Бізнес волинських лісів: як підприємці експортують дикороси та виготовляють органічні чаї

17 липня 2024, 05:48 1589

Десять років волинська компанія «Шанс Вік» займається заготівлею та експортом дикорослих трав і ягід. Але бажання створити свій продукт вилилося пів року тому у бренд органічного чаю Travka.

Збір та первинна обробка сировини відбувається у мальовничому селі Берестини за 60 км від Луцька, яке повністю оточене лісом. 

«Ми приймаємо свіжу сировину з лісу та полів, сушимо та частково переробляємо. З 2021 року закупили імпортне обладнання і отримали можливість розділяти сировину на фракції, подрібнювати та фасувати. Нам завжди хотілося створювати свій продукт, а не лише сировину для інших виробників. Тому Travka — це нова сторінка нашої компанії», — розповідає у прямому ефірі в Instagram співвласник бренду Володимир Ольховик.


З 2018 року і дотепер «Шанс Вік» — органічно сертифіковане підприємство згідно зі стандартами заготівлі та переробки. 

Волинські збори полюбляють у Німеччині

Володимир Ольховик, співвласник бренду Travka

Нині 98% продукції «Шанс Вік» йде на експорт. Найбільше — до Німеччини, Польщі, Нідерландів та Бельгії.

«Лідером зі споживання є Німеччина. Як не дивно, але у них добре розвинена культура чаювання. 2021 року німці випили 62 тис. т чаю, серед яких 10% — органічні трав’яно-ягідні суміші. І у них є тенденція до зростання споживання чаю від 2-3% на рік», — розповідає Володимир про власний аналіз ринку.

За його словами, найбільше німці споживають ягоди чорної бузини, яку використовують у чаях для підвищення імунітету. 

За рік компанія здійснює до 10 повноцінних експортів, тобто до 200 тонн.

«Ми готові до співпраці з фермерами, якщо, звісно, у них органічне виробництво. Для нас головне — якість, а це легко проконтролювати, якщо ми будемо брати сировину в одного постачальника і у великому обсязі. До прикладу, для нас актуальна чорна смородина, вона не є дикорослою, ми готові її приймати і сушити», — зазначає підприємець. 

Збір сировини проходить за визначеними правилами

Заготівля сировини на підприємстві відбувається двома шляхами: перший — працівники «Шанс Вік» самі збирають її, коли потрібно зберегти якість від лісу до чашки чаю; другий — сімейні домогосподарства, для яких з року в рік проводяться інструктажі щодо збору та транспортування трав і ягід.

«Зараз у нас відбувається заготівля ягід чорниці. Були такі роки, коли ми для всіх збирачів закуповували протимоскітні маски, оскільки великий ризик переходу чорниці від органічної до конвенційної через вміст діетилтолуаміду — хімічної сполуки, що використовується в репелентах, якими користуються заготівельники в лісі, щоб їх не кусали комахи», — зазначає Володимир Ольховик.

Найзатребуваніші позиції — чорниця, бузина, обліпиха, кропива, цвіт бузини, шипшина. Решта позицій потрібні в менших обсягах.

«Коли ти займаєшся сушеною продукцією, то ціну свіжої потрібно множити: щоб отримати кілограм сушеної чорниці, необхідно 7 кг свіжої. Загалом ціну формують підприємства, які займаються заморожуванням продукції, вони більші в обсягах і можливостях. Ми отримуємо ті ціни, які вони сформували», — додає виробник. 

Нове обладнання дало можливість зайти в переробку

Асортимент чаю бренду Travka

Обладнання для виготовлення чаю було куплене частково за власні, а частково за кредитні кошти. «Мій партнер є ветераном, учасником бойових дій, тому ми отримали підтримку й від ветеранського фонду. Наразі очікуємо на зарахування коштів, за які зможемо придбати обладнання для виробництва та пакування чаю. Поки що ці процеси переважно відбуваються вручну», — говорить волинський підприємець.

Товарні позиції бренду формував кожен учасник команди — завдання було створити декілька варіантів, а далі все вирішили дегустації, зокрема і партнерів із Німеччини, які без жодних зауважень схвалили чаї. 

В асортименті Travka до 10 трав’яно-ягідних сумішей, багато монопозицій. Їх можна придбати через Instagram.

Зараз команда бренду облаштовує нове виробниче приміщення у Луцьку і планує виходити на експорт зі своїм чаєм. «Ми обрали для себе нелегкий органічний шлях, але це такий крок на випередження, щоб завоювати свою нішу за кордоном», — підсумовує Володимир Ольховик.


Іванна Панасюк, AgroPortal.ua