«Споживання власного місцевого столового винограду останнім часом збільшилося вп«ятеро, — стверджує керівник компанії »Інфоіндустрія» Дмитро Гордійчук. — Тепер треба навчитися розтягнути його споживання на цілий рік, зберігаючи найкращі смакові та зовнішні якості саме українського винограду«.
AgroPortal.ua на традиційній виставці «Золоте гроно України» у Запоріжжі зібрав корисні лайфхаки від підприємців, які навчилися вигідно збувати виноград і продукцію з нього.
Ділимось ідеями з нашими читачами.
Лайфхак №1: від кулінарного технолога Нелли Куліковської
Попит на натуральні, смачні та гарні, а головне — екологічно чисті продукти взяла за основу свого невеличкого бізнесу інженер-технолог, харчовик Нелла Куліковська з смт Михайлівка Запорізької області.
Господиня захоплено демонструє:
— компоти в різних комбінаціях білого та червоного винограду, персиків;
— філігранні баночки винограду з помідорами — великими і дрібними;
— маринований виноград — каже, краще за будь-які оливки;
— цілий асортимент салатних заправок, де, крім винограду, є все, що росте на городі, ще й приправлене травневим медом, який поставляють колежанки з Ради жінок-фермерів Запорізької області;
— дизайнерські пляшки із заправками, які клієнти охоче замовляють на подарунки: ґаздиня робить їх на будь-який смак, розмір, форму;
— для ювілеїв, свят має у припасах й авторську горілку-чачу із виноградинками на закуску для естетів;
— вишуканими ягодами прикрашає також свої тістечка і торти, які виготовляє на замовлення.
«Ми мали 250 кущів винограду. Завдяки підтримці проекту бізнес-розвитку плодоовочівництва UHBDP почали ще вирощувати і переробляти суницю. У моєму садку зараз навіть ківі росте! — захоплено розповідає експериментаторка. — Продавати зараз дуже цікаво, адже є OLX, Фейсбук — маса можливостей. Готову продукцію пересилаємо «Новою поштою» або просто передаємо автобусами.
Дуже люблю, коли клієнти ставляться серйозно, ґрунтовно до співробітництва. Скажімо, замовники приїздять подивитися мою кухню, умови, в яких виготовляється продукція. Радію з цього, бо люблю показувати своє господарство.
За 2,5 роки роботи відчула суттєву динаміку. Тепер у мене з«являється більше гуртових замовників. Є такі, що мою продукцію ще далі передають на глибшу переробку. Наприклад, з моїх сухофруктів наступний підприємець створює спеціальні фігурки для зоомагазинів».
З 2014 року Нелла Куліковська є популярним учасником традиційного фестивалю консервацій у Запоріжжі.
«Я не просто працюю за своєю спеціальністю, — говорить жінка. — Я роблю те, що красиво і цікаво».
Лайфхак №2: від сільськогосподарського виробничого кооперативу «Мирний»
Подати свій якісний виноград сорту Аркадія на тендери, щоби партіями збувати продукцію для місцевих дитячих садочків та шкіл, — це один із способів реалізації, який планують вже найближчим часом впровадити у СВК «Мирний» із села з характерною назвою Виноградне Токмацького району Запорізької області.
Керівник господарства Володимир Хижук визнає: щороку доводиться мати справу з різними закупівельниками і ринковими умовами, тому шукають варіантів стабільності для продукції з 4 га. А з часом можна і розширити площі. Урожаї отримують хороші, незважаючи на погодні проблеми.
Ніщо не пропадає — післяпродажні залишки винограду переробляють на корисні соки для членів кооперативу.
Наступного сезону 3-4 ряди переведуть у тепличні умови, щоби отримувати більш раннє дозрівання, а отже — кращу ціну і, відповідно, вигіднішу економіку.
Ведуть переговори з колегами всього району про можливість організації спільного холодильника.
Правда, досвідчені колеги переконують: щоби охолодження справді стало ефективним, треба облаштувати цілісний безперервний ланцюжок — від сільського холодильника до магазинного і до домашнього холодильника споживача. А інакше охолоджений виноград, який вивезуть на необладнаний ринковий прилавок, швидко втратить свої смакові та зовнішні якості.
Лайфхак №3: від фермерської родини Андрія Мамая
Фермерська родина Мамай з Бериславського району Херсонщини ставить на високу якість свого винограду і його ексклюзивний продаж за напрацьованою впродовж 6 років базою власних клієнтів.
Не шкодують сил, часу і засобів для інтенсивного вирощування, не пропускають жодного технологічного моменту.
80% споживачів самі приїздять до Мамаїв за продукцією. «Наші стабільні клієнти навіть не заглядають у спаковані ящики — довіряють, впевнені у нашій якості. Ми ретельно не лише вирощуємо, але й стежимо за акуратністю збирання та естетикою пакування. Переконані, що постійні споживачі приїдуть до нас і наступного року. Наша база таких клієнтів постійно росте», — говорить фермер.
Ці приватні виробники відпускають за цінами місцевого ринку Копані. Але при цьому не витрачаються на логістику. На ринку збувають лише те, що залишилося після запланованих продажів.
Андрій має технічну та бухгалтерську освіту. Сам аналізує економіку господарства. Багато вчиться на профільних семінарах. Каже, учасникам ринку треба більше гуртуватися, координувати свої дії. Інакше будуть і надалі ставатися такі провальні обвали цін, як нинішнього сезону: «Через тих, хто поспішив вивезти на ринок зелений виноград, через «моя хата скраю» постраждали усі. Хочемо успіху — мусимо спільно домовлятися».
Лайфхак №4: від ягідної ферми «Ніка» Станіслава Глущенка
Підприємець Станіслав Глущенко в Запорізькій області 1,5 га виноградинків вирощує на зрошенні. Каже, воно додає, як мінімум, 30% урожайності.
Свого часу інвестував у свердловину і накопичувач. Зараз працює над організацією спеціального місця для передпродажної підготовки своєї продукції.
Упродовж 8 років активно змінює сорти залежно від ситуації на ринку. Вивчати запити споживачів їздить не тільки у своєму регіоні, але й на різні ринки в столиці, де радиться із фахівцями з продажів: «Багато хто висловлює ексклюзивні бажання, я прислухаюся до вибагливого ринку і реагую.
Маю багато сортів. Якщо ми всі дружно перейдемо на один популярний сорт, то можуть статися такі ж неприємності, як нині зі знаменитою Аркадією».
Господар радить також дуже точно вивчити особливості кожної точки вирощування винограду і враховувати розташування під час розрахунку економічної доцільності: «Кожен може подивитися суму активних температур. Ми, наприклад, на кілька градусів відстаємо від Херсонщини чи Одещини. Щоби конкурувати із ранніми сортами сусідів, мені хіба що треба ставити теплиці. Але тоді моя собівартість стане порівняно невигідною, тому я не обрав цей шлях. Натомість орієнтуюся на пізніше дозрівання — і вільніше продаю за кращими для себе цінами.
Наша спільна проблема — одночасні продажі. Треба якомога довше розтягнути сезон. Під таку тенденцію і добирати сорти».
Станіслав Глущенко планує згодом продавати свою продукцію і в мережах супермаркетів. Але поки що вони не можуть замовити йому оптимальні партії.
«Довго рахував і визначив, що нинішнього сезону для мене оптимальними були ціни у 8 грн/кг за білий виноград і 12 грн/кг — за кольоровий. Продукцію покупці забирають просто з ділянки», — відмічає Станіслав Глущенко.
Для свого винограду він розкорчував ділянки 3-х покинутих угідь на сільській вулиці. Ягодою засадив фактично колишній смітник. Зараз збирається придбати ще й сусідські покинуті обійстя. Каже, сільська влада іде назустріч.
Лайфхак №5: від авторитетного виноградаря і селекціонера Івана Захаренка
Досвідчений виноградар і селекціонер Іван Захаренко — категоричний прихильник вирощування винограду на богарі, без поливу. На його ділянці вода розташована на глибині більше 70 метрів.
Фермер стверджує, що саме такий виноград має найкращі смакові якості, а головне — найбільше користі.
«Крім того, він краще витримує кризові погодні умови. Цьогорічну 72-денну відсутність дощів, а потім невчасну зливу пережив дуже стійко. Основне — чітко і вчасно дотримуватися усіх необхідних традиційних технологічних операцій, — додає господар. — Я ніколи не поспішаю продавати свою ягоду. Спокійно чекаю кондиції і сам оголошую ціну. Виноград лишаю на кущі. Минулого року, приміром, дочекався жовтня. Почав продавати оптовикам з 15 грн/кг і закінчив по 22 грн/кг.
Будуть додаткові кошти — організую більшу переробку. Наша Запорізька область — унікальна за можливостями для вирощування винограду. Рівного потенціалу ніде в Європі немає.
Сорту Аркадія, з якого почалися всі наші великі виноградники і який був у кожному дворі, я вважаю, взагалі треба пам«ятник поставити.
Чергова виставка «Золоте гроно України» знову показала, які дива можуть виростити тут виноградарі! Тільки треба знайти застосування такому потенціалу. Ми ж іще пам«ятаємо, скільки переробних підприємств, консервних заводів було у регіоні. Скажімо, сік з Аркадії — найсмачніший. Потенціал переробки в нашому регіоні — величезний».
Щоби зберегти гарні грона від пошкоджень птахами, осами, у господарстві Захаренка застосовують спеціальний реманент, пушки.
«В Ізраїлі кожен персик обгортають серветкою, щоби зберегти на дереві неушкодженим, — говорить фермер. — І нам треба працювати. Гарний вигляд і чудовий смак не даються легко.
Магазинні мережі надають перевагу охолодженому, обробленому спеціальними препаратами і несмачному імпортному винограду — бо з ним працювати їм легше. Наших виробників якісної продукції рятують дрібні гуртовики. Ми маємо їх цінувати, бо забезпечують нам можливість реалізувати свою продукцію.
Якщо ситуація зі збутом не вирівняється, поступово буду переходити на технічні сорти винограду. Маю багато друзів. Хочемо пити гарне вино», — ділиться креативний фермер.
Ірина Садова, AgroPortal.ua