До того ж падіння гривні до долара/євро чинить тиск на роздрібні ціни, тому за останній тиждень мережі АЗС в Україні підняли ціни на пальне (зокрема і ДП) в середньому на 1,5-2,0 грн/л.
В Україні у
розпалі посівна кампанія. Відтак збільшується попит з боку аграріїв на дизельне
пальне, що є одним із чинників його здорожчання, хоча і не основним.
В OKKO Group пояснюють, що ціни на дизпаливо (ДП) мають тенденцію до зростання внаслідок зменшення обсягу нафти, який переробляє або експортує рф. Сьогодні ціна на нафту продовжує зростати і становить близько 87 $/барель. Окрім цього, блокада Польщею кордонів України тягне за собою зростання логістичних витрат: простої транспорту на кордоні, збільшення плеча доставки, коли транспорт йде в обхід українсько-польських кордонів.
До того ж падіння гривні до долара/євро чинить тиск на роздрібні ціни, тому за останній тиждень мережі АЗС в Україні підняли ціни на пальне (зокрема і ДП) в середньому на 1,5-2,0 грн/л.
Загалом протягом останніх 5 років ціна на дизпаливо лише зростала в гривневому еквіваленті. Якщо в березні 2020 року 1 літр коштував 23,92 грн, то в березні 2024 року ціна зросла в 2,2 раза і становить 53,71 грн/л, зазначають в асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» (УКАБ).
Особливо різке зростання спостерігалося на початку повномасштабного вторгнення росії на територію України, що було зумовлено зростанням цін на світових ринках та значно ускладненою логістикою. Тоді ціни на дизпаливо зросли в 1,4 раза буквально за кілька місяців.
Учасники ринку припускають, що нині основним фактором зростання цін на ДП може бути прийняття законопроєкту про збільшення акцизного збору на пальне. Передбачається, що акцизний збір зростатиме в декілька етапів, починаючи з другої половини 2024 року та закінчуючи 2028 роком.
Для дизельного палива передбачається зростання акцизного збору з 139,5 євро до 330 євро на 1 000 літрів до 2028 року. За поточного курсу євро лише внаслідок зростання акцизного збору ціна на дизпаливо 2028 року підніметься приблизно на 10 грн. Ну і, звичайно, вплив ринкової кон’юнктури ніхто не відміняв, яка наразі доволі непередбачувана.
У Європейській Бізнес Асоціації теж вважають, що коливання на ринку, інфляція, потреби ЗСУ, а також посівна додаватимуть до збільшення вартості ДП.
Компанії ЄБА очікують на деяке підвищення цін на дизпаливо через низку факторів, одним із яких є збільшення попиту з боку аграріїв під час посівної. Водночас є очікування, що хвиля зростання буде короткостроковою, і ціна може знизитися після задоволення попиту.
Втім дефіциту дизпалива найближчим часом не передбачається. В OKKO Group констатують, що основні гравці паливного ринку в своїх планах закупівлі зважають на сезонність та збільшену потребу від агросектору для забезпечення посівної програми.
Маючи досвід 2022 та 2023 років, цьогоріч постачальники подбали заздалегідь, щоб на ринку була достатня кількість дизельного палива, адже, незважаючи на всі обставини, весняній посівній бути в значних обсягах. У цьому разі обмежуючим фактором буде низька купівельна спроможність українських аграріїв.
У Групі АГРОТРЕЙД повідомляють, що закупили основну частину — 60% — пального для посівної заздалегідь. У «Агрейн» зазначають, що на початку минулого року закуповували ДП наперед. Зараз закупівля здійснюється за фактом, оскільки географічне розміщення земель холдингу — поблизу пунктів імпорту палива. Єдиним винятком є працююче підприємство Харківської області, яке забезпечується з нафтобаз, виходячи з логістичної економії, додають у пресслужбі компанії.
За інформацією керівника аграрного департаменту OKKO Group Віти Красноперки, останні два сезони посівної у компанії не бачать суттєвих закупівель наперед. Тож для вирішення цієї проблеми понад 8 років мають програми агрофінансування, забезпечуючи, зокрема, паливом під заставу майбутнього врожаю.
Загалом в УКАБ підрахували, що у собівартості виробництва зернових та олійних культур дизпаливо займає близько 7-8%. Щоб зекономити, у Групі АГРОТРЕЙД застосовують комбіновані агрегати для ґрунтообробки, контролюючи глибину робіт і навантаження на двигуни агрегатів.
Крім того, встановлюємо датчики витрат пального на усій техніці, що працює на наших полях. У комплексі це дозволяє ощадливо використовувати ресурси.
Для економії витрат пального, зменшення впливу на довкілля та зниження викидів CO2 холдингом «Агрейн» використовуються технології мінімального обробітку землі типу strip-till, інформаційні та телекомунікаційні методи контролю за рухом техніки під час проведення робіт, а також одночасне виконання декількох видів робіт: посів разом із внесенням добрив, внесення ЗЗР разом із підживленням тощо.
Алла Стрижеус, AgroPortal.ua