Вино — це найдорожча форма алкоголю в світі, воно не є товаром першої необхідності, й досить часто його смак може розчаровувати. Тож чому ми його споживаємо?
«Очевидно, що саме вино є так званим «соціальним мастилом», тобто воно добре доповнює будь-які події. Люди цінують сам процес споживання вина — вибір, штопор, келихи, дегустація, історія тощо. Вино також є зовнішньою ознакою соціального успіху людини», — розповів під час своєї лекції професор виноробства з Інституту регіону Бордо (Франція) Стефан Баде.
До початку пандемії COVID-19 кожні п’ять років споживання вина в світі збільшувалося на 1 млрд пляшок. Відповідно, щороку випивалося близько 33 млрд пляшок вина. Після цього періоду споживання почало падати щороку на 5%.
Всього у світі споживають вино у 200 країнах, проте 20 найбільших країн-споживачів складають 75% світового ринку.
Найбільшими поціновувачами вина є США, Франція, Італія, Німеччина, Велика Британія. Але споживання на душу населення найбільше в Португалії, хоча за загальною кількістю спожитого вина ця країна посідає 10-те місце.
Україна загалом споживає 1,1 млн гектолітрів вина на рік, що на душу населення складає 3 літри. Це офіційна інформація, але ще є споживання, яке не обліковується.
За даними Світового бюро здоров’я, вино складає лише 8% споживання, вираженого у чистому спирті, спиртні напої — 50%, пиво — 35%, інші види — 7%. Це означає, що ті, хто споживає вино, роблять це не тільки через те, що воно алкогольне, а через низку інших причин.
«Споживання вина на душу населення зменшується, воно не витримує конкуренції зі спиртними напоями та пивом, але це компенсується збільшенням кількості людей у світі, що споживають вино», — пояснює Стефан Баде.
Основні тенденції споживання вина у світі
- Рожеве вино. На початку 2000-х років розпочалася рожева хвиля. За останні 15 років споживання рожевого вина зросло на 39%, тобто +6% на рік. Воно зростає швидше, ніж споживання білого (+1%) та червоного (+0,6%). Найбільше це вино п’ють у Франції та США.
- Ігристі вина. Після рожевої хвилі йде ігриста. Споживання цієї категорії зросло на 15-20% за останні 15 років. Із моменту пандемії споживання ігристих зростає на 14% щороку.
- Сортові вина. Сучасний споживач надає перевагу сортовим винам, тобто винам з одного сорту винограду (Піно Нуар, Мерло, Каберне, Шардоне). Совіньйон Блан — єдиний сорт винограду, продажі якого у світі зросли торік. Вина з цього сорту легкі та освіжаючі.
- «Зелені» вина. Вина без шкідливих елементів, органічні, біодинамічні. Із зазначенням того, що вони виготовлялися з мінімальними викидами в атмосферу. Таких вин вистачає на ринку, але зараз вони перебувають у несприятливій ситуації через інфляцію.
- Корисні вина. Веганські, безалкогольні або з низьким вмістом калорій.
Серед інших трендів професор Стефан Баде виділяє зміну паковання (стандартний літраж втрачає позиції), акцент на переробку тари, використання ШІ та АІ, віртуальні візити на виноробні та розвиток винного туризму.
Іванна Панасюк, AgroPortal.ua