Як для себе: Kernel розширює послуги з перевалки олії для партнерів

15 листопада 2024, 05:53 1113

Третій рік повномасштабної війни продовжує випробовувати на міцність українських агровиробників та експортерів. Проте складні часи народжують нові рішення. Розширивши свої логістичні потужності шляхом придбання терміналів у портах «Чорноморськ», «Південний» та «Рені», компанія Kernel відкрила новий для себе бізнес-напрям із перевалки рослинної олії та почала надавати цю послугу партнерам.

AgroPortal.ua поспілкувався із заступником керівника департаменту перевалки і флоту Kernel Михайлом Кравченком та дізнався, чому компанія вирішила розвивати цей напрям і що вважає своєю конкурентною перевагою.

Михайле, яка сьогодні склалася ситуація з логістикою в Україні для олійних вантажів? Які шляхи працюють найкраще?

Михайло Кравченко: Війна дуже змінила традиційні логістичні маршрути для олійних вантажів в Україні, як і всю логістику в принципі. На початку вторгнення, коли чорноморські порти були закриті, а прикордонні переходи — обмежені, компанії робили все можливе і неможливе, щоб знайти альтернативні шляхи експорту. На сьогодні, після відкриття Чорного моря та налагодження сталої роботи глибоководних терміналів, найбільш ефективними напрямками для експорту є чорноморські порти. Власне, як і було завжди, ці шляхи дозволяють забезпечити безперервність постачань і стабільно високі обсяги експорту. За потужністю й економічною вигодою для перевізників ці канали не мають альтернативи, тому утримання експорту чорноморськими портами для України є надважливим завданням. На жаль, останнім часом бачимо, що ворог активізував атаки по одеським терміналам. Проте відвантаження продовжуються завдяки Силам оборони і відчайдушності всіх, хто працює у портах.

Водночас не можна недооцінювати важливість інших маршрутів. Можливість перевалки через дунайські порти «Рені» та «Ізмаїл», а також транспортування через західні кордони України залишається потрібною українським перевізникам у разі загострення ситуації чи необхідності плану «Б». Адже експорт агропродукції з України має відбуватися за будь-яких обставин. Принаймні ми у Kernel поставили це собі за мету ще на початку повномасштабного вторгнення і, відповідно, так перебудували свою логістичну інфраструктуру, щоб адаптуватися до будь-яких викликів як на внутрішньому ринку перевезень, так і залежно від зовнішніх змін.

Напевно, ця стратегія працює, адже Kernel тепер перевалює олію на своїх терміналах не лише для себе, а й пропонує цю послугу для ринку. Чому вирішили розвивати цей напрям?

Михайло Кравченко: Почну з того, що до розвитку цього напряму загалом нас підштовхнула війна та ті зміни, які вона з собою принесла. У мирний час ми майже всі запити з перевалки олійних вантажів закривали через Миколаїв. Коли потужності цього регіону були втрачені через воєнні дії, ми зрозуміли, що Kernel, як найбільший виробник і експортер соняшникової олії, повинен мати свої активи, і почали їх нарощувати. Тож на сьогодні ми оперуємо власними терміналами у портах «Південний», «Чорноморськ» та «Рені». Завдяки цим потужностям ми можемо забезпечити стабільний експорт олії навіть у складних умовах і навіть більше, ніж для своїх потреб. Якщо завантажити ці термінали на максимум, то вони можуть перевалювати сукупно понад 220 тис. т на місяць.

Плюс ми підійшли до оснащення терміналів «як для себе», тому автоматично ця якість стає доступною і нашим партнерам. На активах встановлене сучасне обладнання, продумана і втілена інфраструктура для виконання повного комплексу робіт. Тут можна швидко приймати, зберігати, відвантажувати продукцію. Також ми надаємо партнерам послуги з кількісного та якісного контролю, митно-брокерський супровід, експортну сертифікацію. І ще одна, як на мене, дуже важлива перевага — можливість інтегрувати до цього ланцюжка ще й залізничні послуги. Усе це загалом заощаджує логістичні витрати та забезпечує безперебійність процесів.

Чи правильно я розумію, що ви вирішили надавати послугу з перевалки олії в ринок, оскільки є певний «дефіцит» завантаженості терміналів власною продукцією? Ваші потужності перевершили ваші можливості?

Михайло Кравченко: Звісно, нам важливо, щоб наші потужності працювали на повну. Але розширення послуги в ринок стало необхідністю адаптації до нових логістичних реалій. Наші сервіси з перевалки та перевезень для партнерів дозволяють забезпечити надійність, прозорість і прогнозованість логістики. У сучасних умовах, де ризики є частиною щоденної реальності, прогнозованість — це дуже сильна перевага, один із ключових факторів для успішного планування та виконання експортних контрактів. А це про побудову міцних бізнес-відносин, довіру, гарантії. У наш час ці речі мають особливу цінність. 

Це відповідає філософії Kernel щодо співпраці — ділитися досвідом і можливостями, щоб впроваджувати культуру партнерства, посилювати та розвивати весь ринок. Ми вже це робимо через проєкт OpenAgriBusiness, який цього року відновив активну роботу і працює на підтримку українських агровиробників. У напрямі логістики ми також прагнемо надавати партнерам найкращі умови для експорту завдяки наявній у нас експертизі та інфраструктурі.

А як щодо інвестицій у цей напрям? Чи потребувало це додаткових вкладень, і якщо так, то скільки інвестовано?

Михайло Кравченко: Так, розвиток перевалки олії потребував значних додаткових інвестицій. Kernel вклав близько $65 млн у збільшення потужностей для перевалки рослинних олій. Зокрема, було придбано потужності в порту «Чорноморськ» за $19,4 млн, у порту «Південний» — за майже $20 млн та термінал для перевалки соняшникової олії в порту «Рені» за $25 млн. До речі, термінал у Чорноморську потребував значної реконструкції. Тож ми додатково виділили кошти на його відновлення та підготовку до роботи. Об’єкт запрацював у січні 2024 року, і після реновації має річну потужність перевалки 1,4 млн т олії.

Потужності дійсно великі. Проте чи є попит на ринку на послуги з перевалки олії?

Михайло Кравченко: Попит на перевалку олії значно зріс. Одна з причин — постійні загрози та ризики, з якими стикаються агровиробники, власники інфраструктури та трейдери. З одного боку, інфраструктури вистачає, але є запит саме на високу якість і прогнозованість логістики, як я зазначав раніше.

Які плани має Kernel щодо розвитку комерційних послуг?

Михайло Кравченко: Плануємо активно збільшувати обсяги перевалки олії та розширювати спектр комерційних послуг. Ми прагнемо охопити додатково 10-15% від загального обсягу експорту олії в Україні, тому готові пропонувати гнучкі та ефективні рішення для наших партнерів. Наявна інфраструктура й потужності дозволяють нам це робити.

А які ще логістичні рішення розробляє компанія?

Михайло Кравченко: Ми постійно вдосконалюємо ефективність, тож спрямовуємо зусилля саме на цей показник. Серед кроків у цьому напрямку — впровадження цифрових технологій для оптимізації логістичних процесів. Наприклад, зараз активно впроваджуємо еTTH. За цим стоїть велика робота з партнерами, підрядниками, яка змінює ринок у прямому сенсі цього слова.

Насамкінець поділіться, будь ласка, як ви оцінюєте майбутній сезон, зважаючи на нестачу соняшнику для переробки?

Михайло Кравченко: Поточний, а також майбутній сезон обіцяє бути непростим. І так, причина — можлива нестача сировини, зокрема соняшнику для переробки. Однак Kernel уже давно на ринку, і ми вміємо «бачити» наперед, тому працюємо над диверсифікацією джерел сировини та оптимізацією процесів, щоб мінімізувати можливі ризики. Завершу тим, з чого і починав розмову, — воєнний час навчив нас бути гнучкими й адаптивними. Завдяки новим логістичним рішенням та інвестиціям у розвиток інфраструктури ми забезпечили стабільність і готовність до потенційних викликів. Перші роки повномасштабної війни пішли у нас на цю внутрішню перебудову і нарощування ресурсу, а тепер ми готові й уже ділимося експертизою з ринком.

Дякую за розмову.


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua