Найбільше на органічні продукти харчування витрачають громадяни Швейцарії, Данії, Люксембургу, Австрії та Франції. В цих країнах показник витрат сягає більше 200 євро щорічно на душу населення, а середній показник по Європейському Союзу складає 104 євро.
За словами експертки з досліджень зовнішніх ринків, радниці директора Офісу з розвитку підприємництва та експорту Ольги Гвоздьової, найважливіший фактор, який впливає як на показник споживання органічних продуктів, так і продуктів харчування загалом — висока інфляція. Середній рівень інфляції продуктів харчування з 2019 по 2022 рік у Європі складає 18%.
В Офісі з розвитку підприємництва та експорту зазначають, що у 2021 році країнами-лідерами за показником кількості виробників і переробників були Італія, Франція, Німеччина, Іспанія.
За обсягами роздрібних продажів органічної продукції в країнах Європи Німеччина та Франція є найбільшими ринками. Вони посідають друге і третє місце в світі, поступаючись лише США.
Загалом у 2021 році було імпортовано 2,9 млн т органічної продукції, і найбільшими імпортерами були Нідерланди, Німеччина, Бельгія, Франція, Італія.
Ольга Гвоздьова розповідає, що у 2022 році європейський ритейл у відповідь на зростаючу інфляцію збільшив ціни на продукти та послуги, але водночас зменшив свою маржу. Також торговельним мережам довелося зменшити витрати на маркетинг і рекламу.
Експертка додає, що на найближчий рік у пріоритетах ритейлерів буде зменшення операційних витрат, збільшення доходів, покращення взаємодії з клієнтами. А в довгострокових пріоритетах — інвестиції в ініціативи сталого розвитку. Таку ціль озвучили понад 50 найбільших ритейлерів у ЄС.
Найбільший ринок споживання органічної продукції в 2022 році впав на 3,5%. Обсяг ринку склав 15,3 млрд євро. Рушійною силою органіки стала роздрібна торгівля в супермаркетах та дискаунтерах, яка показала зростання на 3,2% — до 10 млрд євро.
«Водночас спеціалізовані магазини та крамнички залишаються сильними гравцями і продають п’яту частину всієї органічної продукції. Найбільше продавалися і показали зростання на 4% альтернативне органічне молоко і замінники м’ясної продукції. Також найбільше купувалися органічні яйця, картопля, овочі, фрукти, хліб. Найменше — кондитерські вироби та алкоголь», — зазначає Ольга Гвоздьова.
Серед причин споживання органічної продукції німці відзначаються такі фактори: здоров’я та захист тварин, натуральні продукти, підтримка місцевих виробників. До речі, кожна сьома ферма в Німеччині органічна, тому ринок даної продукції зростає.
У Франції минулого року органічний ринок просів на 4,6%, а це втрата 600 млрд євро. У спеціалізованих магазинах продажі впали на 8,6%, а в супермаркетах — на 4,6%.
«Споживачі здебільшого купували продукцію в місцевих фермерів та виробників, і продажі з місцевих ферм зросли на 3,9%. Прямі продажі через ферми займають 13% всього органічного ринку, і цей сегмент зростає.
Також особливістю стало те, що продажі органічної продукції через ресторани зросли на 17%», — деталізує Ольга Гвоздьова.
Відповідно до проведеного дослідження, найбільше падіння органічної продукції було в м’ясних, морепродуктах, овочах та фруктах, меншу динаміку падіння показали молочна продукція та безалкогольні напої, а от продажі вина зросли.
Одними з причин споживання органічної продукції французи називають користь для здоров’я, збереження навколишнього середовища та смак продуктів.
Органічний ринок Швейцарії зменшився незначно, зниження становило лише 2,2%. Найбільше впали прямі продажі та через спеціалізовані органічні магазини.
Минулого року органічний ринок показав зростання у Великій Британії на 1,6% і досяг 3,5 млрд євро в грошовому еквіваленті. Найбільше зростання зафіксовано в галузі громадського харчування — на 152%.
У Нідерландах продажі органічної продукції в 2022 році зросли на 25%. Значне збільшення товарообігу даних продуктів частково пов’язане зі збільшенням пропозиції.
За словами Ольги Гвоздьової, супермаркети відіграють важливу роль, адже 73% усіх органічних продуктів купується саме в них. З торговельних мереж лідирує «Альберт Хейн».
Як зазначають в Офісі з розвитку підприємництва та експорту, відповідно до показників 2022 року серед нових продуктів на європейському ринку органічна молочна продукція демонструє нестабільне зростання, а от дитяче харчування майже п’ять років тримає показник не менше 60%.
Сегмент заморожених та консервованих фруктів та овочів показує позитивну динаміку. Також стабільну позицію в понад 35% займає мед. А от частка зернових сніданків знизилася.
«Ті ринки, які доволі зрілі в плані органічної продукції, наприклад, Німеччина, будуть відновлювати споживання органічної продукції, однак зростатимуть не такими темпами, як це було раніше. Щорічних показників у 10-20% не варто очікувати», — пояснює Ольга Гвоздьова.
Вона додає, що найближчим часом ніші для розвитку органічної продукції на ринку ЄС займуть продукти, попит на які зростає, Private Label та громадське харчування.
Людмила Лебідь, AgroPortal.ua