На сьогодні в Україні перехідних залишків зернових культур небагато — всього 5,1 млн т. За планового обсягу експорту в 39 млн т відправлено вже 8-9 млн т, і наразі є можливості для зберігання 45 млн т зерна. Тому логісти прогнозують нині невеликі обсяги для перевезень.
«Ми не спостерігаємо стрімкого зростання цін на логістику, навпаки — вони дуже низькі. І за такої конкуренції, коли є порти Великої Одеси, які можуть завантажувати 20-30 тис. т на добу, а порти у Ізмаїлі можуть обмежено вантажити судна, і норма навантаження не буде перевищувати 2,5 тис. т на добу», — коментує директор і власник логістичної компанії TEUS Дмитро Казанін.
Під час форуму «Зерно і переробка: розвиток попри війну – 2024» гравці ринку розповіли, що на сьогодні як залізнична, так і автомобільна логістика відрізняються за ціною на $5-6/т. На думку експертів, без додаткової компенсації ізмаїльські порти будуть занепадати, оскільки великі обсяги продукції йтимуть до портів Великої Одеси. Відтак потрібні рішення — якщо не від держави, то від міжнародних партнерів, аби стимулювати ізмаїльський напрямок.
У липні цього року пряма контейнерна лінія Mediterranean Shipping Company відвантажила власне судно з Одеського порту, що формує великий вплив на загальну вартість перевезень, адже, якщо ходитимуть прямі лінії, то знизиться собівартість відвантаження, зазначає Володимир Гузь. Також поновила прямий сервіс лінія Akkon через Чорноморський рибний порт. Тому є перспективи, що у жовтні будуть виходити лінії зі світовими фідерами до порту Констанца і збільшуватимуть місткість флоту, зменшуючи собівартість.
За словами комерційного директора Global Ocean Link, навіть за повного поновлення контейнерних ліній не буде материнських суден впродовж мінімум року в акваторії Чорного моря. З іншого боку, такі порти, як Гданськ та Гдиня, за перші два роки війни дуже оптимізувалися під українську логістику. Також нарощуються можливості контейнерних відвантажень залізницею.
Ставки на перевалку знижуються через кількість експорту і експортних потужностей України, і в сезоні-2023/24 у портах Великої Одеси вартість перевалки зерна становить $20-24/т. Довоєнні ставки на перевалку сягали $10 через елеватор, а напряму — $7-8.
Потужності з прикордонними переходами, портами складають приблизно 110 млн т, експортний потенціал становить 39 млн т, тому спостерігається конкуренція.
Вікторія Полевик, AgroPortal.ua