У пошуках нових можливостей: пасічники з Кривого Рогу за грантові кошти збільшать переробку

02 листопада 2024, 06:22 702

Родина Олександра та Олени Яценко з Кривого Рогу вже 9 років займається бджільництвом. Починали все з нуля, зовсім не маючи досвіду у цій сфері. Стартували з 5 вуликів-лежаків, зараз мають 30.

Відколи Олександр Яценко пішов добровольцем до лав ЗСУ, Олена із сином працювали удвох: готували бджіл до кочівлі, вивозили пасіку, збільшували кількість бджолосімей. Щоправда, чоловік усе контролював, спостерігав за їхньою роботою з телефону, розповідав, що і як потрібно робити, а за найменшої нагоди поспішав на пасіку. 

Паралельно з роботою на пасіці Олена активно шукала кошти для подальшого розвитку сімейної справи. Вона брала участь у грантових програмах від «Дія.Бізнес» в акселераторі «Відважна» в м. Кривий Ріг, але не вистачило 1 балу, щоб пройти в наступний етап. Потім була ще одна спроба за участю іноземних інвесторів, але там відмовили. І от нещодавно Яценки отримали позитивне рішення у грантовій програмі «СТВОРЮЙ!» від Міністерства економіки України, Ukraine-Moldova American Enterprise Fund та KSE Foundation у партнерстві з «Ощадбанком».

propData.content.image
Олена Яценко, співвласниця пасіки Уourbee Нoney

Це грантова ініціатива для підприємиць, що розвивають бізнес у сферах переробної промисловості. Програма сприяє розвитку та масштабуванню виробничого бізнесу жінок. Нам потрібне обладнання для масштабування, кремувальна машина більшого об'єму, генератор, фасувальне обладнання. Тому зараз ми підписуємо документи і вже найближчим часом зможемо реалізувати наші плани на масштабування. Грантова програма від «Дія.Бізнес» також дала багато корисного саме в навчанні. Це не грошовий ресурс, але потужний для планування, розвитку, розробки стратегії. Потрібно розуміти, чого ти хочеш від своєї справи, як досягати мети, а не просто робити хаотичні кроки.

Пасіка у родини кочова: зимують бджоли вдома у Кривому Розі, а влітку їх вивозять на медозбір до Миколаївщини. Пасічники постійно в контакті з агрономами тих полів, де знаходяться їхні бджоли. На початку сезону, перед виїздом, вони обговорюють з ними, яке поле раніше засіють, якими культурами. Відповідно, і про обробку полів їх попереджають заздалегідь, тож комах на цей період закривають.

«На жаль, не всі агровиробники в цьому сенсі відповідальні. І якщо внаслідок потрави гинуть бджоли, компенсацію від фермерів бджоляр у 99% випадків не отримує. Адже вартість аналізу та експертизи настільки дорога, що невеликим пасікам це не по кишені. Бджолярі в цьому сенсі не захищені, і поки що на практиці відшкодування буває тільки у випадку, якщо агровиробник, як то кажуть, совісний. А зазвичай бджоляр усе починає знову, якщо вистачає сил та ресурсу», — говорить Олена Яценко.

За словами пасічниці, на медозбір впливає багато факторів. Один із найважливіших — погодні умови. Кілька останніх років навесні холодно та дощить. А коли під час цвітіння акації йде дощ, збір меду з неї суттєво знижується. Цього року травневого меду було менше, ніж зазвичай. Частину пасічники відкачали, але більшість із того, що принесли бджоли, залишили на розвиток сімей. 

«З нашого досвіду, це був найслабший сезон зі збору меду за всі 9 років, які ми працюємо у бджільництві. Але сподіваємось, що його вистачить до наступного сезону. Ми багато меду лишили бджолам на зиму, щоб потім їх не годувати цукром», — зазначає Олена Яценко.

В асортименті yourbee_honey три види натурального меду — травневий, різнотрав'я, соняшниковий. Також у продажу є крем-мед, мед із горішками, мед із насінням, мед із в'яленою вишнею, бджолиний пилок, трав'яні чаї та свічки з натуральної вощини. Окрема ніша асортименту — подарункові набори — як корпоративні, так і роздрібні.

«Ми хочемо, щоб люди насолоджувалися справжніми медовими десертами, а не просто їли мед, який вже давно засахарився. Місія бренду — родинний затишок, безпечні корисні солодощі, смачні сніданки. Зараз люди більше усвідомлюють, що подарувати корисні солодощі, медові десерти правильніше, ніж просто коробку цукерок із неякісним шоколадом», — розповідає підприємиця.

Визначити конкретний товар з асортименту, який користується найбільшою популярністю, Олені складно, але відзначає високий попит на крем-мед, мед із горіхами. Вони поєднуються у смачні та цікаві набори. У виробника 20 смаків тільки крем-меду, тож можуть підібрати на будь-який смак. А мед із горіхами — то любов усіх. 

Сама ж власниця пасіки найбільше полюбляє гречаний мед, але купує його в колег, оскільки у них не сіють гречку. З власного меду надає перевагу різнотрав'ю та соняшнику + софорі: «Ми стоїмо в насадженнях софори, тому і смак у цього меду м'який та приємний. А от травневий не дуже люблю. Хоча більшість людей хочуть саме його, адже він довше лишається рідким, але мені на смак він легкий, не насичений».

«Ми відкриті до співпраці за різними напрямами. У Кривому Розі працюємо з однією мережею магазинів, яка представлена по всіх районах міста. Також ми співпрацюємо з кав'ярнями, салонами краси, де роблять медові масажі, магазинами екопродуктів. Замовлення можна зробити у нас в Instagram або на сайті Prom.ua», — розповідає Олена Яценко.

Весь мед із пасіки бджолярі відправляють до лабораторії Інституту бджільництва ім. Прокоповича для того, щоб нові клієнти мали не тільки інформацію про продукт від самих пасічників, а й офіційний документ, де вказано навіть, з яких рослин бджоли збирали мед. 

«Розвиток нашої справи можливий тільки завдяки нашим клієнтам. Вони нам підказують, де та що варто покращити, підтримують нас та надихають. Поки що 9 із 10 людей відповідають нам, що вони не знають, що таке крем-мед, тож у нас ще багато роботи», — підсумувала бджолярка.


Тетяна Ярмоленко, AgroPortal.ua