Відсутність нормативної бази перешкоджає розширенню географії експорту українського яблука. За рівних умов закордонні покупці обирають не нашу продукцію, хоча її якість не гірша за іноземну.
Українські виробники фруктів взяли участь у виставці в Мадриді (Fruit Attraction). Близько 10 компаній представили яблука і лохину — це два основні продукти, що мають експортний потенціал на свіжому ринку, поділився керівник компанії USPA Fruit Володимир Гуржій.
«Українські виробники сподіваються, що ціна на яблука продовжуватиме рости, і тому притримують їх. Деякі планують починати працювати з грудня – січня, а до того часу не будуть продавати яблука», — зазначає він.
Багато конкурентів України — польські, молдовські виробники — мають подібні плани. З огляду на ці фактори, поточний тренд, коли очікування щодо цін не співпадають у покупця і продавця, може тривати ще певний період.
Нових ринків не буде
Цього року українські експортери радше працюватимуть над підтримкою попиту на старих експортних ринках, ніж змагатимуться за нові.
«Коли ми експортували «з нуля», то кожна нова спроба призводила до результату, і ми успішно постачали яблуко на нові й нові ринки. А сьогодні, з огляду на логістичні можливості, таких ринків залишилося небагато», — говорить Володимир Гуржій.
Суттєвою перешкодою для експорту є відсутність нормативної бази.
Основними ринками збуту українського яблука, як і торік, залишаються ОАЕ, Саудівська Аравія, Узбекистан, Ірак. Експерт не відкидає можливості, що цього року збільшиться обсяг постачань до Європи.
Експортно орієнтованими є переважно пізні сорти тривалого зберігання — Гренні Сміт, Фуджи, а також Роял Гала за певних умов. Вони мають потенціал зберігатися цілий рік.
Українське яблуко конкурує з італійським
На ринках, куди Україна постачає яблуко, зараз вистачає продукції, ситуація там спокійна і не дуже відповідає ціновим очікуванням вітчизняних експортерів.
«Так, сербські виробники на початку сезону виходили з ціною вищою на $4 за бушель (18 кг) порівняно з сьогоднішньою кон’юнктурою. Також італійські садівники сьогодні постачають продукцію за неочікувано низькими цінами, оскільки яблука було багато в моменті, і вони стартували з великим обсягом», — коментує Володимир Гуржій.
Загалом яблуко українського походження часто конкурує з італійським.