Ринок закупівель. Як і що купують аграрії цього сезону

12 березня 2024, 05:38 2850

Головний тренд сезону-2024 — оптимізація агровиробниками витрат і пошук варіантів підвищення маржинальності виробництва. Ускладнюється це тим, що впровадження аграріями нових рішень відбувається в умовах постійних змін та нових викликів.

Загалом експерти відзначають, що все більше сільгоспвиробників переходять на мінімальний обробіток ґрунту, зменшують застосування основних добрив, відмовляються від звичних систем удобрення та захисту посівів. Це кроки, які дозволяють скоротити витрати на виробництво.

Щоб дізнатися, як змінився ринок, AgroPortal.ua поспілкувався з представниками ресурсних компаній про головні тенденції та виклики цьогорічного сезону.

Ринок закупівель змістився у часі на 2-3 місяці

У компанії LNZ Group розповідають, що ринок ЗЗР у сезоні-2024 має тенденцію до оптимізації складової собівартості, тому аграрії через проблеми з експортом, низькі ціни на зерно та зростання витрат на виробництво почали рахувати свої кошти та оптимізувати витрати. Зокрема, дуже чітко окреслена тенденція до переходу сільгоспвиробників на генеричні продукти системи захисту, і сьогодні практично у кожного господарства у використанні переважають генерики.

propData.content.image
Дмитро Соломонюк, директор з управління та розвитку регіональної мережі групи компанії LNZ Group

Крім того, закупівельний ринок змістився в часі. Якщо до повномасштабної війни активними були жовтень-листопад, оскільки аграрії до цього часу реалізовували продукцію та починали закуповувати всі необхідні ресурси на майбутній сезон, то зараз цей період змістився на 2-3 місяці. Цьогоріч аграрії у лютому-березні закуповують необхідні обсяги ресурсів для виробництва.

Дмитро Соломонюк додає, що навіть на початку березня є аграрії, які ще не визначилися з культурами. Сільгоспвиробники спостерігають, що відбувається з експортом, слідкують за новинами і намагаються прогнозувати, що краще посіяти цього року, щоб не мати збитків. Також експерт відзначив, що складна ситуація пов’язана з воєнними діями на Харківщині, Дніпропетровщині, Запоріжжі, Миколаївщині. В цих регіонах аграріям взагалі складно приймати рішення, тому зараз вони лише розпочинають роботу із закупівлі ЗЗР та протягом сезону купуватимуть їх поетапно.

«Якщо брати в цілому, то наші клієнти закупилися насінням на 70%, ЗЗР — 40%. Тож чекаємо, що в березні активізуються аграрії зі східних та південних областей», — розповідає Дмитро Соломонюк.

Він додає, що LNZ Group цьогоріч розширила бартерні програми і має більше можливостей підтримати аграрія щодо кредитних можливостей.

За словами генерального директора «Адама Україна» Дмитра Кашпора, минулий рік у холдингів починався на великому оптимізмі. Експорт зерна був налаштований, і тому рівень технологій у компаній був досить високий. 

propData.content.image
Дмитро Кашпор, генеральний директор «Адама Україна»

У сільгосппідприємств, які зазвичай пізніше починають свою кампанію, спостерігали суттєву економію в частині добрив, насіння, ЗЗР. Цьогоріч ми вже бачимо песимізм й у великих компаній. Їхній сезон відрізняється від попередніх, і це відчуваємо по закупівлях — велика частина потреб відкладається. Наприклад, якщо говоримо про ЗЗР, то фунгіцидний захист — за потребою. Зазвичай такого у великих компаній не було, а нині стало масовим явищем. 

Аграрії все більше дивляться в бік постпатентних компаній

У компанії Ukravit підтверджують, що ринок ЗЗР змістився у часі. Наразі великі господарства, агрохолдинги забезпечені повною мірою, або зараз тривають тендери. Середні господарства закупили базові продукти для систем захисту, а решту будуть закуповувати ситуативно. 

propData.content.image
Олександр Мигловець, керівник департаменту агротехнологій Ukravit

Порівняно з довоєнним періодом ринок ЗЗР дещо просів за рахунок окупованих територій та площ, які заміновані й не підлягають обробітку. Загальною тенденцією для ринку є те, що аграрії почали дивитися більше в бік постпатентних компаній, на продукти українського виробництва, оскільки стараються мінімізувати витрати на виробництво. Якщо брати співвідношення «мультинаціональні – постпатентні», то за підсумками 2023 року переважає застосування постпатентних препаратів.

Також Олександр Мигловець відзначає й регіональні особливості: тенденція до застосування однокомпонентних або простих продуктів простежується в регіонах ризикованого землеробства із невисоким рівнем урожайності, наприклад, у прифронтових областях. Там компанії спрощують агрономічний підхід та скорочують витрати, обробляють ґрунт із мінімальною собівартістю, адже ніхто не знає, що буде завтра. А на заході України, де гідротермічні умови більш сприятливі, вище насичення культур і вищий рівень урожайності, використовують потужніші й дорожчі продукти. 

Крім того, в Ukravit розповідають, що через те, що сьогодні багато аграріїв пішли воювати, з працівниками в господарствах дуже складно, тому значно зріс попит на агрономічний супровід, огляд і моніторинг полів та коригування. Тож послуга з консультації та виїзд менеджерів на поля клієнтів стали дуже актуальними. Для цього в компанії практично в кожній області є один чи кілька менеджерів з технічної підтримки. 

Закупівлі ЗЗР відбуваються хвилями, яких може бути 4-5 за сезон

У компанії ALFA Smart Agro серед тенденцій, характерних для нинішнього року, виділяють такі: 

  • зміна сівообігу, збільшення посівів сої, зменшення кукурудзи. Увага на цукровий буряк та нішеві культури; 
  • зменшення частки закупівель препаратів мультинаціональних виробників на користь постпатентних продуктів; 
  • оптимізація завдяки впровадженню інновацій. Елементи точного землеробства зараз використовують господарства з різним земельним банком — як малі та середні виробники, так і великі агрохолдинги;
  • активне застосування фінансових інструментів — від кредитних програм до закупівель ЗЗР під урожай 2024 року.  
propData.content.image
Тетяна Задорожна, керівник відділу продажів ALFA Smart Agro

Чітко прослідковується тенденція до закупівель ЗЗР хвилями — ще два-три роки тому це були весняні та осінні закупівлі, наразі таких хвиль може бути 4-5. Тому наявність товару в регіоні надважлива! Особливо це пов’язано з ситуацією, яку ми маємо на сьогодні: блокада сухопутних європейських кордонів, зміна звичайних морських шляхів.

Тетяна Задорожна додає, що, незважаючи на всі труднощі й виклики, українські аграрії не знижують планку щодо якості майбутнього врожаю. Тож ефективність ЗЗР, якість, довіра до бренду важливі для вибору.


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua