Загроза простою жнив. Чому зерно можуть не вивезти з поля?

15 липня 2024, 06:06 8720

Україна жнивує. Збір ранньої групи зернових розпочали майже по всій країні. Погода сприяє дозріванню культур, тому аграрії планують закінчити обмолот у короткі строки.

У Міністерстві аграрної політики та продовольства України зазначають, що станом на 12 липня намолочено 9,5 млн т нового врожаю.


propData.content.image
Тарас Висоцький, т.в.о. міністра аграрної політики та продовольства України

Збір розпочався на два тижні раніше. Окрім цього, через високі температури відбувається майже одночасне дозрівання пшениці та ячменю, тому їх збиратимуть паралельно з озимим ріпаком. Відтак, щоб жнива були концентровані й не розтягнуті у часі, ми домовилися з ОВА надавати всім, кому необхідно, перепустки у комендантську годину.

Проте аграріїв більше турбує інше: чи зможуть вони вивезти зерно з поля, адже більшість перевізників не належить до галузей критичної інфраструктури, а мобілізація в країні триває.

У ІМК додають, що цей фактор уже впливає негативно. Тут прогнозують, що кількість автомобільного транспорту зменшуватиметься, але максимально це проявиться під час збирання пізніх зернових.

Відтак заступник гендиректора ІМК з логістики Євгеній Харченко рекомендує завжди мати кілька варіантів у стратегічному плануванні логістики компанії. Зокрема, він відзначив, що торік стався випадок, коли контрагент не зміг надати комбайни у розпал жнив, адже водії були мобілізовані.

propData.content.image
Євгеній Харченко, заступник гендиректора ІМК з логістики

Останніми роками виникають ситуації, які не залежать від людей, однак впливають на ті послуги, які вони надають. Маючи різні варіанти у стратегічному плануванні, ми оперативно змінюємо плани дій. Адже у аграріїв під час жнив не повинно бути зупинок. Це як зупиняти літак у повітрі — такого не може бути.

У Групі «Агротрейд» теж констатують, що це впливає на збиральну кампанію. Адже у перевізників немає стовідсоткової броні, тому вони працюють переважно локально — у регіонах своєї діяльності.

propData.content.image
Олександр Овсяник, директор агропромислового департаменту Групи «Агротрейд»

Наразі ми повністю забезпечені автотранспортом, але що буде після 16 липня, поки не зрозуміло. Від нас ситуація не залежить, тому поява дефіциту перевізників цілком можлива.

Примітка. Завтра, 16 липня, завершаться два місяці, відведені новим законом про мобілізацію усім військовозобов'язаним українцям на те, аби уточнити свої військово-облікові дані.

Для вивезення усього врожаю у Групі «Агротрейд» немає достатньої кількості власного вантажного транспорту. Тож це може призвести до фатальних втрат під час збиральної кампанії, додає Олександр Овсяник. Адже доведеться ситуативно віршувати питання, можливо, орендувати вантажівки і використовувати власних водіїв.

У «Контінентал Фармерз Груп» повідомляють, що цілковито забезпечені необхідною технікою для проведення жнив: частка найманих одиниць не збільшувалась порівняно з попередніми роками і становила близько 15%. Однак не відкидають, що недостатнє забезпечення вантажними авто для вивезення врожаю може негативно вплинути на збиральну кампанію.

Водночас Тарас Висоцький пояснює, що згідно з чинним законодавством ФОПи чи їхні працівники не можуть бути заброньованими, а більшість перевізників дійсно працює саме за цією найпростішою організаційно-правовою формою суб'єкта господарської діяльності.

Як вихід він озвучує, що перевізники можуть змінити організаційно-правову форму своєї діяльності або, хто має змогу, інтегруватися у сферу перевезень як сільськогосподарський суб’єкт. Проте, знову-таки, ці підприємства мають можливість бронюватися через Мінагрополітики, якщо обробляють 500 га і мають понад 20 працівників.

Учасники агропродовольчого ринку наголошують, що ситуація виглядає неконтрольованою і непрогнозованою, та готують власні плани дій — як забезпечити, щоб зерно з поля вивезти без простоїв.


Алла Стрижеус, AgroPortal.ua