Спробуємо розібрати наслідки такого рішення для бюджету країни та населення. Отже, для бюджету.
Відповідно до даних міністра соціальної політики, що наведені тут, кількість осіб, які отримували мінімальну заробітну плату в Україні у 2015 році (у 2016-му суттєвих змін не відбулося), становила 3,7 млн працівників, з них 2,6 млн — у приватному секторі, інші — в державному. Їх варто розглянути окремо. І тут потрібно пам’ятати про нарахування єдиного соціального внеску до Фонду заробітної плати, який лягає фіскальним навантаженням на роботодавця в розмірі 22%, та про відрахування із заробітної плати, податок на доходи фізичних осіб і військовий збір — 19,5%. Варто врахувати, що ЄСВ надходить до соціальних позабюджетних фондів (основна частина — до Пенсійного фонду), та все ж для бюджету це має значення в частині можливого зменшення суми щорічної допомоги Пенсійному фонду.
Розпочнемо з фіскальних наслідків збільшення мінімальної заробітної плати в державному секторі. Сума нарахувань на одного працівника зросте на 352 грн, відрахувань — на 412 грн. Якщо врахувати кількість працівників з «мінімалкою» у державному секторі, наведену вище, обсяг зростання доходів бюджету становитиме 764*1,1 млн = 840,4 млн грн. Враховуючи розмір бюджету на 2017 рік, зазначена сума зростання доходів становитиме близько 0,1%. Крім того, варто пам’ятати, що таким чином держава просто перекладає кошти з однієї державної «кишені» в іншу, адже для того, щоб виплатити збільшену заробітну плату, потрібно збільшити розмір доходів бюджету на аналогічну суму (податкову соціальну пільгу випустив з уваги свідомо, щоб не заплутувати читачів деталями)
Тепер про розмір зростання доходів бюджету від збільшення «мінімалки» у приватному секторі. Враховуючи вищенаведені цифри, зростання доходів бюджету становитиме 1,986 млрд (майже 2 млрд), що відповідає 2,7% доходів бюджету на 2017 рік. У випадку збільшення «мінімалки» у приватному секторі фіскальне значення такого кроку є великим.
Зважаючи на суттєвий супротив приватного сектору, що проявлявся у медіа через побоювання банкрутства тощо, варто відзначити, що більшість працівників, котрі отримували «мінімалку», мали також доплату в «конвертах», і таким чином держава недоотримувала в податках, а самі працівники недоотримуватимуть у майбутньому пенсійне забезпечення.
Можна з великою долею ймовірності стверджувати, що уряд шляхом подвоєння (різкого підняття) «мінімалки» вивів з тіні неоподатковувані доходи.
З точки зору досягнення більшої прозорості оподаткування такий крок уряду є правильним, та все ж існує, так би мовити, моральна сторона подібних дій. Працівники та роботодавці зовсім не впевнені в тому, що сплачені ними податки використовуються ефективно. Чим більший рівень сумніву в ефективності використання податків, тим більший супротив їх сплаті через мінімізацію та уникнення оподаткування. Збільшення «мінімалки» має супроводжуватися іншими кроками уряду щодо виведення з тіні економіки, в іншому разі зазначене збільшення не призведе до виведення з тіні заробітних плат і, як наслідок, зробить працівників ще більш вразливими, і тоді жодні фінансові санкції не допоможуть.
І як не гірко це визнавати, рівень розвитку нашої економіки надзвичайно низький, про це свідчить навіть той факт, що мінімальна заробітна плата, що не покриває реального (а не декларативного — 1600 грн) прожиткового мінімуму, є дискусійним питанням. Це у той час як деякі країни обговорюють питання мінімального чи базового доходу кожного громадянина тільки за те, що він є таким (громадянином країни), а деякі навіть провели з приводу «базового доходу» референдум (Швейцарія).
Олександр Лабенко, доцент кафедри оподаткування та страхування, НУБіП України
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.