Вітер змін: тенденції, які змушують агробізнес трансформуватися

12 квітня 2017, 07:30 3434

Не бути однобокими. Ставити на максимальну ефективність. Зокрема, і такий висновок для українського агровиробництва в умовах гострої конкуренції на ринку продовольства прозвучав під час ХІV Міжнародної конференції «Зерно Причорномор’я 2017». У цього традиційного форуму цьогоріч дуже характерне гасло: «Вітер змін».

Глибоко проаналізувати радикальні зміни в економіці мали можливість українські гравці агросектору під час спілкування з вітчизняними та зарубіжними експертами.

На особливостях регіональної конкуренції  серед постачальників зерна і баченні напрямків, куди має рухатися Україна, зосередився гендиректор  аналітичної компанії «УкрАгроКонсалт» Сергій Феофілов. «Звісно, країни Причорномор’я, в тому числі й Україна, суттєво збільшили свою присутність на глобальних зернових ринках, — констатував аналітик. Проте водночас закликав замислитися: — А яка ціна такої перемоги? Хто найбільше за неї заплатив?»

Джерело фото: УкрАгроКонсалт
Джерело фото: УкрАгроКонсалт

На жаль, на постійний ріст показників агровиробництва не впливав банківський сектор. Він сам останнім часом перебуває у постійному стресі. Інвестклімат теж не був сприятливим для села. На необхідності збільшення інвестицій  до $60-70 для подвоєння обсягів агровиробництва наголошував на форумі і президент Української аграрної конфедерації Леонід Козаченко.

Джерело фото: УкрАгроКонсалт
Джерело фото: УкрАгроКонсалт

Альтернативним джерелом фінансування могли б виступати бюджетні виплати фермерам. Ними заохочують сектор у країнах ЄС, а також у Казахстані та Росії, що є сусідами по Чорноморському регіону. Та в Україні протилежна тенденція.

«Висновок очевидний: аграрний ріст у нас на 85% інвестується з кишені фермерів та аграрних підприємств», — констатує Сергій Феофілов.

Експерти також аналізують джерела росту прибутків, рентабельності агрогосподарств. На жаль, одним із основних чинників є девальвація нацвалюти. Вона відбувається кожні 3-4 роки, синхронно спостерігається і ріст прибутковості агровиробництва. Втім, ефект девальвації достатньо короткостроковий, триває лише 2-3 роки.

Джерело фото: УкрАгроКонсалт
Джерело фото: УкрАгроКонсалт

Другим фактором росту прибутковості називають поведінку цін на глобальному ринку. Але на них часто впливають природні аномалії у різних країнах. Приміром, минулорічні катаклізми у Франції обвалили там виробництво пшениці на 30%. Ціни виросли. Але ненадовго. «Дефіцит виробництва і пропозиції у певній країні негайно змінився пропозицією та експортом в інших країнах. У тому числі за рахунок Чорноморського регіону, — уточнює Сергій Феофілов. — Україна теж підвищила свою частку на глобальному ринку. Але аналогічні заміщення траплятимуться кожного разу, коли десь ставатимуться непередбачувані природні явища. Вони і надалі впливатимуть на ріст цін, та він буде незначним і короткостроковим».

На прогнозування цін не треба дивитися лінійно, закликає експерт. Адже тоді неможливо побачити нові фактори. Одним із таких, не знаних досі факторів економічної історії є різкий ріст запасів зерна, який змінює цінові цикли. Другий фактор — суттєве збільшення об’єму грошей в обігу, через що ціни можуть рухатися непередбачувано.

Джерело фото: УкрАгроКонсалт
Джерело фото: УкрАгроКонсалт

Відзначається, що на ринку зерна чітко формуються пріоритети для покупця. Впроваджуються  інструменти, щоб отримати продукти кращої якості. Надається підтримка переробному сектору.

Ще одна провідна тенденція світового ринку полягає в тому, щоби прибрати з торговельних угод зайві гроші, позбутися зайвих посередників.

Фокус все більше зміщується у бік попиту, наголошують експерти.  І радять зосереджуватися  на галузі споживання.

Такі тенденції підштовхують агровиробників до зміни структури посівів, де пріоритетними є більш маржинальні культури, до формування ринку екопродукції.

«Шкода, що український агросектор постійно зосереджується тільки на кількісних показниках. Переконаний, це дуже однобока позиція, —  наполягає Сергій Феофілов. — Так, нам необхідно збільшувати урожай і експорт продукції. Але не обмежувати стратегію лише цими лінійними показниками.

У першу чергу, треба зосереджуватися на напрямках, завдяки яким можна підвищити прибутковість аграрного виробництва. Разом з імпортом агротехнологій розвивати і власні агротехнології, поставляти їх фермерам та навіть експортувати. Ефективне управління має постійно пристосовуватися до викликів глобального ринку, забезпечуючи більшу конкурентоздатність наших аграріїв. Закріпитися  і далі просунутись на світові майданчики можливо тільки через глибокі дослідження ринку і використання їх результатів для прийняття ефективних бізнес-рішень».

Джерело фото: УкрАгроКонсалт
Джерело фото: УкрАгроКонсалт

Ірина Садова, AgroPortal.ua