Вартість логістики та перевалки знижується. Чи дозволить це аграріям заробити

10 жовтня 2024, 05:48 2570

На сьогодні в Україні перехідних залишків зернових культур небагато — всього 5,1 млн т. За планового обсягу експорту в 39 млн т відправлено вже 8-9 млн т, і наразі є можливості для зберігання 45 млн т зерна. Тому логісти прогнозують нині невеликі обсяги для перевезень.

«Ми не спостерігаємо стрімкого зростання цін на логістику, навпаки — вони дуже низькі. І за такої конкуренції, коли є порти Великої Одеси, які можуть завантажувати 20-30 тис. т на добу, а порти у Ізмаїлі можуть обмежено вантажити судна, і норма навантаження не буде перевищувати 2,5 тис. т на добу», — коментує директор і власник логістичної компанії TEUS Дмитро Казанін.

Під час форуму «Зерно і переробка: розвиток попри війну – 2024» гравці ринку розповіли, що на сьогодні як залізнична, так і автомобільна логістика відрізняються за ціною на $5-6/т. На думку експертів, без додаткової компенсації ізмаїльські порти будуть занепадати, оскільки великі обсяги продукції йтимуть до портів Великої Одеси. Відтак потрібні рішення — якщо не від держави, то від міжнародних партнерів, аби стимулювати ізмаїльський напрямок.

Альтернативні шляхи експорту мають бути доступними

Зупинка роботи зернового коридору відбувалася разів п'ять за час війни, і атаки на порти тривають. Страхування врожаю на елеваторах і на складах наразі немає. Є можливість лише застрахувати продукцію, яка вже завантажена на судно. Тому важливо мати альтернативні логістичні шляхи.

propData.content.image
Дмитро Казанін, директор і власник логістичної компанії TEUS

Якщо сьогодні, приміром, працює «велика вода», зрозуміло, їдемо туди. Якщо завтра цей напрямок не буде працювати, ми повинні мати потенційні можливості збільшити обсяги перевалок як через порти Ізмаїла, так і Рені, і через сухопутні переходи на кордонах із Румунією та Польщею.

Для компанії Agromino, потужності якої зосереджені на Харківщині, експорт морем — це єдиний шлях, який підтримує економічне становище. А залізничні перевезення є великою проблемою для всієї області. Тамтешні аграрії сподіваються на підтримку партнерів, адже залишилися із залізничними станціями, які були зруйновані росіянами, і їх неможливо швидко відновити. 

propData.content.image
Світлана Омельченко, фінансова директорка Agromino

Усі зосередилися на залізничних станціях, які віддалені від кордону і працюють. Тому компанії з постраждалих регіонів не можуть експортувати залізницею, водночас втрачається ефективність доставки продукції.

Міжнародні фідери зменшать собівартість контейнерних перевезень

Сьогодні є можливості для експортерів возити продукцію в контейнерах.

propData.content.image
Володимир Гузь, комерційний директор Global Ocean Link

З квітня 2024 року вже поновилося перше фідерне відправлення з Чорноморського порту до Констанци. І на сьогодні — це вже стале сполучення, яке відбувається щотижня. З України виходить по 1-2 судна на тиждень.

У липні цього року пряма контейнерна лінія Mediterranean Shipping Company відвантажила власне судно з Одеського порту, що формує великий вплив на загальну вартість перевезень, адже, якщо ходитимуть прямі лінії, то знизиться собівартість відвантаження, зазначає Володимир Гузь. Також поновила прямий сервіс лінія Akkon через Чорноморський рибний порт. Тому є перспективи, що у жовтні будуть виходити лінії зі світовими фідерами до порту Констанца і збільшуватимуть місткість флоту, зменшуючи собівартість.

За словами комерційного директора Global Ocean Link, навіть за повного поновлення контейнерних ліній не буде материнських суден впродовж мінімум року в акваторії Чорного моря. З іншого боку, такі порти, як Гданськ та Гдиня, за перші два роки війни дуже оптимізувалися під українську логістику. Також нарощуються можливості контейнерних відвантажень залізницею.

propData.content.image
Володимир Гузь, комерційний директор Global Ocean Link

Майже на всіх митних переходах до Європи сформована первинна інфраструктура для зміни колій європейських та наших платформ. А Гданськ та Гдиня входять до топ-3 портів Європи з найнижчими тарифами. За теперішнього розвитку інфраструктурних можливостей обсяг перевезень досягне рівня 60-65% через наші порти і 30-35% — через порти Польщі.

Українська логістика має потенціал до зниження вартості

За даними компанії TEUS, порівнюючи з минулими роками, наразі логістика в два-три рази дешевша. Ціна використання вагонів і автомобілів знизилася, і це пов'язано з профіцитом парку. 

propData.content.image
Дмитро Казанін, директор і власник логістичної компанії TEUS

Ми маємо багато старого парку, який є сьогодні в Україні. Приблизно 10 тис. вагонів потребують заміни. Багато компаній оновлюють вагони, оскільки в цьому є потреба. А коли ці вагони вийдуть з експлуатації, то на ринку виникне дефіцит, що призведе до зростання цін у цілому.

Значний вплив на порти та морський транспорт мають атаки хуситів у Червоному морі. Саме через це з листопада – грудня 2023 року багато контейнерних ліній вирішили більш безпечно обходити Африку через мис Доброї Надії, тим самим збільшуючи тривалість шляху на 15-20 діб. Це призвело до масштабних збоїв контейнерних постачань, відповідно, змінювалися і ціни перевезень. Наразі лінії ходять через мис Доброї Надії, але за зменшення загального попиту на перевезення їхня вартість також знижується.

propData.content.image
Володимир Гузь, комерційний директор Global Ocean Link

У 2022 році автоперевізники додали до своїх тарифів +10%, і тому дуже швидко збільшилася кількість автотранспорту. І сьогодні за зменшення загального рівня перевезень ця велика кількість автотранспорту робить свою справу, тому ставки перевезень впали у 2-2,5 раза.

Щодо залізничних контейнерних перевезень, вартість також знижується до рівня автоперевезень, аби ефективніше використовувати вагони. Залізницею вигідно експортувати до польських портів. Долати відстань у 700-1000 км і перетинати кордон саме залізницею — це ефективне рішення, говорить Володимир Гузь.

propData.content.image
Дмитро Казанін, директор і власник логістичної компанії TEUS

Ми сподіваємося на відкриття порту в Миколаєві, що додасть конкуренції на цьому ринку. Тому наразі тенденція йде до зниження ставок, але виникають фактори, які заважають знизитися до довоєнного рівня. Впливають ціни на енергетику, інфляція, але в цілому ставка буде такою, яка дозволить продати зерно.

Ставки на перевалку знижуються через кількість експорту і експортних потужностей України, і в сезоні-2023/24 у портах Великої Одеси вартість перевалки зерна становить $20-24/т. Довоєнні ставки на перевалку сягали $10 через елеватор, а напряму — $7-8.

Потужності з прикордонними переходами, портами складають приблизно 110 млн т, експортний потенціал становить 39 млн т, тому спостерігається конкуренція. 


Вікторія Полевик, AgroPortal.ua