Зберігання зерна: куди рухається елеваторний ринок

09 червня 2022, 06:44 3712

Через блокування морських портів Україна не може експортувати потрібний обсяг зерна. Щоб вивезти наявні на зберіганні 22 млн т, за нинішньої логістики потрібно 3-4 місяці. Але вже за місяць розпочнеться збір урожаю-2022, який теж потрібно закладати на зберігання. За словами експертів, ця ситуація видозмінить елеваторний ринок України.

Броньованих елеваторів не буде, але структура зміниться

Як розповів директор підприємства «ПроектКонтактСервіс» Анатолій Купрієвич під час конференції «Стратегії розвитку галузі зберігання зерна у воєнний та післявоєнний час», всі технологічні рішення в елеваторній галузі прив'язані до українських реалій та кліматичних умов. Наприклад, однією з характерних для України особливостей є будівництво потужних зерноочисних вузлів на зерносховищах для якісного очищення зерна.

Але війна змінила ситуацію в елеваторній галузі, і сьогодні «ПроектКонтактСервіс», крім стандартних завдань, займається проведенням експертизи стану пошкодженого обладнання в результаті воєнних дій, визначає ступінь пошкоджень, складає акти та дає рекомендації, розробляючи конструкторські рішення щодо відновлення технологій для якнайшвидшого запуску елеватора в роботу.

«Через війну росії в Україні ми сьогодні маємо пошкоджене обладнання та силоси. Наприклад, в Арцизі від прильоту ракети ударною хвилею знесло три силоси, пошкодило транспортну галерею. Також постраждав елеватор під Миколаєвом. Таких об'єктів по Україні багато», — зазначає Анатолій Купрієвич.

Як варіанти швидкого відновлення втрачених ємностей, експерт пропонує розглянути модульні сховища, що швидко будуються. Але для цього потрібно вирішувати питання з металом, який зараз не виготовляється в Україні.

Відхід від гігантоманії до малих та середніх ємностей для зберігання

Анатолій Купрієвич переконаний, що після перемоги України ринок зберігання рухатиметься у напрямі відходу від великих елеваторів до малих. Але для відвантаження в портах у будь-якому разі потрібні накопичувальні ємності.

Анатолій Купрієвич, директор підприємства «ПроектКонтактСервіс»

«Нові ємності для зберігання будуватимуться з урахуванням мінімізації витрат на транспортне перевезення зібраного врожаю, і зерно зберігатиметься там, де воно виробляється. Ця ідеологія реалізована в США: фермер виростив урожай і зберігає його до продажу»

Перевагою невеликих елеваторів є мінімальна кількість транспортних систем, а великий елеватор включає велику і дорогу інфраструктуру.

Про необхідність створювати елеваторну незалежність дрібних та середніх фермерів на місцях, будувати невеликі елеватори на 10-15 тис. т зберігання говорить і засновник компанії Penta Group Олександр Ярмак.

На його думку, у кожному регіоні має бути до 15 невеликих елеваторів та 2-3 елеватори на 40-50 тис. т зберігання для фермерів із великим земельним банком. При цьому сухі порти повинні розміщуватись ближче до європейських кордонів, їх обсяг має становити 100-150 тис. т одночасного зберігання.

Вихід — додавання потужностей зберігання на існуючі елеватори

«Всі розуміють, що розблокування портів — це питання не одного дня й місяця, і може, навіть не цього календарного року. За нинішніх обставин в ідеалі з України можна вивозити до 3 млн т зерна на місяць. Питання зберігання залишається відкритим, допоки не розблокують морську логістику», — упевнений Олександр Ярмак.

За його словами, виходом із ситуації може бути розвиток переробки та тваринництва, щоб підвищити споживання зернової групи всередині країни. Але це навіть у комплексі не вирішить проблему зберігання.

«Бізнес у нашій сфері сьогодні практично зупинився, ми працюємо на 10-15% наших можливостей. Закінчуємо кілька проєктів 2021 року. На жаль, зараз не будуємо нових елеваторів, займаємося розробкою трьох проєктів, за якими інвестори готові рухатися далі. Заплановано, що до осені почнемо їх будівництво», — розповідає Олександр Ярмак.

Він зазначає, що насправді будівництво елеватора не таке страшне, як здається. Але зараз оптимальним рішенням для агровиробників є додавання потужностей зберігання на існуючі елеватори.

Олександр Ярмак, засновник компанії Penta Group

«Це можна здійснити за 3-4 місяці, тобто встигнути до пізніх зернових. Для додавання 50 тис. т зберігання на існуючі елеватори достатньо 60 робітників. Вартість — $150 на 1 т зберігання. Якщо говорити про будівництво нового елеватора, то щонайменше через 6 місяців можна дати зерно в першу ємність, а закінчити повністю проєкт можна через 8 місяців. Побудувати новий елеватор коштуватиме $250 на 1 т зберігання»

Також він додає, що проблем із постачанням в Україну автомобільним транспортом елеваторного обладнання з Туреччини, Канади сьогодні немає. Але після 24 лютого подорожчало обладнання, метал, цемент і послуги: у середньому ціна на усі складові піднялася на 20-30%.

«І головне питання — гарантії для інвестора. Це можна вирішити, попросивши країни-виробники елеваторного обладнання надати його Україні як товарний кредит. Сільгоспвиробники зможуть проінвестувати саме будівництво об'єктів, а держава подумає над механізмом гарантування захисту активів», — пропонує рішення зі збільшення потужностей для зберігання Олександр Ярмак.


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua