Проблем зі збутом не буде: овочівники укладають форвардні контракти

15 лютого 2023, 06:45 3364

У найближчі два роки виробники овочів не матимуть проблем зі збутом, але насамперед їм варто звернути увагу на свої регіони і закрити там потребу в продукції. Також овочівники почали укладати форвардні контракти. До цього в Україні такої практики не було.

Про це розповів керівник ТОВ «Органік-Д» Вадим Кричковський під час мітапу «Як заробляти на овочах?». 

Якщо раніше ми розвозили продукцію по торговельних мережах, то зараз у нас забирають товар з підприємства. Вже у березні в «Органік-Д» не буде овочів. Зараз ми активно їх продаємо, оскільки через перебої з електроенергією не можемо дозволити собі до кінця квітня зберігати продукцію. Зберігання на генераторі робить овочі просто «золотими». Тому вигідніше продати їх зараз.

За словами Вадима Кричковського, виробникам овочів дуже складно працювати з супермаркетами, адже вони довго повертають кошти за продукцію. І якщо сьогодні умовно машина цибулі коштує 1 млн грн, то ці гроші фактично на місяць «зависають» у торговельній мережі.

Виробник додає, що на ринку овочів за останній рік з’явилася низка нових тенденцій, а компанія «Органік-Д» теж відкрила для себе певні напрями: веде перемовини про підписання форвардного контракту щодо постачання овочів. У 2022 році не здійснювали експортних постачань, адже вартість овочів в Україні переважає експортні ціни.

«В Україні буде розвиватися ринок реалізації овочів, і той формат, до якого ми звикли (сітка, мішок), буде просідати. Тож потрібно дивитися на інші варіанти збуту. Наприклад, у ЄС відбувається постачання лише митих або очищених овочів, тому плануємо реалізацію проєкту з первинної переробки. Планували будувати холодильник, але цього року відмовилися від даної ідеї та вирішили спочатку піти в чистку і мийку овочів», — розповідає Вадим Кричковський.

Він зазначає, що якщо говорити про додану вартість в овочівництві, то дуже добре продаються сушені овочі — вони легкі, тож логістика буде вигідною. Але, по-перше, для таких напрямів як сушіння чи заморожування потрібно багато електроенергії, а по-друге, ці технології потребують значних інвестицій.

Щодо входу нових гравців у овочевий бізнес, фахівець радить починати справу з експертизи, розробити стратегію на 5 років та скласти бізнес-план. Стартувати в овочівництві варто з 50 га, де обов’язково має бути зрошення. 

«В цьому бізнесі все індивідуально. Допоки не побачите земельної ділянки, аналізу води, ґрунту та інших показників, не варто приймати жодних рішень. Тому краще витратити певну суму на експертизу, щоб потім не мати значно більших втрат», — радить Вадим Кричковський.

Також він попереджає, що вирощувати органічні овочі в промисловому масштабі на полі дуже важко, оскільки технологія настільки складна і урожайність настільки мала, що заробити на такому бізнесі неможливо. 99% овочів потребують хімічної обробки, без цього не отримати нормальної якості. Тож, на думку експерта, органічне овочівництво — це сегмент виключно для фермерських господарств сімейного типу площею 2-3 га.


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua