Комплексний підхід в управлінні парком техніки господарства

28 квітня 2017, 06:58 4780

Сергій Царюк керує двома господарствам на Бершадщині, де народився і виріс. ТОВ «Нива» та ПП «Промтехагросервіс» мають в обробітку 2,5 тис. га землі і найближчим часом планують ще розширитися на тисячу гектарів. AgroPortal.ua розпитав Сергія Царюка про комплексний підхід в управлінні парком техніки.

«Ми однозначно визначилися, що працюємо за новітніми інноваційними технологіями. Упродовж останніх трьох років повністю модернізували машинно-тракторний парк. Практично, нічого старого не залишили», — розповідає Царюк, про якого всі кажуть, що він, якщо вже із чимось визначиться, то відступати не буде точно.

У поле випускають тільки ретельно відібрану потужну імпортну техніку. Кілька білоруських МТЗ, куплених 3 роки тому, залишили для допоміжних робіт — на обслуговування тваринництва.

Перша умова: кадри, що вчаться

Своїх надійно підготовлених механізаторів керівник називає «універсалами», адже вони вільно розбираються у різних видах агрегатів, а точніше — готові дуже легко навчатися всьому новому, вільно оперують технікою Case, Lemken, Great Plains, а особливо — John Deere, до якої на цих підприємствах особлива прихильність.

На відміну від багатьох, сезонно не відправляють своїх технарів на біржі чи у тривалі відпустки. Розуміють, що земляки хочуть мати повну зайнятість круглий рік та нормальну зарплату. Одразу після новорічно-різдвяного затишшя починається підготовка до весни.

«Для мене відмінний стан техніки — не формальність, стежу за цим серйозно, бо сам господар, це моя власність, — підтверджує Сергій Царюк. — Тому ще з осені всі агрегати ретельно очищені, вимиті, змащені. Поступово їх діагностують дефектологи».

Джерело фото: з особистого архіву Сергія Царюка
Джерело фото: з особистого архіву Сергія Царюка

Особлива увага — діагностиці електронних систем, порушення в яких не виявиш візуально і наперед не передбачиш. Фахівці «Ниви» регулярно їздять на навчання, тренінги, які, зокрема, організовують спеціалісти компанії «РДО Україна», дилери John Deere.

«Важливо, що там навчають нас, прямих користувачів як самим глибоко розумітися на тих системах, які ми експлуатуємо, — уточнює Царюк. — До того ж діляться сучасним програмним забезпеченням, електронними каталогами, оновленою інформацією. Дрібні поломки завжди ліквідовуємо самі. По допомогу звертаємося тільки тоді, коли йдеться про ключові вузли або ж гарантійне обслуговування».

Сам керівник теж не оминає нагоди повчитися. Ось, нещодавно, каже, повернувся із практикуму з експлуатації обприскувачів, оптимального добору форсунок, застосування GPS-навігації. Уся техніка у господарствах  об’єднана комплексною навігаційною системою.

Оперативність сервісу

Наступна обов’язкова умова для Царюка — наявність надійного, перевіреного роками оперативного сервісу. Досвід довів: «служба порятунку» до його господарств, розташованих за 150-170 км від Вінниці, дістається упродовж 2-3 годин.

А особливо показовим вважає приклад із раптовою проблемою з електронікою в комбайні.

«Посеред найгарячішої жнивної пори комбайн раптом зупинився в полі з повним бункером. Не зрушити з місця. Було це надвечір, партнери не зважили на пізню годину — одразу ж були на місці. І вже о 9-й ранку машина знову продовжила роботу. У нас фактично не було простою. Загалом мати справу із сервісною службою John Deere для мене — одне задоволення. Я тому і сміливо обираю їх техніку. Роками спілкуюся та консультуюсь з інженерами «РДО Україна». До них можна телефонувати хоч вдень, хоч вночі. Деякі з них вже виросли з інженерів до висококваліфікованих консультантів, але коли приїздять до нашої техніки, то одразу разом із моїми хлопцями занурюються в роботу. У нас дуже тісні стосунки, майже родинні. До гарної техніки ставимося, як до дитини. Будеш про неї дбати — матимеш віддачу», — констатує господар.

Випробування на реальному полі

Проте, переконати Царюка придбати той чи інший агрегат не так вже й легко. У нього є умова: він особисто має подивитися роботу просто на своєму конкретному полі. Постачальники, наприклад, знають: нового плуга не брав, доки восени на запустили на 10 гектарах  паралельно з уже існуючим. Прискіпливо досліджував результати на ріллі.

«Хто не переконує — вибачайте, без образ: свою техніку за домовленістю забирають назад», — говорить безкомпромісний Царюк.

За останні роки, вважає, зібрав у своєму парку найкращі зразки. Скажімо, 15 одиниць техніки від John Deere. У господаря навіть інтонації в голосі змінюються, коли говорить про улюблений бренд: «Ще з 2013 року ця техніка переконала мене своїм досвідом. Маю кілька одиниць вживаної, з Європи. Але переважно — вже нова. У всіх агрегатах надійні конструкції, міцний метал, висока якість зварювальних робіт тощо».

Джерело фото: з особистого архіву Сергія Царюка
Джерело фото: з особистого архіву Сергія Царюка

Нинішня посівна стала першою ще для двох нових сівалок John Deere — 8-ми та 16-рядкової. Успішно посіяли соняшник, перейшли на кукурудзу. Ну, хіба що з невеликою перервою на раптовий квітневий сніг.

Сергій Царюк з очевидним задоволенням не забуває похвалитися, що замовив на цей сезон абсолютно нову модель комбайна цієї світової марки. Каже, ще такого поки що немає в Україні, вінничани стануть першими власниками. Але і ця новинка спочатку пройде попереднє звичне тестування на полях, перш ніж господар скаже остаточне «так».

Останнє слово — за калькулятором

Вигідні чи ні такі придбання?

«Мою впевненість перевіряє одна проста річ — калькулятор, — відповідає Сергій Царюк. — Стали сіяти точніше, на однакову глибину — результат на виході. Краще розподілили добрива, оптимально ущільнили грунт — ще додаткові позитивні впливи на урожайність. За моїми підрахунками, приміром, десь за 2-3 роки окупається вартісна сівалка точного висіву».

Старий трактор дискував 20 га, а новий із гарною бороною — 90 га в день. При цьому витрати пального були 10-11 л/га, стали 6-7л/га. Очевидна різниця.

«Отож, наш висновок про вкладання у новітню техніку однозначний, — переконаний Сергій Царюк. — Потужний трактор, широкозахватний агрегат, точніший обприскувач, — усе в комплексі дає нам суттєву економію пального та інших ресурсів. А значить, і гарний економічний ефект».


Ірина Садова, AgroPortal.ua