Самоаналіз Аграрного комітету ВРУ: Олег Кулініч

16 листопада 2017, 07:00 3342

AgroPortal.ua продовжує серію матеріалів про результати діяльності народних депутатів, членів Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин за останній рік. Головні критерії — основні розроблені законопроекти і плани на законотворчу роботу.

Сьогодні у фокусі роботи — голова земельного підкомітету Аграрного комітету Верховної Ради Олег Кулініч, який відрізняється вкрай активною законодавчою діяльністю в земельних питаннях. Проте цим не обмежується і веде низку інших напрямків.

Про власну депутатську діяльність:

«За останній рік своєї роботи в парламенті я особисто та у співавторстві з іншими депутатами зареєстрував 22 законопроекти та 4 проекти постанов. Окрім того, підготував та направив у відповідні державні органи 28 запитів (14 з них — до Кабміну, 11 — керівникам міністерств і відомств, 1 запит генеральному прокурору та 2 — місцевим органам влади і управління). Також за цей період я адресував до компетентних органів та посадових осіб 310 звернень, які стосувалися тих чи інших проблем. Багато було здійснено законопроектної роботи, що відображається, зокрема, не тільки у кількості поданих ініціатив, а і у кількості моїх правок до різноманітних законопроектів. За останній рік мною внесено 445 правок до законопроектів, більшість з яких враховані, тобто за їх рахунок покращено певні законопроектні норми. За незначним винятком відвідував майже всі засідання ВРУ як в залі парламенту, так і засідання Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин. Протягом року — з вересня 2016-го по нинішній вересень — 33 рази виступав у залі ВРУ, піднімаючи питання, важливі як для аграрного сектору, так для мого мажоритарного округу. Це коротко про статистику моєї роботи.

Але не все можна виміряти цифрами, адже не порахуєш, скільки часу витрачено на підготовку законопроектів, на те, щоб переконати колег у доцільності їх прийняття, на різноманітну організаційну роботу.

Оскільки я мажоритарник, то робота на посаді народного депутата не обмежується для мене виключно парламентською діяльністю. Я регулярно проводжу зустрічі з місцевою владою на моєму 147-му виборчому окрузі, працюю над вирішенням проблем населених пунктів округу та покращенням матеріального стану і забезпеченням соціальних об'єктів — шкіл, дитячих садків, амбулаторій та районних лікарень, будинків культури та ін. Цього року за моєї організаційної підтримки та завдяки залученню коштів з державного бюджету ремонтуються низка дорожніх напрямків у моєму окрузі. Окрім того, мною запущено кілька постійно діючих соціальних програм, направлених на підтримку молоді і дітей, спортивний і духовний розвиток підростаючого покоління. Все це я роблю не лише у спеціально відведені для цього тижні, а фактично завжди, коли є перерви у парламентській роботі».

Про розроблені законопроекти:

«Оскільки я є головою земельного підкомітету Аграрного комітету ВРУ, то природно, що основним напрямком, на якому я зосереджую свою законодавчу діяльність, є саме земельне законодавство. В цій сфері за останній рік мною було зареєстровано п'ять законодавчих ініціатив, серед яких особливо хотілося б виділили законопроект № 6049-1    «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні». Він покликаний вирішити вкрай гостру проблему консолідації земель і нарешті навести лад у користуванні земельними масивами. За вирішення цієї проблеми в Україні поки не брався взагалі ніхто, хоча аграрії масово від неї потерпають. Цей законопроект допоможе подолати так звану шахматку, вибудувати земельні масиви у вигляді замкнених контурів, він матиме величезний економічний ефект для українських аграріїв та буде вагомим запобіжником проти рейдерства.

Окрім того, значна частина зареєстрованих мною цього року законопроектів пов'язана з оподаткуванням аграрного сектору та зменшенням податкового навантаження на сільськогосподарського товаровиробника (також п'ять законопроектів протягом останнього року). Інші законопроекти стосувалися підтримки фермерства, сільськогосподарської кооперації, розвитку окремих напрямків аграрного виробництва, розвитку сільських територій, обігу пестицидів, питань фітосанітарного контролю та ін. Окрім того, ще низка законопроектів не пов'язано з аграрним сектором і має в першу чергу соціальну направленість.

У березні 2015 року було прийнято в цілому законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо уточнення повноважень нотаріусів та особливостей реєстрації похідних речових прав на земельні ділянки сільськогосподарського призначення». Цим законопроектом значно розширювались повноваження нотаріусів у сфері оформлення прав на землю, а також давалась пряма вказівка Кабінету міністрів України нарешті підключити нотаріусів до кадастру. Таким чином, наразі при укладенні угоди щодо земельної ділянки людям в межах усієї України не потрібно стояти у чергах у районних управліннях земельних ресурсів, а усі документи, які їм потрібні для угоди, можна отримати у нотаріуса. 

В грудні 2015 року було також прийнято важливий законопроект, направлений на дерегуляцію відносин в агросекторі, — «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дерегуляції в агропромисловому комплексі». Авторським колективом цього закону було запропоновано скасувати або обмежити дію понад 20 дозвільних процедур та вимог щодо здійснення господарської діяльності.

У березні минулого року Президентом було підписано Закон «Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів», в якому я є ініціатором і першим автором. Цей закон закрив низку корупційних лазівок при виділенні земельних ділянок і зупинив величезні схеми всеукраїнського масштабу. Зараз завдяки цьому закону більшість тих земель, які раніше передавались чиновниками за хабарі і на власний розсуд, передаються в оренду на прозорих аукціонах.

У вересні 2016 року Верховна Рада прийняла у другому читанні та в цілому законопроект «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо правової долі земельних ділянок, власники яких померли». Цей закон легалізує величезні земельні масиви відумерлої спадщини, які перебували поза правовим полем. Від цього в першу чергу страждали місцеві бюджети, які не отримували плати за землю. Таким чином, зазначені землі або були об'єктом для корупції, або ж взагалі «гуляли».

Це кілька тих законопроектів мого авторства, які стали законами, але далеко не всі. Ну, а просто розробленими ініціативами пишатися сенсу не бачу. Є багато дуже якісно прописаних і вкрай потрібних для аграріїв законопроектів, які підготовлені мною та моєю командою, але ж вони поки не прийняті і не працюють, тож навряд чи їх можна занести собі в доробок».  

Про галузі, які вимагають доопрацювання:

«Найперше, що потрібно довести до кінця, — це реформа з земельної децентралізації. Йдеться про законопроект № 4355, який є ключовим у земельній сфері. Його підтримують всі місцеві громади — як об'єднані, так і ті, які не об'єдналися. Не можна сказати, що законопроект потребує подальшого доопрацювання, — він повністю готовий до другого читання, але вже понад рік не виноситься до сесійної зали. Тобто тут головне питання — наявність політичної волі для його прийняття.

Під цим законопроектом підписалися депутати всіх фракцій, він є комплексним і детально відпрацьованим до другого читання і з колегами, і представниками Держгеокадастру, експертами у земельній сфері, представниками аграрних асоціацій, органами місцевого самоврядування. Щоправда, зараз уряд готує свою версію цієї реформи, де землі за межами населених пунктів будуть передаватися лише об'єднаним територіальним громадам. Хоча і в нашому законопроекті закладений стимул до об'єднання громад — ОТГ отримають землю у власність, тоді як громади, що ще не об'єдналися, — лише в розпорядження. Важко передбачити, як далі будуть розвиватися події, але я та інші автори законопроекту № 4355 наполягатимемо саме на його прийнятті».

Про оцінку роботи всього комітету:

«Вважаю, що діяльність у рамках Комітету в цілому ефективніша, ніж робочий процес у сесійному залі Верховної Ради. Можу це сказати тому, що в діяльності Комітету майже відсутній фактор політичного піару, — ми аналізуємо норми законопроектів виключно з точку зору їх ефективності, корисності для аграрного сектору та відповідності існуючому законодавству, а не з точки зору політичної кон'юнктури. В той же час в залі парламенту дуже багато депутатів виступають виключно на камери, часто — взагалі не по темі, відбуваються різні речі, які заважають нормальній, ефективній діяльності законодавчого органу».

Про балотування на наступний термін і планах:

«Плани щодо виборів до Верховної Ради, як на мене, зараз будувати зарано. До чергових виборів парламенту ще два роки, а для позачергових наразі немає підстав. Хоча, звичайно, політична ситуація в Україні доволі хитка — і такі підстави рано чи пізно можуть з'явитися.

За такий тривалий час можуть багато разів змінитися і політична ситуація, і особисті обставини, тому однозначну відповідь на це питання я дати не можу. Наразі я зосереджений на тому, що намагаюся якісно виконувати свою роботу народного депутата зараз. Бо лише якісна робота у нинішній каденції Верховної Ради — як у парламенті, так і на окрузі — даватиме мені моральне право балотуватися до Верховної Ради повторно».


Наталія Ключнікова, AgroPortal.ua