 1% від обсягу реалізації усіх органічних продуктів.
«Якщо враховувати всі групи продуктів, що були представлені на ринку, обсяг реалізації минулого року підвищився. У грошовому еквіваленті спостерігається зростання», — пояснила заступниця керівника відділу сертифікації, стандартизації та якості ТОВ «Органік Стандарт» Олена Манзюк під час конференції «Органічний день в Україні».
По групі молочної продукції був дещо менший обсяг реалізації, ніж 2022 року, що пояснюється тим, що один із операторів, який виробляє органічну молочну продукцію, не мав змоги реалізувати вироблені продукти в ритейлі, тож продукція продавалася переважно місцевому населенню як кондиційна.
Фреш-група 2023 року зросла, навіть перевищивши показники 2021 року, що теж пов'язано з тим, що ці продукти потребують швидкої реалізації. Торік частина населення повернулася у великі міста, тож великі виробники овочів і фруктів збільшили пропозицію на ринку.
По крупах та борошну є незначний спад, пов'язаний зі скороченням і обмеженням купівельної спроможності споживачів, це прямо пропорційно вплинуло на обсяги реалізації. До того ж оператори, які й експортували, й працювали на внутрішньому ринку, збільшили частку експорту. 2023 року відбулося нарощування обсягів реалізації яєць. Також спостерігається зростання в групі олій. Це зумовлено тим, що оператори-виробники збільшують пропозицію фасованої продукції, тож покращився доступ до одного з найпопулярніших продуктів у споживчому кошику. Виробництво м'ясної продукції у 2022-2023 роках зменшується.
Серед молочних продуктів найбільше споживається молока (майже 50%), на другому місці — кефір (до 20%), сир кисломолочний (близько 10%), масло (7%), далі йдуть йогурт, сметана, тверді сири, напої кисломолочні, ряжанка. Торік також з'явилася новинка — рослинний сир тофу.
У фреш-групі перше місце посідають овочі, за ними йдуть фрукти, далі — гриби.
«По фруктах був спад у 2022 році через порушення логістичних ланцюгів, натомість зростали обсяги реалізації власними шляхами, через соціальні мережі, власні сайти. Зросла пропозиція на ринку від масштабних операторів», — додала Олена Манзюк.
Останні три роки динамічно розвивається група снеків, що пов'язано із сьогоднішніми реаліями.
«Дещо скоротилося споживання круп, але зросло споживання борошна, адже люди готують вдома», — пояснили в «Органік Стандарт».
Найпоширеніші зернові, що переробляються на крупи, останні чотири роки не змінюються. За даними досліджень, для виробництва круп найпоширенішою сировиною є гречка, овес, пшениця та кукурудза. Для борошна використовують пшеницю, жито, гречку та овес. Найпопулярнішими пластівцями лишаються вівсяні, з 2022 року друге місце посідають пшеничні пластівці, за ними йдуть гречані та ячмінні.
Українську продукцію за кордоном купують 213 компаній-імпортерів, з них найбільше розташовано в Німеччині, Польші, Чехії. Раніше Чехії в топ-3 не було, але завжди були Нідерланди.
Про це розповів директор ТОВ «Органік Стандарт» Сергій Галашевський.
«Країни-імпортери залишаються майже без змін. Це Нідерланди, Австрія, Німеччина. До того ж Австрія вперше опинилася на другому місці. Загальний обсяг експорту з України складає $139 млн, ця цифра ще може зрости, але несуттєво», — пояснив він.
Всього Україна експортує 59 товарів. Торік цей показник складав 65.
Завжди на першому місці кукурудза, на другому колись була пшениця, останніми роками другу позицію стабільно займає соя, і пшениця замикає трійку лідерів. Продукти переробки соняшнику також становлять вагомий обсяг експорту. Це і макуха, і насіння. Олії експортувалося менше, ніж 2023 року, щго вплинуло на обсяг і грошові показники. Сподіваюся, що це сезонне явище.
За його словами, до топ-10 експортних товарів завжди входить чорниця заморожена, і цього разу вона суттєво піднялася. Також представлені свіжі яблука та яблучний концентрат, до десятки увійшов ріпак, на 11-му місці — пшоно.
Останніми роками Україна стабільно входить до п'ятірки імпортерів органічної продукції до ЄС, інколи посідаючи друге та третє місця. Основні позиції — кукурудза, пшениця, соя, насіння та продукти переробки соняшнику, ягоди. Україна посіла 8-ме місце серед імпортерів тваринницьких продуктів до ЄС завдяки меду і молочній продукції. І друге місце — по кормових зернових.
«Ми завжди експортуємо до ЄС близько 170 тис. т органічної продукції. Щоправда, були роки, коли Україна постачала 260 тис. т органічної продукції, але з них 100 тис. т припадали на кукурудзу. Нідерланди завжди на першому місці серед країн-імпортерів, але вони споживають лише частину продукції, більшість же переробляють і далі розповсюджують по ЄС. Якщо це пшениця, соя чи макуха, то їх переробляють на корми і продають по всьому Євросоюзу. Це якраз ті можливості, які могли б використати українські компанії», — наголосив Сергій Галашевський.
Світлана Цибульська, AgroPortal.ua