Пережити пандемію, або Як українці споживають алкоголь на карантині

07 травня 2020, 06:54 6510

Під час пандемії коронавірусу в усьому світі змінилися споживчі настрої, і алкогольні напої — не виключення.

За даними маркетингової компанії Nielsen, епідемія нанесла серйозний удар по ринку алкоголю у Франції. На деякі алкогольні напої різко впав попит — продажі шампанського зменшилися на 52%, інших ігристих вин — на 28%.  

Абсолютно протилежна ситуація зі споживанням алкогольних напоїв на карантині у жителів США. Всього за перший тиждень карантину продажі алкоголю в країні виросли на 55% в річному вираженні. Найбільше зросли продажі міцного алкоголю — на 75%, вина — на 66% і пива — на 42%.

П'ють більше алкоголю на карантині й італійці. Наприклад, за час карантину продажі вина в Римі зросли на 240%, а у Флоренції — на 220%.

Яка ж ситуація зі споживанням спиртних напоїв склалася в Україні?

Ще на початку карантину на просторах Інтернету почали з’являтися вебінари на кшталт «Як не забухнути на карантині» або «Скільки випити вина, щоб не заразитися коронавірусом». До того ж, судячи із фото в соцмережах, багато українців у період карантину дійсно розпочинають та закінчують свій день із келихом ігристого або пінного.

Невже продажі в українських виробників дійсно різко зросли? За словами власниці та CEO компанії 46 Parallel Wine Group Анни Горкун, загальний обсяг продажів вина залишається на попередньому, докарантинному рівні. «Того різкого стрибка попиту чи зростання продажів вина, про який пишуть деякі закордонні видання, ми в Україні не фіксуємо. Сьогоднішні обсяги продажів відповідають плановим сезонним показникам», — зазначає Горкун. 

Асортимент продажів у 46 Parallel Wine Group глобально не змінився. Попит продовжує змінюватися сезонно і традиційно: сухі й напівсухі вина стають популярнішими в теплішу погоду.

На думку генерального директора корпорації «Укрвинпром» Володимира Кучеренка, у зв’язку з карантином українці стали більш заощадливими.

«На сьогодні наш ринок наповнений імпортною виноробною продукцією. Цьому сприяє не тільки відкритість нашої митної території, але й сприятливі умови (дотації, експортна, цінова, кредитна та рекламна політика тощо) для виробників у інших країнах щодо виробництва та експорту продукції, в тому числі до України.

Однак, у зв’язку зі світовою пандемією і ситуацією, що склалася із закриттям кордонів, українці стали більше звертати увагу на продукцію вітчизняного виробника. Через пандемію коронавірусу українці стали заощаливішими, і оскільки продукція українського походження має більш лояльну цінову політику у порівнянні з іноземною, люди дедалі частіше віддають перевагу саме їй», — коментує для AgroPortal.ua Володимир Кучеренко.

Чи впливає пандемія на українське виноробство?

Незважаючи на те, що українці віддають перевагу українському вину, самі винороби зазнають збитків. Власник першої офіційно зареєстрованої міні-виноробні в Україні Don Alejandro Winery Олександр Шаповалов розповідає, що продукція його підприємства представлена в основному в НоReCa, тому у зв’язку із закриттям ресторанів через карантин, продажі повністю зупинилися.

«Проблема, з якою зіштовхнулися виробники, — торгові мережі затримують розрахунки з виробниками по торговим операціям. Крім того, виробники мають наперед сплатити акциз та інші видатки, що, звісно, відображається на оборотних коштах та в подальшому веде до дефіциту бюджету», — говорить генеральний директор корпорації «Укрвинпром».

Винороб Микола Касьяненко і його вина «Кассія» також зазнали змін. «Карантин, звісно ж, вносить свої корективи у плани та поведінку кожного. Ми — не виключення, вимушені підлаштовуватись. На виноградниках зараз працює одна людина, решта — на карантині», — зазначає він.

Chateau Chizay певною мірою пощастило: дуже активно готувалися до весняного сезону. Вже готові вина свіжого розливу, і карантин не стане на заваді. 

Онлайн-продажі: вихід із ситуації чи даремна трата часу?

«Онлайн українці також перестали купувати, і не варто порівнювати платоспроможність і культуру споживання зарубіжних поціновувачів із українськими, — зазначає Шаповалов. — Виноградарство і виноробство в Україні зараз знаходиться під серйозним ударом, аж до банкрутства та закриття виноробних підприємств».

А ось у 46 Parallel Wine Group ситуація із онлайн-продажами кардинально інша.

«Коли розпочався карантин, і більшість населення залишилась удома, продажі вина в Інтернеті помітно зросли. У березні 2020 року онлайн-продажі нашої продукції виросли приблизно втричі порівняно із середніми продажами за попередні періоди», — розповідає СЕО компанії.

На онлайн-продажі акцент зробив і пивзавод «Рівень» — вони приймають замовлення на адресну доставку пива. На своїй сторінці у Facebook компанія зазначає, що не очікували, що така послуга отримає популярність. Саме тому пивзавод змушений був залучити для доставки хмільного товару додатковий персонал і транспорт. Прийом замовлень та доставка відбувається двічі на день. Мінімальне замовлення — 1 упаковка пива.

Карантинне спілкування зі споживачами

Пивзавод «Рівень» наразі більше використовує для спілкування зі своїми споживачами мобільний зв’язок, через який, власне, і можна оформити замовлення.

46 Parallel Wine Group свою глобальну політику комунікацій не змінювали, вони рухаються за розробленим планом, однак дещо змінили акцент у комунікації.

«Зокрема, ми ще активніше даємо коментарі та відповіді на запити ЗМІ, розповідаємо про організацію роботи та безпеки виробництва, управління бізнесом на карантині. Важливо, щоб наші клієнти і партнери отримували максимум інформації, яка необхідна їм для прийняття рішень: чи то про купівлю однієї пляшки вина, коли мова йде про споживача, чи то десятків тисяч пляшок, коли мова йде про партнерів-дистриб’юторів», — розповідає Анна Горкун.

Підтримати своє, вітчизняне

Сьогодні вкрай важливо підтримати українського виробника, адже це вже не просто вияв патріотичності, а крок для підтримки економіки країни.

«Виноробні підприємства — це робочі місця, відрахування до бюджетів різних рівнів. А в окремих регіонах виноробство — це бюджетоформуюча галузь, — зазначає Володимир Кучеренко. — Ми чекаємо, що уряд оперативно прийме Закон «Про внутрішню торгівлю». Крім того, вважаємо, що для підтримки виробників варто розглядати можливість виробництва антисептичних, дезінфікуючих засобів із використанням підакцизних товарів — спирту коньячного, головної та хвостової фракції спирту коньячного, виготовленого виробниками України, які мають повний технологічний цикл виробництва спирту коньячного. Для цього необхідно внести необхідні зміни у законодавство, чого ми вкрай чекаємо від уряду».


Іванна Панасюк, AgroPortal.ua