Забруднення навколишнього середовища: аграрна ціна питання

25 жовтня 2017, 14:05 5671
Олександр Лабенко

Сільське господарство, відповідно до даних FAO, здійснює 20 % викидів вуглецю(в еквіваленті — https://climatechangeconnection.org/emissions/co2-equivalents). Не так і мало!

В Україні ситуація трішки краща, але з року в рік зростають обсяги діяльності сільськогосподарських товаровиробників, відповідно зростає обсяг забруднення (мінеральними добривами, пестицидами тощо).

Рис. Частка сільського господарства в загальних викидах парникових газів в Україні
Рис. Частка сільського господарства в загальних викидах парникових газів в Україні

Існує ще багато проблем, які створюються сільськогосподарською діяльністю для довкілля.

Як їх вирішувати?

Більшість країн світу мають систему платежів за забруднення навколишнього середовища сільськогосподарськими виробниками.

Проблема забруднення довкілля сільськогосподарським виробництвом для наших можновладців є відносно новою(можливо, неочікуваною), напевно тому в державні органи влади не звертають на це уваги. Але увага до проблеми забруднення НПС (навколишнього природного середовища) з кожним роком зростає. В цілому, її вирішення не має системної реалізації. Зокрема це підтверджує у своєму інтерв’ю міністр екології та природних ресурсів. Більше того, забруднення довкілля сприяє недоотриманню урожаю. Зокрема, він звертає увагу на низьке податкове навантаження на забруднювачів, що ніяким чином не стимулює останніх до підвищення енергоефективності та ощадливого ставлення до довкілля. Зокрема, сільськогосподарських товаровиробників до безцінного національного(народного) ресурсу - землі!

Жоден с.-г. виробник не буде зважати на екологічну складову своєї діяльності(за рідкісним виключенням), якщо за надмірне внесення мінеральних добрив та пестицидів він отримає більше додаткового прибутку, ніж сума штрафу, яку він може сплатити за подібні дії.

Проблема забруднення орних земель, і не тільки, пестицидами в нашій країні постала достатньо серйозно, щоб на неї не лише почали звертати увагу, а навіть реалізовувати дії щодо її вирішення.

Як приклад можна розглянути обіг пестицидів в Україні. 

Пестициди вбивають близько 200 тис. осіб

Регулювання обігу пестицидів вкрай необхідне і його необхідно здійснювати адміністративним методом(реєстрація пестицидів та контроль за їх обігом) та  фінансове регулювання їх обігу(податки та штрафи).

З реєстрацією пестицидів та контролем за їх обігом в нашій державі є проблеми.

Необхідно керуватися принципом «забруднювач платить» та збільшувати податкове навантаження на діяльність, що призводить до збільшення забруднення та встановити більші штрафи за порушення таких правил.

Наведу кілька прикладів щодо податкового регулювання обігу пестицидів. Податки на обіг пестицидів існують у таких країнах як: Данія, Франція, Швеція, Італія, Норвегія. Відповідно до проведених досліджень, даний вид оподаткування приносить так звані «подвійні дивіденди» країнам, які їх запровадили.

Така незначна кількість країн, які запровадили оподаткування обігу пестицидів, не означає того, що в інших країнах не здійснюється їх фінансове регулювання. У інших країнах є досить поширеною система штрафів за порушення правил обігу та внесення пестицидів. ООН рекомендує запровадження оподаткування пестицидів та мінеральних добрив в якості фінансового регулятора проблеми забруднення пестицидами та мінеральними добривами.

А як в Україні? Питання оподаткування обігу пестицидів не обговорюється, але варто зазначити іншу проблему. Відсутність дієвої системи обігу та внесення пестицидів.

Олександр Лабенко, доцент кафедри оподаткування та страхування, НУБіП України

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.