Аграрный лайфхак // Massey Ferguson — опрыскиватель, который экономит горючее

02 ноября 2020, 06:00 3380

Самоходный опрыскиватель Massey Ferguson серии 9300 — это давно известная машина с современными технологическими решениями и возможностями, которая ранее была известна отечественным аграриям как Challenger Spra-Coupe.

*Текст подається мовою оригіналу

Ця машина фактично є третьою генерацією обприскувачів Massey Ferguson, які виготовляють у Бразилії. На ринку України наразі представлено дві моделі: Massey Ferguson 9330 і Massey Ferguson 9335 із об'ємом баків 3,0 і 3,5 тис. л відповідно.

Що слід сказати насамперед про ці машини і в чому вже встигли переконатися вітчизняні аграрії на практиці — це те, що вони надзвичайно економічні. На машині встановлено дизельний двигун AGCO Power потужністю 200 к. с. і гідростатичну трансмісію від компанії BOSCH Rexton, поєднання яких дало змогу забезпечити витрату пального на рівні 0,7-0,8 л/га, в той час як інші конкурентні аналогічні машини демонструють витрату пального на рівні від 1,0 л/га. Тож з упевненістю можна говорити, що без зайвих капіталовкладень і додаткових систем ця машина може економити 20-30% пального.

І це не якісь там умовні цифри!

Рахуйте самі: наприклад, хімічний захист і листкове підживлення сої передбачають мінімум п'ятикратну обробку посівів. У разі якби наш обприскувач споживав 1,0 л/га дизельного пального на умовну площу 1 тис. га, нам потрібно було б витратити 5000 л дизелю. Із обприскувачем Massey Ferguson витрата пального за виконання аналогічної роботи становитиме 3500-3750 л. Тобто пряма економія пального становить 1250-1500 л, а це ні мало ні багато — 25-30 тис. грн (за умови вартості 1,0 л дизелю на рівні 20 грн). Враховуючи те, що річний наробіток самохідної машини може становити до 20 тис. га та більше, економія лише на зниженні витрати пального просто колосальна!

Досягти високої економічності вдається за допомогою простих і навіть, можна сміливо казати, унікальних рішень. Конструкція рами обприскувача, двигун, трансмісія підібрані та розраховані таким чином, аби не було ніяких додаткових систем для того, щоб витрачати на них енергію.

Відмінне поєднання сучасного економного двигуна та гідростатичної трансмісії BOSCH Rexton. Максимальна потужність двигуна досягається вже за 1900 об./хв колінчастого вала двигуна, що дає змогу не витрачати зайву кількість пального. Наступним, не менш важливим, елементом конструкції є рама, яка має унікальну будову. Вага пустого обприскувача становить близько 9 т, що є відмінним показником у цьому класі машин. Для з'єднання елементів рами застосовано болти, а не метод зварювання, що дає змогу використовувати менше металу, але водночас мати високу надійність, міцність і еластичність конструкції. Натомість цього не можна сказати про конструкцію зварних рам, де ще на етапі проектування закладається потреба в застосуванні товщого металу конструкційних елементів, які після зварювання витримують аналогічні навантаження так само, як і рама на болтових з'єднаннях.

Бак робочої рідини. На обох моделях установлено баки з поліетилену, що також сприяє зменшенню ваги обприскувача та витрати пального.

Підвіска. Плавність руху обприскувача під час роботи в полі та переїздів дорогами загального користування забезпечується пневмопідвіскою. Крок ходу всіх пнемоподушок, які встановлено на кожному колесі, становить 20 см. Окрім функції згладжування коливань під час роботи, пневмоподушки дають змогу в автоматичному режимі компенсувати бічні нахили обприскувача під час роботи агрегату на схилах і вирівнювати раму машини до горизонтального положення. Першочергово це сприяє додатковій стабільності ведення штанги над поверхнею поля.

Проте найголовніша перевага цієї системи — це рівномірна передача ваги обприскувача та, відповідно, потужності на кожне із привідних коліс. Це рішення дає змогу мінімізувати або взагалі звести нанівець їхнє пробуксовування під час роботи в полі, зменшити навантаження на елементи гідростатичної трансмісії, що також сприяє зменшенню витрати пального.

Колісна база машини становить 4,4 м, що також забезпечує кращу її стабілізацію під час виконання обприскування. Кліренс обприскувача становить 1,65 м, чого більш ніж достатньо для роботи в посівах більшості сільськогосподарських культур. Крім того, вже у базовій комплектації передбачено можливість гідравлічної зміни колії в межах від 2,8 до 3,45 м.

На обприскувачах установлено штангу об'ємної конструкції завширшки 30 м. Перевагою цих штанг є відмінна стабілізація та можливість точного їхнього ведення над поверхнею поля в автоматичному режимі за допомогою п'яти датчиків контролю висоти. Також є змога налаштовувати чутливість датчиків відповідно до потреби.

Штанга має дев'ять секцій, керування якими відбувається в автоматичному режимі за допомогою електропневматичних клапанів. Час відкриття/закриття клапанів становить лише 0,08 с, що сприяє збільшенню точності внесення препаратів та економії до 98% робочої рідини, порівняно з іншими системами.

Запатентована маятникова система забезпечує стабільне пасивне ведення штанги. Завдяки тому, що штанга об'ємної конструкції, усі робочі органи й гідравлічні магістралі — захищені. Наразі для замовлення доступні штанги із шириною захвату 24, 30 та 32 м. Завдяки відмінній стабілізації штанги під час обприскування мінімальна відстань від поверхні ґрунту становить 32 см, що дає змогу без проблем працювати у вітряну погоду, наприклад, під час внесення ґрунтових гербіцидів. При цьому максимальна робоча висота штанги становить 2,59 м.

На обприскувачі встановлено відцентровий насос виробництва провідної американської компанії HYPRO. Для уникнення непродуктивного використання насоса і, відповідно, енергії на його привід він має можливість змінювати потік рідини, тобто використовувати лише потрібну її кількість для досягнення заданої норми обробки. Його продуктивність становить 549 л/хв за робочого тиску 2,1 бар, що дає змогу працювати з нормою витрати робочої рідини від 40 л/га.

Особливістю відцентрового насоса є його надійність і довговічність. Адже, як відомо, головною проблемою відцентрових насосів є їхнє швидке зношування або навіть повний вихід із ладу в разі «сухої» роботи. Виробник цих насосів допускає до 50 випадків запуску «на суху» без шкоди для обладнання. Тобто за умови правильної експлуатації цих насосів вони прослужать без проблем тривалий час.

Заправлення обприскувача пестицидами відбувається за допомогою преміксера об'ємом 26 л. Об'єм чистої води для промивання системи обприскування становить 240 л. Також виробник передбачив наявність додаткового бака з чистою водою об'ємом 40 л. Для уникнення осідання робочої рідини в баку встановлено систему її постійного перемішування, що дає змогу зажди працювати однорідним робочим розчином.

Обприскувач заправляється водою за допомогою сторонньої помпи (MF 9330) або окремого вбудованого відцентрового насоса продуктивністю 568 л/хв (MF 9350).


У ТОВ «Жовтень» (Херсонщина) самохідний обприскувач MF 9330 безвідмовно працює вже другий рік. Як і в більшості господарств обприскувач у сезон експлуатується цілодобово. За такий порівняно невеликий час машина вже має наробіток близько 15 тис. га.

«Площа нашого господарства відносно невелика і становить лише 4,2 тис. га. Займаємося вирощуванням органічної продукції. Основні культури — це ріпак, пшениця, соняшник і горох, — розповідає керівник ТОВ «Жовтень» Віктор Пагуба. — Можливо, хтось ще досі сумнівається в доцільності використання обприскувача в нашому господарстві — мовляв, навіщо їм обприскувач, якщо вони не вносять хімію. Проте вони сильно помиляються. В органічному землеробстві також є система захисту, підживлення тощо, яка побудована на використанні біологічних препаратів.

На поля вноситься величезна кількість корисних бактерій, які дають змогу захистити рослини від хвороб і шкідників. І така система захисту навіть складніша за хімічну. Адже ми працюємо з живими організмами, яким для розвитку і, відповідно, знищення чи пригнічення шкідливої мікрофлори, також потрібен час і сприятливі умови. Тому час їхнього внесення має бути найоптимальніший, і в такому разі обійтися без надійного швидкого та продуктивного обприскувача нереально».

Стосовно витрати пального, Пагуба говорить, фактичні дані абсолютно збігаються із заявленими виробником: цей показник на практиці — на рівні 0,7-0,8 л/га.


AgroPortal.ua за матеріалами АМАКО Україна