СушиPRO100: як невелике господарство конкурує на ринку та заробляє на елеваторі

09 вересня 2024, 05:53 1594

Елеваторний комплекс, який видно здалеку по дорозі на Кіровоградщину, за масштабністю і потужністю більше підходить великій агрокомпанії. Насправді ж його побудувало невелике підприємство, яке має в обробітку всього 700 га. Реалізували цей проєкт фермери, не маючи на нього власних коштів, але маючи велику мрію. І цього було достатньо, щоб збудувати елеватор, який стане показовим, а його світлини побачить вся Україна.

Власники підприємства «ДНБ» Юлія та Володимир Усови багато років виношували ідею створити щось масштабне та технологічне, хоч для їхнього господарства та розміру земельного банку вистачило б невеликих потужностей для зберігання зерна обсягом до 5 тис. т. 

Елеватор на місці свиноферми

Приватне підприємство «ДНБ» знаходиться в Новоархангельську. Діяльність господарства почалася з макаронного цеху, потім додали крупʼяний. Цією продукцією підприємство забезпечувало весь район. Потім подружжя Усових вирішили взяти землю в оренду, щоб займатися рослинництвом і мати власну сировину для виробництва. 

За ланцюговою реакцією, оскільки в результаті виробництва круп накопичувалося чимало зернових відходів, вирішили зайнятися свинарством. І в цьому питанні підійшли до справи серйозно — мали свій маточник, закуповували племінних свинок та хряків, а отримане поголівʼя відправляли на відгодівлю та здавали тварин живою вагою оптом заготівельникам. З часом зрозуміли, що економічно вигідніше буде організувати власний забійний цех та реалізовувати мʼясо самостійно. Так і працювали, допоки у Юлії Степанівни не виникла ідея побудувати власний елеватор. І не просто фермерський, а потужністю 14,5 тис. т одночасного зберігання.

propData.content.image
Юлія Усова, власниця ПП «ДНБ»

Ми з чоловіком подумали, якщо вже вкладаємо гроші в цей проєкт, то й робити його потрібно по-максимуму. І не лише для власного використання, а щоб надавати послуги іншим аграріям. Тобто елеватор має бути автоматизованим, сучасним, технологічним, а в його основі повинні бути виважені економічні розрахунки.

Економлячи кошти, контролювали всі етапи будівництва 

І якщо в Усових було бачення майбутнього елеватора, оскільки виношували цю ідею багато років, то власних коштів на його будівництво вони не мали. Але з початком пандемії Covid-19 вирішили не втрачати час і почали роботи над фундаментом майбутнього елеватора. Підприємство не наймало прораба та інженера, а весь будівельний процес Юлія Степанівна контролювала самостійно та брала на себе відповідальність.

propData.content.image
Юлія Усова, власниця ПП «ДНБ»

Через обмеженість у коштах довелося на всьому економити та самій вникати в усі дрібниці будівництва. До цього зовсім не знала специфіки будівельної сфери, але навчилася читати кошториси, креслення, вивчила всі нормативи, номенклатуру та специфічні терміни в будівництві. У процесі побачила, як нас дурять будівельні компанії на прихованих роботах, де і як списуються мільйони. Якщо відразу це не побачити, то вже після завершення робіт не можна перевірити, чи дійсно там виконано той обсяг, який зазначається в документі.

А роботи велися масштабні, адже через плавучі глиняні грунти в фундамент під елеватор довелося вбити під кожну «таблетку» 86 палей на глибину 15 метрів. 

Ідея — головний мотиватор, а гроші — лише інструмент для реалізації

Весною 2021 року Усови побачили передумови високого врожаю і перспективність реалізації проєкту саме цього року. Тому вирішили реалізовувати свою ідею дуже швидко, а для цього повинні були отримати кредитування.

propData.content.image

Я настільки горіла цією ідеєю, що стукалася у всі банки, щоб отримати кредит під проєкт. Три з них не повірили в його ефективність та відмовили. Головний аргумент був такий: елеваторні комплекси будують потужні компанії, агрохолдинги, а не сільгосппідприємства, до того ж ще й грошей не маєте. Я тоді сказала: ідея рухає всім, надихає, стимулює йти вперед до своєї мрії, і це головний мотиватор. А гроші — лише інструмент для реалізації.

Після декількох відмов подружжя звернулося до знайомої менеджерки в банк, з якою познайомилися на одній із агровиставок та працювали за кредитними програмами не один рік. Завдяки цим зв'язкам та хорошій кредитній історії Усовим вдалося отримати кредит та реалізувати свою мрію, збудувавши елеватор усього за 5 місяців. Володимир Усов зазначає, що навіть якби їм не дали кредит, вони б не відмовилися від своєї ідеї, а будували комплекс чергами, хоча б це й зайняло щонайменше два роки і коштувало значно дорожче.

Принципова позиція власників: обладнання від українського виробника та чесна компанія

З постачальником обладнання для елеватора — українською компанією LUBNYMASH — Усови познайомилися на виставці AGRO. До цього мали пропозиції від різних виробників. Юлія Степанівна, як економіст, просила в усіх одразу розрахунки по об'єкту і виявила, що у деяких компаній вартість менша, оскільки роблять обладнання з тоншого металу. Підприємиця заглибилася в це питання і з'ясувала, що окремі виробники заявляють про виготовлення обладнання з фінського металу, а насправді використовують китайський, менш якісний та менш металоємний.

propData.content.image
Юлія Усова, власниця ПП «ДНБ»

Для нас було принципово працювати з українським виробником обладнання, і щоб наш партнер був відкритим і чесним. За цими параметрами і обрали LUBNYMASH, які з-поміж багатьох виробників вселяють довіру та показали нам — невеликим фермерам — усе своє виробництво. 

Тож відвідавши завод LUBNYMASH, Усови перконалися, що всі вироби виготовлені з високоякісних матеріалів, а це забезпечує довговічність та стійкість до зношування. Виробник запевнив, що міцні конструкції здатні витримувати високі навантаження і складні умови експлуатації, а використання передових технологій у виробництві гарантує ефективність і надійність обладнання. 

Юлія Степанівна додає, що були приємно вражені, що такий великий виробник із такою увагою і розумінням поставився до невеликого господарства-замовника, яке будувало елеватор за кредитний кошт. А фахівці, менеджери, конструктори компанії LUBNYMASH максимально були залучені до проєкту та вболівали за кінцевий результат, тому й донині є бажаними гостями на підприємстві.

Зірвати джекпот: вчасно запустили і заробили

ПП «ДНБ» запустило елеватор у роботу, як і планувалося, у жовтні 2021 року. На загальний обсяг 14,5 тис. т одноразового зберігання елеваторний комплекс укомплектований обладнанням LUBNYMASH:

  • зерносушарка СШ-25 продуктивністю 25 т/год по пшениці; 
  • чотири силоси для зберігання зерна по 3,5 тис. т кожен;
  • один силос для автовідвантаження на 40 т;
  • два хопери під зерносушарку обсягом по 400 т;
  • транспортне обладнання потужністю 100 т/год.

Із унікальних рішень — 4 силоси нестандартного радіусу, які були виконані LUBNYMASH вперше такого розміру на замовлення господарства. Діаметр силосів довелося підганяти під уже залитий фундамент.   

У LUBNYMASH відзначають, що, окрім серійного виробництва, виконують також замовлення під конкретні запити. Зараз у компанії спостерігають зростання кількості замовників, які потребують нестандартних рішень: це і деталі до обладнання іноземного виробника, і окремі запити щодо виготовлення з нестандартних матеріалів, і специфічні продукти у різних клієнтів, різний конструктив силосів, бункерів і транспортерів.

Крім того, Юлія Усова під час відвідин заводу LUBNYMASH побачила нове рішення — полімерне покриття даху для силосів. Вона відразу вирішила, що їхній елеватор матиме саме таке покриття, хоча це дещо й здорожчувало проєкт.

Власники підприємства не прогадали, адже 2021 року в Україні було зібрано рекордний урожай усіх культур. Тож відразу після запуску елеваторного комплексу на нього почали везти зерно аграрії з усієї області. В перший же день роботи елеватора надійшло 19 тис. т кукурудзи, тож усі майданчики довкола були завалені зерном.

«Кукурудза йшла з полів мокра, не можна було обійтися без сушіння, і елеватор цілодобово працював та все одно був ущент завантажений, усі майданчики були завалені збіжжям. Того року ми сушили 400 т на добу, а щодня нам завозили по 1 тис. т зерна», — згадує Володимир Усов.

Він додає, що 2021 року ціна на зернові була космічною, що дозволило аграріям заробити. Водночас і їхнє господарство, можна сказати, зірвало джекпот: змогли заробити та відразу розрахуватися з банком.

А вже до наступного сезону, щоб збільшити продуктивність удвічі, поставили нове очисне обладнання, оскільки старі потужності не справлялися з потрібними обсягами. 

Рішення від GRECO GROUP дозволяє елеваторам бути прибутковими і конкурентними

З самого початку власники елеватора вирішили, що сушитимуть зерно газом, хоча не мають доступу до природного газу, а лише пропан/бутан, які завозили цистернами.  

propData.content.image
Юлія Усова, власниця ПП «ДНБ»

Ми пішли на цей крок, оскільки, по-перше, на той момент ціна на газ була прийнятною — 14,5 грн/куб. м. По-друге, ми чули, що траплялися випадки, коли сушарки, працюючи на інших джерелах енергії, мали загорання. Тому з метою безпеки ми обрали саме газ. Коли зимою 2021 року ціна на газ піднялася до 20 грн/куб. м, а після початку війни — до 48 грн/куб. м, зрозуміли, що робота нам обходиться доволі дорого, і за таких цін ми не зможемо ефективно працювати. Якщо у нас калькуляція сушіння була 52 грн/т, а за подорожчання газу стала 104 грн/т, то фактично всі зароблені гроші ми змушені були віддавати за газ.

Тому на підприємстві почали шукати економічно вигідну альтернативу і  знайшли її у компанії GRECO GROUP. Придбали та переобладнали зерносушарку на автоматичний твердопаливний теплогенератор потужністю 4 МВт. При цьому зберегли також газову систему. 

Спочатку автоматичний твердопаливний теплогенератор GRECO GROUP працював на соняшниковій пелеті, а згодом на підприємстві також почали використовувати власні відходи кукурудзи, гранулюючи їх. Таким чином вирішили відразу два питання: утилізацію відходів та економію на паливі. За підрахунками Усових, за рік вони повністю окупили інвестиції в автоматичний твердопаливний теплогенератор. І сьогодні собівартість сушіння на ньому складає 25 грн/т. Загалом компанія-виробник автоматичних твердопаливних теплогенераторів гарантує показник собівартості сушіння зерна на їх обладнанні на рівні 8-11 грн на 1/т%.  

Автоматичні твердопаливні теплогенератори GRECO GROUP працюють на палеті, щепі, зернових або інших сипких матеріалах.

propData.content.image
Юлія Усова, власниця ПП «ДНБ»

В елеваторному бізнесі постійно в спину дихають конкуренти, адже неподалік від нас знаходиться ще декілька елеваторів. Тому потрібно виживати, а це можливо за умови зниження ціни для клієнтів. Завдяки автоматичній твердопаливній системі від GRECO GROUP ми змогли для своїх клієнтів зменшити ціну на третину. Всі в цій ситуації у виграші.

Крім економічного результату, який досягається завдяки використанню твердопаливного теплогенератора, система має ще одну важливу перевагу — вона не потребує додаткового персоналу, адже є повністю автоматизованою. 

У компанії GRECO GROUP відзначають, що малогабаритна високоефективна енергетична система високої потужності (від 2 до 20 МВт) була продумана під елеватори, де дуже обмежений простір встановлення, де немає можливості додаткового будівництва. До того ж автоматичний твердопаливний теплогенератор GRECO GROUP приєднується практично до всіх типів сушарок. Водночас найбільш затребувані серед агровиробників, які переобладнують сушарки на альтернативне паливо, автоматичні твердопаливні генератори потужністю від 4 до 8 МВт. Саме такі підходять для найбільш розповсюджених за потужністю та обсягом зерносушарок.

До речі, модульна конструкція автоматичних твердопаливних генераторів дозволяє зробити монтаж обладнання за 2-4 доби. Тому аграрії можуть переобладнувати сушарки не лише до початку сезону, а й у жовтні, листопаді. 

Вдосконалення та пошук нових рішень як основа аграрного бізнесу 

На своїх землях ПП «ДНБ» вирощує кукурудзу, соняшник та озиму пшеницю. Раніше також сіяли сою, ріпак, ячмінь, гречку, просо, горох і навіть гірчицю, але потім обрали для себе культури, які найкраще вміють вирощувати.

Хоч за освітою Юлія Усова економіст, але повноцінно виконує в господарстві роботу головного агронома. Каже, що для неї це дуже цікаві процеси, які важливо розуміти. На полях підприємства постійно закладають демоділянки, експериментують із живленням та використанням нових продуктів. Єдине незмінне правило — не шкодувати кошти на якісні ЗЗР, оскільки на ринку багато підробок та дешевих китайських препаратів. Тому в ПП «ДНБ» працюють із перевіреними компаніями і застосовують лише оригінатори, адже з такими продуктами рослина отримує гарантований захист, а підприємство — якісний урожай. 

До того ж для господарства якість зерна — дуже важливий показник, оскільки свій урожай ПП «ДНБ» продає світовим компаніям RISOIL, COFCO, Kernel. 

«Вийшовши на такий високий рівень, ми повинні йому відповідати, і щоб залишитись на ринку, потрібно мати якісне зерно. Так, у цих компаній дуже високі вимоги, але водночас вони дуже чесні в розрахунках. Адже на ринку зараз багато недопропорядних компаній», — зазначає Юлія Усова.

Підприємство «ДНБ» має всю необхідну сільськогосподарську техніку для роботи на 700 га, а також 4 власні автомобілі-зерновози. 

На переконання Усових, в агробізнесі не можна зупинятися у розвитку, варто весь час удосконалювати виробництво, шукаючи нові ефективні рішення. Історія підприємців — яскравий приклад, адже вони змогли втілити в життя свою мрію. Й досі їхній елеватор слугує для багатьох аграріїв наочним посібником, куди вони їдуть, щоб подивитися, як зробити все правильно і ефективно. 

Проєкт #СушиPRO100 реалізується за підтримки компаній LUBNYMASH & GRECO GROUP


Людмила Лебідь, Вікторія Полевик, AgroPortal.ua