Перекрити низький сезон. Крафтовий виробник працює над розробкою літнього продукту

07 січня 2024, 06:00 1969

Крафтовий бізнес в Україні набирає обертів. Сьогодні таку продукцію виробляють дрібними партіями з натуральної сировини та за авторськими технологіями. Але в нинішніх умовах, щоб зробити продукт доступним для споживача та втримати ціну, щоб вистачило на оренду, податки, перекриття сезону, придбання нового обладнання, виробникам потрібно балансувати і бути готовими до викликів.

Крафтове виробництво «Мармарос» на Хмельниччині розпочиналося зі звичайних живих чаїв з обліпихи, які родина Кутасевичів виготовляла для себе багато років. Перший рік виробляли продукцію на продаж удома, а згодом винайняли приміщення і продовжують розвиватись.  

«Назвати це масштабним бізнесом я не можу, це просто родинна справа, яка на даний момент працює і дає певні кошти та результати», — розповіла AgroPortal.ua засновниця крафтового виробництва «Мармарос» Оксана Кутасевич.

Продукція ТМ «Мармарос» унікальна тим, що багато позицій вироблено без термообробки. Вони зберігаються у холодильнику завдяки природним консервантам: у солодких вареннях — це цукор, у соусах — сіль, хрін і часник. Закриваються такі баночки спеціальною вакуумною закупорювальною машинкою, що запобігає потраплянню повітря, а отже так зберігається смак, аромат і продовжується термін зберігання. У кожного продукту він різний. Імбирний чай зберігається місяць, обліпиха — до року, журавлина, калина — 6 місяців. 

«Трави на чаї частину збираємо самі, частину купуємо в одної родини, яка так само займається травами в Карпатах. Щодо ягід — частина своя, частину закуповуємо у перевірених постачальників, фермерів. Спочатку було все своє, але зі збільшенням обсягів сировини вже не вистачає. Мед для імбирного чаю беремо у наших друзів-партнерів — родини Западинчуків, які тримають 500 вуликів. Також бажаючі можуть придбати мед у баночках, він натуральний, без цукру та сиропів, тож дуже смачний», — зазначає Оксана Кутасевич.

Власну продукцію ТМ «Мармарос» реалізує через Instagram. Так само зустріти її можна в кав’ярнях та еколавках. 

«У 2023 році брали участь у благодійному ярмарку на підтримку ЗСУ, організованому волонтерами Поділля, який проходив у Хмельницькому, та ще одному ярмарку, який організовував улітку холдинг «Астарта». Було цікаво, приїжджали фермери, виробники з Вінниці, Тернопільщини, Житомирщині», — розповідає засновниця крафтового виробництва.

Мають досвід участі й у грантових програмах. У 2021 році виграли від Хмельницької міської ради грант на 70 тис. грн. На нього купили вакуумну закупорювальну машинку. Восени 2023 року подавались на грант від «Астарти», хотіли придбати розливну автоматичну лінію та фасувальну машинку, щоб виготовляти чаї, варення у пластикових пакетиках, одноразових, але не пройшли. Та на цьому зупинятись не збираються, планують шукати нові грантові можливості.

За словами Оксани Кутасевич, у них сезонна продукція: літні позиції — лимонади, зимові — гарячі чаї, варення, соуси. Постійно в наявності є 20 найменувань. Працює вона сама, рідні допомагають, коли не зайняті на основній роботі.

Оксана Кутасевич, засновниця крафтового виробництва «Мармарос»

У мене є бажання, щоб крафтовий продукт був у людей у повсякденному вжитку. Та виходить так не завжди, адже крафт — це не лінія на заводі, це ручна робота, яка потребує витрат. В Instagram є варення різної цінової політики: і дешевші за наші, і дорожчі в 2,5 раза. Ми намагаємось робити ціні доступними, але для цього потрібен більший обіг товарів, що для невеликого виробництва доволі складно. До того ж наші клієнти виїхали за кордон, але коли приїжджають, то беруть на подарунки новим друзям нашу продукцію. Зараз платоспроможність людей впала, а ще в нас, українців, є така штука — запасатись консервацією на зиму. Тому нашим конкурентом я б назвала не інших виробників, а господинь, які роблять це все у себе вдома.

Вже традиційно кожного року ТМ «Мармарос» вводить нові позиції до свого асортименту. Минулого року були цвіклі — гостра закуска-салат із буряком, хроном та часником та паста Амосова — солодка вітамінна суміш із сухофруктів, горішків, меду, лимону, з якої можна виготовляти цукерки або просто їсти її ложкою. 

«Цього року також декілька продуктів є на думці, але це все потрібно запустити, спробувати, протестувати рецептуру зберігання, а це не за один тиждень робиться. І, звичайно, хотілось би придумати щось таке цікаве, щоб перекрити низький сезон продажів — це літо. Влітку ми реалізовуємо лимонади, соус песто, але все-таки чогось не вистачає. А загалом ми завжди в пошуках нових продуктів», — підсумувала Оксана Кутасевич.


Тетяна Ярмоленко, AgroPortal.ua