Другі на ринку. Як Україна стала другим за величиною експортером замороженої малини до ЄС

31 жовтня 2023, 12:03 6814

За останні п'ять років Україна вражаючими темпами збільшила експорт замороженої малини до Європейського Союзу та стала другим за величиною постачальником цієї ягоди на європейський ринок.

Це підтверджує «Огляд ринку замороженої малини», підготовлений Командою підтримки реформ Мінекономіки України (RST Mineconomy) в межах проєкту Export Booster.

За останні 5 років (2018-2022 рр.) експорт замороженої малини виріс у 5,4 раза у грошовому еквіваленті та у 2,7 раза в натуральному вираженні. Найбільші ринки збуту — це Польща та Німеччина. Інші країни ЄС — Нідерланди, Чехія, Австрія, Італія, Бельгія, Франція — також виявляють значний інтерес до української ягоди.

У 2021 році експортна ціна продукції досягла пікового значення за 5 років та склала 3,5 $/кг. У 2022 році відбулося падіння ціни до 2,6 $/кг. Як наслідок, попри збільшення обсягу експорту групи у 2022 році, через падіння ціни відбулось відповідне зменшення валютного виторгу.

Помісячна статистика експорту товарної групи 081120 у 2022 році показує, що найінтенсивніше експорт відбувався у третьому кварталі разом із падінням вартості продукції за кілограм.

Основним ринком збуту української малини є країни Європейського Союзу. Водночас найбільші споживачі — це Польща та Німеччина, які є лідерами з імпорту української продукції протягом 2018-2022 років.

Ринок замороженої малини в ЄС

Обсяг імпорту малини до ЄС активно нарощувався у 2021 та 2022 роках. У 2019 році обсяг імпорту малини не з країн ЄС складав $238 млн, а у 2022 році збільшився більш ніж у 2 рази та досяг позначки у $0,5 млрд. За цей час Україна стала другим за величною експортером замороженої малини до ЄС після Сербії з обсягом експорту у $121 млн. Таким чином, українські виробники замороженої малини забезпечили майже чверть (24,2%) зростання імпорту цієї продуктової групи до ЄС.

Загалом у 2022 році ЄС імпортував заморожену малину на суму $1,13 млрд. Середньорічне зростання імпорту малини за останні 5 років становило 13,9%. Найбільше середнє щорічне зростання обсягів імпорту за 2018-2022 роки продемонстрували Литва (54,9%), Болгарія (36,7%), Польща (36,4%), Словенія (28,4%), Румунія (25,6%) та Греція (25,4%).

Стан внутрішнього виробництва малини в Україні

Попри початок повномасштабної війни, український експорт замороженої малини до ЄС у 2022 році збільшився на більш ніж 5 тис. т (загальний обсяг експорту в 2022 році склав 32 тис. т відповідно до даних Євростату), а загальний обсяг експорту збільшився з 33 тис. т до 40 тис. т. Цьому сприяло географічне розташування основних виробників малини, які переважно дислоковані у західних та центральних областях України.

Україна є 4-м найбільшим експортером замороженої малини у світі в грошовому еквіваленті після Сербії, Польщі та Чилі. У 2022 році трійка експортерів-лідерів забезпечувала 54% від усього експорту замороженої малини у світі, коли частка України у світовому експорті складала 6% згідно з даними ресурсу trademap.org.

«Збільшення українського експорту та інтеграція наших виробників у глобальні ланцюги постачання є необхідними кроками для розвитку та зміцнення економіки. Українська малина лишається конкурентоздатною на глобальному ринку навіть в умовах війни, що відкриває безліч перспектив для аграріїв», — коментує директор Команди підтримки реформ Мінекономіки України Денис Шемякін.

«Огляд ринку замороженої малини» від проєкту Export booster — корисний маркетинговий інструмент для вітчизняних експортерів. У матеріалі наводиться перелік магазинів топімпортерів, які працюють з private label, і зведені дані про найбільші мережі супермаркетів Польщі, Чехії, Румунії, Болгарії та країн Західної Європи, перелік асоціацій, які опікуються спорідненими питаннями. Маємо надію, що «Огляд ринку замороженої малини» від нашої команди стане для українських експортерів у цій галузі своєрідним дороговказом корисної інформації для прийняття власних рішень та подальшого розвитку експорту», — зазначив старший проєктний менеджер Команди підтримки реформ Мінекономіки України Сергій Майданевич.


Для довідки: дослідження проведено у межах проєкту Export Booster Командою підтримки реформ Міністерства економіки України спільно з ДУ «Офіс з розвитку підприємництва та експорту», національним проєктом «Дія Бізнес» за підтримки USAID «Економічна підтримка України».