Ринок споживання: тренд бюджетування та раціоналізації всіх витрат

12 листопада 2022, 07:00 3696

Після початку війни в Україні суттєво зросла частка тих, кому недостатньо коштів, щоб покрити свої витрати. Все більше українців харчується скромно і намагається купити продукти дешевше.

Про це розповіла директор споживчої панелі Consumersan, GFK Ukraine Марина Забарило під час бізнес-конференції «Український хліб, крупи, борошно та макарони на шляху до ЄС».

«Одним із трендів, який впливає на поведінку споживача, стало бюджетування. Покупець стає більш раціональним, ретельно планує свої витрати. Щоб змусити його витратити гроші, потрібно більше зусиль, ніж це було раніше. Тренд бюджетування та раціоналізації всіх витрат зараз виступає на перше місце. Це означає ретельне планування покупок і пошук товарів у промо», — зазначає Марина Забарило. 

Експерт зауважує, що в перші тижні війни був сплеск покупок продуктів харчування, оскільки українці робили запаси, але реальне споживання падає, і це пов’язано не лише з міграцією населення. 

Ринки товарів повсякденного вжитку за перше півріччя 2022 року зросли на 9% в грошах. Це виключно за рахунок того, що за одну покупку споживач витрачав більше. Але натуральні цифри становлять -6%, якщо порівнювати з минулим роком.

Також на 10% знизилася кількість візитів до торговельних точок. Контактів з кінцевим споживачем стало менше.

Марина Забарило прогнозує, що швидкого покращення ситуації не очікується — скоріше, навпаки: реальні доходи українців будуть скорочуватися в найближчій перспективі, а інфляція буде прискорюватися. 

Експерт наголошує, що бюджетування — один із основних трендів, що визначає купівельну поведінку: важливість ціни як фактору, який впливає на покупку, зросла. 

Серед споживчих стратегій за подальшого зростання цін:

  • купувати дешевші продукти;
  • робити запаси, купуючи за найнижчою ціною;
  • спробувати купити в іншому місці;
  • купувати в промо;
  • купувати менше.
27% споживачів під час вибору базових продуктів (крупи, борошно, макаронні вироби) продовжать купувати товари, як завжди. І кожен другий споживач продовжує купувати, як завжди, категорію хлібобулочних виробів. 

Ціна та продуктові атрибути, пов'язані з впливом на здоров'я, такі як безпечність та натуральність інгредієнтів у складі, не втрачають своєї значущості й у 2022 р. Також локальність виробництва/країна походження набули суттєво більшого значення.

Марина Забарило зазначає, що конкуренція між гравцями ринку за покупця буде посилюватися, тому дуже важлива не тільки продумана цінова політика, а й робота над іміджем, продуктовими характеристиками, підвищення довіри до ТМ, що, безумовно, впливає на кількість лояльних покупців ТМ. 

Людмила Лебідь, AgroPortal.ua