Тренди в силі: на що орієнтуватися виробникам органіки

23 квітня 2018, 07:09 6260

Невеликі й середні сільгоспвиробники все активніше беруться за вирощування органічної продукції, а ті, хто вже освоїв цей напрям, ідуть далі в переробку. Премія, починаючи з +30% до ціни на традиційну продукцію, і експортоорієнтованість органічної продукції є гарним стимулом для виробників.

Спельта і просо втратили позиції

Сьогодні в Україні 289 551 га сертифікованих органічних земель і ще 91 622 га земель з перехідним статусом. На них працює 294 сільгоспвиробники органічної продукції, а решта із 426 операторів — органічні виробники, переробники та трейдери.

Лідирують за площею органічних земель Одеська — 88 888 га, Херсонська — 46 148 гa, Дніпропетровська області — 37 750 гa. Найбільше операторів зосереджено в Київській — 58, Одеській та Херсонській — 38, Харківській областях — 29.

За даними «Органік Стандарт», за підсумками виробництва 2016 року в лідерах з вирощування органічних культур пшениця — 80 тис. тонн, кукурудза — 74 тис. тонн і соя — 17 тис. тонн.

«Безпосередньо наші клієнти в 2016 році найбільше виробили кукурудзи — 62,3 тис. тонн, пшениці — 55,9 тис. тонн і сої — 10 тис. тонн, — розповідає директор ТОВ «Органік Стандарт» Сергій Галашевський. — А от в 2017 році настрої виробників вже дещо змінилися. Орієнтуючись на дані виробництва, можна відмітити, що торік зросла кількість вирощеної кукурудзи до 79,4 тис. тонн, зменшилося пшениці до 20,6 тис. тонн і ячмінь витіснив сою з трійки лідерів — його зібрано 14, 4 тис. тонн».

Відповідно до показників виробництва формується і експорт, тут за 2017 рік лідирують кукурудза, пшениця, ячмінь. Хоча ще чотири роки тому найбільше з України експортували органічної спельти і проса, а зараз ці культури в експортному органічному рейтингу займають 5-6 позиції.

Споживацькі тренди

Керівник центру «Сертифікант», експерт з впровадження і сертифікації систем ISO Віталій Білоусов розповідає, що в Європі продукти купують здебільшого в гіпер- і супермаркетах, в Україні ж переважають такі торговельні мережі як супермаркети, дискаунтери, маленькі магазини.   

Також, за його словами, Центральна Європа вже стабілізувалася в плані об’єму продажів, зростання є, але незначне, а от такі країни як Польща, Чехія, Румунія, Болгарія, Туреччина ще демонструють ріст.

Що стосується органіки, то Швейцарія традиційно залишає за собою статус країни з найвищим рівнем споживання органічних продуктів у розрахунку на душу населення — €274, але найбільший ріст ринку органічної продукції демонструє Ірландія — 21,8%.

При цьому у споживачів дещо змінюються вподобання щодо вибору продукції. За словами директора ТОВ «Органік Оригінал», віце-президента ГС «Органічна Україна» Андрія Олефіренка, з’явилася тенденція до збільшення частки групи «фрукти-овочі-салати», продуктів свіжої групи, популярними стають продукти «to go» і збільшується кількість споживачів, які переходять до вузькоспеціалізованих продуктів.

«Серед трендів харчового ринку — натуральні інгредієнти «органік», «free from/вільні від» глютену, лактози, рослинних жирів, без ГМО, вегетаріанські та енергетичні продукти, здорове харчування, — розповідає Віталій Білоусов. — Але покупець завжди більше довіряє продукції, яка має «органік» сертифікацію».

Сергій Галашевський також відмічає, що сертифікація створює та посилює довіру споживачів до виробника.

«Саме сертифікація визначає органічного виробника як такого і виокремлює його від інших виробників, відкриває йому доступ до особливого сектору ринку зі спеціальною преміальною ціною, — зазначає експерт. — А також сертифікація сприяє введенню спеціальних схем підтримки для сільськогосподарського виробництва».

Філософія, світогляд та стиль життя

Існують міжнародні стандарти, які поширені по всьому світі — Demeter та EU Organic Standard; національні — ACO (Австралія), USDA Organiс; низка приватних стандартів — Naturland (Німеччина), KRAV (Швеція), Bio Suisse (Швейцарія).

За порадою Сергія Галашевського, обираючи орган сертифікації, виробник повинен мати на увазі, що він має бути обов’язково акредитований під конкретний стандарт і визнаний власником стандарту для роботи на території певної країни. Загальна кількість органів сертифікації — 17, і 7 з них мають операторів в Україні: Organic Standard налічує 342 органічних оператори, Bio.inspectaAG — 24, Ecocert SA — 21, Control Union Certifications B.V. — 11, Kiwa BCS Oko-Garantie – 5, CERES – 4, Suolo e Salute srl – 1.

«Перехідний період сільгосппідприємства на органічне виробництво починається тільки після того, як оператор повідомить компетентні відомства про початок своєї діяльності, і його господарство перейде під нагляд системи контролю, — розповідає Сергій Галашевський. — В окремих випадках початком перехідного періоду може вважатися дата подачі заявки на проведення інспекційних та сертифікаційних робіт. Але це лише за умови, коли від дати подання заявки і підписання контракту минуло не більше 6-ти місяців, і в цей період були витримані вимоги стандартів органічного виробництва».

Для того, щоб рослини і продукція рослинництва вважалися органічними, земля повинна знаходитись у перехідному періоді не менше трьох років до посіву і першого врожаю.

«При проходженні сертифікації головне, щоб оператор і відповідальний персонал розуміли вимоги стандартів органічного виробництва, відповідно до яких сертифікується господарство, а саме господарювання відповідало вимогам органічного виробництва, — зазначає Сергій Галашевський. — Важливим початком процесу сертифікації є перша інспекція. Від результатів, які будуть зафіксовані, залежатиме весь подальший сертифікаційний процес».

Загалом є три види інспекцій: перша, основна, додаткова (анонсована/неанонсована, повна/вибіркова, з ініціативи Замовника або Виконавця). Основний аудит проводиться раз на рік, але для продуктів, що експортуються, передбачено мінімум дві інспекції в рік, одна з яких — неанонсована.

Зайняти свою нішу

За оцінкою аналітиків ІА «АПК-Інформ», експорт органічних зернових, олійних і продуктів їх переробки з України в сумі за 2017 рік виріс на 10% в натуральному і на 7% — у вартісному вираженні — до 207 тис. тонн, або €42 млн. У структурі експорту переважають зернові культури, частка яких за підсумками 2017 року склала 66%, олійних культур — 22%. Крім того, українські сертифіковані виробники і торговельні компанії відправляли за кордон органічні крупи, борошно, а також соняшникову олію та макуху.

За словами директора ТОВ «Фірма Діамант ЛТД», ТМ «Козуб-продукт» Миколи Сафонова, один із найбільш розвинених ланцюжків поставок українського органічного продукту — звичайно, експорт.

«Для більшості сільгоспвиробників це найбільш пріоритетний і бажаний канал збуту і, до речі, в багатьох випадках і безальтернативний, — розповідає представник компанії. — Специфікою даного каналу збуту є продаж сировини, прямий контракт з нерезидентом, контракт з трейдером в Україні й часта практика фіксування ціни».

Але ТМ «Козуб-продукт» орієнтується і на внутрішній ринок. В компанії відмічають: щоб зайняти свою нішу, головна задача виробників — зробити органічний продукт цікавим і економічно вигідним для мереж, де він продається.

«Починаючи з прогнозування рівня продажів і закінчуючи управлінням різними логістичними платформами і закупівлями, ланцюжок поставок є ключовим процесом бізнесу», — вважає Микола Сафонов.

Від виробника до споживача продукція може потрапити через короткий ланцюжок поставок — фірмову торгівлю, інтернет-магазин, фермерські ринки, прямі продажі через агентів (мережевий маркетинг). Також можна розглядати продаж продукції в спеціалізованих органічних магазинах та звичайних торговельних мережах. ТМ «Козуб-продукт» потрапляє на полиці магазинів ще й через дистриб’юторів. Сьогодні органічну продукцію цієї торговельної марки в Україні купує 18 дистриб’юторів.

Інший приклад побудови шляхів збуту органічної продукції має українсько-швейцарське аграрне підприємство з власною вертикально інтегрованою системою від поля до кінцевого продукту «ЕтноПродукт». Поля та ферми підприємства розташовані на півночі Чернігівської області України, де обробляється близько 4 тис. га органічної землі (рілля, пасовища, сіножаті), утримується близько 1000 голів великої рогатої худоби, завдяки чому створена основа для виробництва якісного кінцевого продукту.

Як розповів голова наглядової ради ПрАТ «ЕтноПродукт», віце-президент ГС «Органічна Україна» Олег Жуковський, компанія розпочала процес органічної сертифікації 10 років тому, а в 2010-му вже отримала європейський органічний сертифікат IMO (Швейцарія).

В 2011 році компанія почала постачати органічне сире молоко до мереж супермаркетів Києва, а через рік додали ще й органічну телятину. Після запуску молокопереробного заводу в Київській області в торговельні мережі почали завозити органічні молокопродукти, згодом — органічні ковбасні вироби.

Перший прямий експорт органічних зернових до споживачів ЄС (Німеччина) ПрАТ «ЕтноПродукт» здійснив в 2013 році, й того ж року компанія отримала органічну сертифікацію відповідно до стандартів Bioland, а наразі має також сертифікацію BioSuisse.

«N. B.!» Бізнес запитує: Як держава планує підтримувати органічний рух в Україні?


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua