Інформація від учасників ринку про блокування Державною митною службою на кордоні імпортних добрив з’явилася ще на початку січня. Кілька днів затримки не викликали занепокоєння, адже в Україні щороку на початку нового аграрного сезону з’являється проблема з імпортом цього виду товару.
Але ситуація затягнулася, і через дії митниці компанії-імпортери несуть збитки. Ринок уже відреагував подорожчанням добрив, а аграрії не впевнені, чи отримають вчасно заздалегідь законтрактований товар.
У Мінагрополітики зазначають, що отримали звернення від компаній-імпортерів мінеральних добрив, і питання розблокування добрив уже обговорювалось із представниками Державної митної служби України та Служби безпеки України минулого тижня під час засідання Координаційної ради з логістики в сільському господарстві, яка функціонує при міністерстві.
За словами міністра аграрної політики та продовольства Миколи Сольського, щодо цього питання були проведені зустрічі з митною службою і бізнесом та запропоновані підходи для його вирішення.
За його словами, такі пропозиції були передані до Державної митної служби. Також був виокремлений принцип щодо наявності підтверджувальних документів і контракту від прямого виробника добрив.
«Наступний важливий момент, що ми відходимо від тотальних лабораторних перевірок, оскільки це затягує час і впливає на ринок, і переходимо до документальних. По суті, це перший тиждень, коли правоохоронні органи і ситуація на кордоні орієнтовані на такий підхід», — зазначив Микола Сольський.
Тим часом Державна митна служба України ще не надала AgroPortal.ua коментар щодо процедури та термінів перевірок, обсягів заблокованих добрив та шляхів вирішення ситуації.
Водночас у Мінагрополітики розуміють усю серйозність ситуації для ринку: «Затримка постачань мінеральних добрив може негативно відобразитися на посівній кампанії. Крім того, провокуватиме підвищення їхньої вартості».
Ціни на окремі добрива дійсно вже пішли вгору, наприклад, вартість сульфату амонію піднялася на 2 тис. грн/т — до 16 тис. грн/т. Імпортери зазначають, що за ним підуть на підвищення й інші добрива — це лише питання часу.
За словами Євгена Донцова, у середньостроковій перспективі, якщо вказані дії не припиняться та не буде визначено більш прозорого методу контролю імпорту щодо країни походження, імпортер буде вимушений пристосуватися до умов — включатиме ризик щодо строків постачань і закладатиме додаткові витрати в остаточну вартість. Але варто зазначити, що затримка навіть на тиждень може бути шкідливою для виробника, який не встигне підживити культури.
«Всі ці кроки ніяк не допомагатимуть відновленню ринку добрив, який, на жаль, втратив більш ніж 50% своєї ємності порівняно з довоєнними роками, що, відповідно, впливатиме як на якісні, так і кількісні показники майбутнього врожаю 2024 року», — впевнений Євген Донцов.
Виконавчий директор компанії BINFIELD Ігор Костишин зазначає, що ситуація з затримкою добрив на митниці триває загалом з 4 січня, і досі чітко не зрозуміла процедура перевірок. Наразі у партій добрив, які ввозяться в Україну, беруть проби на три показники: хімічний склад (чи відповідають речовини заявленим у супроводжувальній документації зазначенням), країна походження та прекурсори важких металів, наркотичних засобів і психотропних речовин. Після чого вся партія направляється у відстійник до отримання результатів досліджень, а це може тривати від 10 до 30 днів.
У компанії BINFIELD з 14 січня до сьогодні на митниці затримано 13 вагонів комплексних мінеральних добрив, і прямі витрати вже сягнули 400 тис. грн.
У «Тімак Агро Україна» підтверджують озвучені цифри. За їхніми розрахунками, ціна таких дій державних органів для імпортерів добрив, якщо вони будуть тривати, становитиме щонайменше $30 млн на рік. Це насамперед додаткові транспортні витрати, адже доба простою може коштувати від $1 до $5 у перерахунку на одну тонну.
Як відмічає Ігор Костишин, майже всі партії добрив, які завозяться компаніями, вже законтрактовані, тобто постачаються під клієнта, і закласти додаткові витрати, спричинені діями митниці, імпортер не може на ввезений товар. Тобто або постачальники добрив спрацюють у збиток, що відобразиться на обсягах постачання добрив в Україну, або ж доведеться закладати ці витрати у вартість наступних партій, що вплине на цінову політику на ринку та призведе до подорожчання добрив. За словами Євгена Донцова, ситуація на митниці також може негативно вплинути на взаємовідносини українських імпортерів із заводами-виробниками та транспортними компаніями, адже прямо зачіпає усіх учасників ланцюга постачань.