Заблокована логістика і штучний дефіцит вагонів. Осіння посівна кампанія може не відбутись

20 липня 2022, 06:36 5643

Українські аграрії уже заявляють про те, що озимі культури висівати не будуть, оскільки це завідомо збиткова справа через низьку вартість зерна і дорогу логістику. В компанії Cygnet Agrocompany зазначають, що наразі планують збільшувати частку олійних культур через те, що їхня вартість вища, відповідно вплив логістики менший.

Генеральний директор Cygnet Agrocompany Ігор Шилюк констатує, що вартість кукурудзи в морському порті Констанца в Румунії в перші місяці війни була 330-340 $/т, зараз — 280 $/т, але потрібно врахувати, що вартість логістики значно зросла. 

propData.content.image
Ігор Шилюк, генеральний директор Cygnet Agrocompany

Агровиробнику сьогодні продавати зерно дуже складно через блокаду портів. Ми продаємо як на західні кордони, так і на дунайські порти. Але ж розуміємо, що і там, і там потужності з експорту обмежені. По-перше, фізично складно вивезти наявні обсяги зерна, по-друге, щотижня якась складова логістики зростає у ціні. Якщо ще у травні вартість логістики до порту Констанца становила 80-90 євро/т, зараз — 180 $/т доставка в Констанцу через Рені. 

Ще один виклик перед українським аграрієм — неможливість спланувати відправлення, оскільки вагонів «Укрзалізниці» фізично немає, вони всі завантажені зерном, стоять у черзі на західних кордонах.

«Зараз неможливо користуватись залізницею ні на західні кордони, ні в порт Рені через те, що «Укрзалізниця» не планує вантажні відправлення. У попередні місяці було завантажено набагато більше від того, що може пропускати кордон. Наприклад, наші завантажені вагони стоять майже 2 місяці й ще близько до кордону не підійшли. Очікувань, коли це має статись, наразі немає», — зазначає Ігор Шилюк і додає, що за такий період простою у вагонах зерно може псуватись. 

Він також підкреслює, що нонсенс ситуації в тому, що в минулі роки через порти відвантажувалось 5-7 млн т зерна, і вагонів вистачало. Зараз пропускна здатність кордонів складає близько 1 млн т, але спостерігається значний дефіцит. 

«Звичайно, «Укрзалізниця» працює у надскладних умовах, але через неможливість спланувати рух вагонів створена величезна проблема для всієї індустрії», — наголошує агровиробник. 

Ще одна проблема, яка виникає перед експортером, — недотримання строків доставки зерна за контрактами: «Ми контрактуємось із трейдером, куди маємо привезти зерно у певний термін. Як правило, це місяць. А через затримки відвантаження «Укрзалізниці» маємо проблеми з невиконанням контрактів, що в свою чергу позначається на ціні. Тобто ми несемо додаткові витрати, оскільки трейдери дисконтують ціну через затримки». 

Через створений штучний дефіцит вагонів вартість доставки до кордону сягає близько 2 400 тис. грн/т. «До війни вартість доставки складала 500-600 грн від наших елеваторів (Житомирська та Вінницька області). Тобто вартість зросла уже в 4-5 разів». 

Ігор Шилюк зауважує, що підняття тарифу «Укрзалізниці» є невеликою складовою зростання вартості логістики, основна проблема — дефіцит вагонів. На аукціонах з їх розподілу вартість зростає у рази. На його думку, державний монополіст мав би думати, яким чином здешевити вартість доставки у порти, оскільки за вартості, яка є на сьогодні, агровиробники матимуть величезні збитки. Як наслідок — осіння посівна кампанія під великим питанням. «Я прогнозую, що значна частина площ просто не буде засіяна», — припускає гендиректор Cygnet Agrocompany.


Наталія Помянська, AgroPortal.ua