Це не дивно, адже сегмент ягід і фруктів є глобальним, тобто все, що відбувається в Україні, завжди знаходиться під впливом міжнародних тенденцій. Звісно, у більшій мірі ми залежимо від найближчих сусідів, але маємо розуміти, що ціна на ягоди та фрукти в іншій півкулі буде впливати і на нашу ціну.
Це лише один із аспектів, на яких має будуватися діяльність ягідних компаній. Що ще варто врахувати? Давайте розберемося.
Автоматизація та механізація процесів вирощування
Клімат змінюється, а вимоги до якості ягід і фруктів зростають. Тому виробництво для свіжого ринку дедалі більше переходитиме у захищений ґрунт. Майже всі країни-виробники, які спеціалізуються на свіжому ринку, зараз віддають перевагу вирощуванню в закритому ґрунті (теплиці, тунелі), щоб гарантувати врожай і якість продукції.
У нас це ще не є великим трендом, тому що купівельна спроможність як виробників, так і покупців дуже низька, а це впливає на собівартість виробництва і, відповідно, — на ціну ягід для кінцевого споживача. На сьогодні в Україні закритий ґрунт здебільшого використовують для того, щоб трішки раніше отримати перший врожай.
Якщо говорити про інші технологічні аспекти, то немає жодної країни в світі, де на 100% вистачало би робочих рук для збору врожаю. Тому дуже актуальною стає механізація процесів збору, сортування і переробки ягід. Наприклад, існують роботи для збору суниці у закритому ґрунті. Комбайни для збору малини, лохини, черешні, вишні — різні за ціновою політикою та рівнем технологічності.
Загалом у плані механізації індустрія іде двома паралельними шляхами — розвиток машин і розвиток сортів, які будуть відповідати машинному збору і збиратися без пошкоджень. Останнє є найбільшою проблемою. Звісно, ручний збір більш делікатний, але через нестачу робочої сили вже через 5-10 років цей процес буде значною мірою автоматизований.
Окрім того, розвиваються системи поливу, хімічні системи захисту та підтримки рослин. Останні 2-3 роки загальним трендом стали біологічні ЗЗР. Якщо раніше в портфелі головних світових виробників добрив та засобів захисту рослин майже не було таких препаратів, то зараз вони починають з’являтися, також все більше з’являється компаній, які спеціалізуються виключно на виробництві біологічних препаратів.
Зміни відбуваються в управлінні підприємством, автоматизації процесів керування, підбору кадрів. Сільське господарство стає більш розвиненим та інноваційним. Це вже дуже помітно в сегменті зернових та олійних культур України, де аграрії впевнено використовують точне землеробство, дрони та комп’ютеризацію. На ягідному ринку подібні технології також починають впроваджуватися.
Здорове харчування: в асортименті
Споживацькі настрої стають іншими, на ринку з’являються нові продукти. Сьогодні в тренді — здорове харчування, суперфуд, індивідуальний підхід. Якщо 15-20 років тому переробники намагалися якомога дешевше зробити, але велику партію, то зараз все більше виготовляють продуктів під обраного клієнта — ширший асортимент, менші партії.
Лінії з невеликим обсягом виробництва користуються найбільшим попитом. Ідея наступна: краще мати багато різних рецептур з меншим обсягом, ніж мало рецептур з дуже великим обсягом. Звісно, собівартість зростає, але і маржа, і позиціонування, і маркетингові рішення теж інші.
Також останнім часом в Україні відкрилося дуже багато невеликих виробництв. Наприклад, цехи з заморожування, виробництва мармеладів та різної крафтової продукції.
При цьому варто відмітити, що високим попитом користується продукція, в ході виготовлення якої ягоди зазнали найменшого впливу. Чим менше ягода зазнала термічної обробки, додавання консервантів, підсолоджувачів — тим більше вона подобається споживачу.
Солодко, ще солодше
Перше і головне — догодити споживачу. В залежності від того, на який ринок компанія збирається орієнтуватися, споживацькі вимоги різні. Наприклад, в арабських країнах віддають перевагу дуже солодким продуктам. Один і той самий продукт під одним брендом і назвою великих компаній буде найбільш солодким в арабських країнах, менш солодким — у нас, найменш солодким — в Європі.
Тобто перед тим, як виходити на якийсь ринок, треба зрозуміти, чи споживають там взагалі ваш продукт. Якщо у Європейському союзі безліч подібних до наших смакових вподобань, то в Китаї та Сінгапурі зовсім інші харчові звички.
Зараз ситуація з просуванням така, що більшість українських компаній, які працюють з ягодами, орієнтуються на сегмент В2В. Тобто вони працюють з іншими переробниками, які купують ягоди як інгредієнт і переробляють їх. Є декілька компаній, які орієнтуються на В2С маркетинг, але оскільки на просування на іноземних ринках маркетингові витрати є значними, вони працюють з трейдерами. Дуже мало українських компаній працюють безпосередньо з маркетингом В2С на іноземних ринках. У нашому сегменті таких компаній немає.
Одна із причин — щоб грати у великі маркетингові ігри, особливо в ЄС, потрібні досить великі бюджети. Водночас наші ягідні компанії — це малі та середні підприємства. Причому далеко не всі знаходяться на ринку тривалий час. Компанії, які займаються дикорослими ягодами, найстаріші — існують понад 20 років, в той же час середній вік компаній, які займаються лохиною, — 3-4 роки.
Заявити про себе
Водночас, для ефективного просування ягідної продукції на світові ринки, потрібні зусилля держави. У нас як країни уже є свій бренд — Ukraine Now, Trade with Ukraine. Його потрібно ефективно розкрутити, підтримувати та зробити товари з України відомими, виробити довіру до України як країни виробництва.
Поки що це лишається мрією. Кінцеві споживачі навіть не завжди знають, де Україна розташована. У моїй практиці були випадки, коли запитували, чи Україна знаходиться в Африці. Про нас дійсно мало знають. На цьому фоні новини про нашу країну за останні роки часто негативні. Минулого року вийшов серіал «Чорнобиль». Його подивилися всі.
Ми зараз знаходимося на етапі становлення, розвитку. Українським виробникам варто переймати досвід, ділитися своїм, спілкуватися, налагоджувати співпрацю з колегами.
Ірина Кухтіна, призедент Асоціації «Ягідництво України»
Для довідки: 30-31 січня в Києві відбудеться ІІ Міжнародний форум S-Fruit Transformation, присвячений кісточковим фруктам та ягодам. Захід об’єднає виробників, переробників та спеціалістів ринку з Європи та країн СНД. Його ідея — зробити в Україні хаб експертизи з ягід та кісточкових.
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.