Десятилітній досвід: лайфхаки крафтяра, як втриматися в ніші гострих соусів

21 жовтня 2024, 05:48 559

Десять років тому на українському ринку з’явилися перші крафтові гострі соуси, які здивували смакові рецептори найбільших гурманів. Дніпропетровському бренду Mr.Caramba вдалося утримати лідерські позиції у своїй ніші — до сьогодні соуси продаються у мережі «Сільпо» по всій Україні.

Задумка «гострого» бізнесу з’явилася у Романа та Маргарити Мартинових у 2013 році. Саме тоді вони посадили перший перець хабанеро з насіння, яке купили у США. А вже у 2014 році розпочалися перші продажі.

«Ми виготовили декілька соусів і повезли їх на фестиваль до Києва. Люди купували. Це було сигналом того, що продукт цікавий, і нам варто продовжувати свій крафтовий шлях», — розповідає в прямому ефірі для AgroPortal.ua співзасновник Mr.Caramba Роман Мартинов.


Крафтяр зазначає, що вони стартували у класних умовах, коли конкуренція була мінімальною, і це те, що сприяло розвитку бренду. 

propData.content.image
Роман Мартинов, співзасновник бренду крафтових соусів Mr.Caramba

Звісно, не все було легко. Перший час зароблені кошти покривали лише наші видатки. Ми не мали достатньо знань про виробництво і продаж товарів, а інформацію було складно знайти. Наприклад, про роботу устаткування потрібно було в когось випитувати, а зараз — заходиш у YouTube, і тобі всі інструкції є в деталях, що значно пришвидшує процес. Я вже навіть не кажу про ШІ, який вирішує за тебе десятки завдань.

Тому потрібно було мати багато ентузіазму і характер, щоб це все пройти і не зупинитися. Цей шлях, який ми проходили 10 років, люди з сьогоднішніми можливостями можуть зробити вдвічі швидшим. 

Лайфхак від виробника перший: постійно оновлювати асортимент

«Я колись виграв менторську сесію з гендиректором мережі NOVUS, і одна з його порад — постійно оновлювати асортимент: працюємо рік з 10 соусами, а потім з останніми трьома в списку за продажами прощаємося і вводимо нові. Ще працюємо рік і знову робимо заміну. Так з роками наша лінійка стає ідеальною для покупця», — ділиться досвідом виробник.

За 10 років роботи бренду до сьогодні «дожили» такі соуси: «Вишня і часник», «Сацебелі» та «Брусниця з червоним вином», усі інші — додалися в результаті зазначених замін.

Місяць тому Mr.Caramba випустили на ринок новий соус «Солоний томат», який у перший день дегустації та продажів посів 4-те місце з 10. Тобто він став успішнішим, ніж 60% усієї вже наявної продукції. 

«У топі продажів «Солодкий чилі», «Сацебелі» та «Димний барбекю», далі «Гострий манго з перцем хабанеро». Чому «Солодкий чилі» лідирує? Бо він найгостріший, він красивий візуально — яскраво червоний з зернами, і, можливо, сама назва змушує людей задумуватися про те, який же там смак», — розмірковує Роман Мартинов.

Він зазначає, що сьогодні ринок крафтових соусів наповнений, але в теорії може бути якийсь такий смак, який спричинить вау-ефект, і всі його дуже полюблять. Як, наприклад, це трапилося з соусом «Солоний томат».

Лайфхак від виробника другий: фокус на локальну сировину

«10 років тому в Україні ніхто не вирощував перець хабанеро, ми були першими. А потім у 2015-2017 роках стався бум, і всі почали його вирощувати, він перестав бути чимось ексклюзивним. Цей перець нині можна купити в супермаркеті чи на базарі. Тому ми сфокусувалися суто на виробництві», — розповідає крафтяр.

Сировину наразі подружжя закуповує у місцевого фермера (помідори, перець, часник тощо). Окрім гострих і томатних соусів, в асортименті бренду є ще ягідні. Для них потрібні чорниця та брусниця, які на Дніпропетровщині не ростуть, тому купують їх у інших регіонах.

«Це здорожчує продукт, адже логістика дорога, і плюс ягода не свіжозірвана. Тому думаємо зараз про те, щоб повністю перейти на локальну сировину. Так буде зручно і дешево», — зазначає в ефірі виробник. 

У сезон бренд використовує приблизно 3 т перцю, 2 т томатів і 1 т ягід. У середньому виходить 3 тисячі банок соусу на місяць.

«Ми працюємо на ринок В2В, половина всіх продажів — це «Сільпо», В2С — це лише Instagram. Ми делегували продаж, оскільки наше основне завдання — виробити продукт», — акцентує Роман Мартинов.

На полицю «Сільпо» соуси потрапили у 2017 році. Спершу вони були представлені в одному магазині, потім у трьох, і так органічно збільшувалася кількість точок продажу. 

Лайфхак від виробника третій: завжди «варитися» на кухні

Роман із Ритою закривають усі процеси, які відбуваються поза цехом, а все, що стосується виробництва, — справа батьків дружини. Залежно від сезону в цеху можуть працювати від 2 до 6 людей.

«Якщо я в цеху, і у мене є вільний час, то я його можу приділити якомусь процесу. Наприклад, попрацювати на машині для етикеток і зрозуміти, що вона у мене погано працює. І коли за цю машину стане інша людина, я по телефону за хвилину підкажу, що потрібно підкрутити, щоб вона не зажовувала папір. Тому нам легко делегувати людям роботу, знаючи, як це робиться своїми руками», — ділиться порадами виробник.

В його обов’язки входило і розвезення товару. Таким чином підприємець знайомився з менеджерами магазинів, спілкувався з ними особисто і дізнавався цікаві речі.

«Якось один із них мені сказав, що люди відкривають пляшки, нюхають товар, закривають і ставлять назад. Для нас це неприйнятно, тому ми почали робити паперові пломби або ж запобіжники на баночки. Сам до цього я б не додумався», — зазначає Роман Мартинов.

Свій бізнес дніпряни всі роки розвивали за власні кошти, були і грантові — холодильник та машина для вичавлювання томатів. Зараз мріють про вакуумний котел та гомогенізатор — це те, що пришвидшить усі показники виробництва. 


Іванна Панасюк, AgroPortal.ua